O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/250 |
Resumo: | This work addresses an experience of teacher development in the context of the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (Pibid) at the Federal University of the Piauí. The Program is financed by the MEC/CAPES and has the objective of valuing teaching, promoting a bond between future teachers and the public school classroom. The modus operandi is undertaken through reflection-action, centering on the axis of knowing how to do, approximating the clinical method in order to construct the pedagogical rationality of the future professor. The preliminary results revealed that to sediment the initial formation of the future teacher on the knowing how to do axis, it is necessary to develop professional competencies and dialogical capacity, in addition to constructing the identity of the teacher grounded in a practical-reflexive epistemology with emancipatory contours. |
id |
CAPES-1_7ff78cce241d716b391d836ad3a19abf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/250 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docenteThe institutional program of teaching initiation scholarships: establishing the reflective-practical paradigm in teachers educationFormação Docente. Professor Reflexivo. Ação-ReflexãoAçãoTeaching Formation. Reflective Professor. Action-ReflectionAction.This work addresses an experience of teacher development in the context of the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (Pibid) at the Federal University of the Piauí. The Program is financed by the MEC/CAPES and has the objective of valuing teaching, promoting a bond between future teachers and the public school classroom. The modus operandi is undertaken through reflection-action, centering on the axis of knowing how to do, approximating the clinical method in order to construct the pedagogical rationality of the future professor. The preliminary results revealed that to sediment the initial formation of the future teacher on the knowing how to do axis, it is necessary to develop professional competencies and dialogical capacity, in addition to constructing the identity of the teacher grounded in a practical-reflexive epistemology with emancipatory contours.Este trabalho aborda a experiência de formação docente no âmbito do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) na Universidade Federal do Piauí. O programa é financiado pelo Ministério da Educação/Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (MEC/Capes) e objetiva valorizar o magistério, antecipando o vínculo entre os futuros professores e as salas de aula da rede pública. O modus operandis é realizado por meio da reflexão-ação, centrandose no eixo do saber fazer, aproximando-se do método clínico para construir a racionalidade pedagógica do futuro professor. Os resultados preliminares mostraram que sedimentar a formação inicial do futuro professor no eixo do saber fazer reflexivo fomenta o desenvolvimento de competências profissionais e da capacidade dialógica, além de construir a identidade de professor fundada em uma epistemologia prático-reflexiva com contornos emancipatórios.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCarvalho, Antonia Dalva França2012-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/25010.21713/2358-2332.2012.v8.250RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à DocênciaRevista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/250/239http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/250/16##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:15Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente The institutional program of teaching initiation scholarships: establishing the reflective-practical paradigm in teachers education |
title |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente |
spellingShingle |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente Carvalho, Antonia Dalva França Formação Docente. Professor Reflexivo. Ação-ReflexãoAção Teaching Formation. Reflective Professor. Action-ReflectionAction. |
title_short |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente |
title_full |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente |
title_fullStr |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente |
title_full_unstemmed |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente |
title_sort |
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: instituindo o paradigma práticoreflexivo na formação docente |
author |
Carvalho, Antonia Dalva França |
author_facet |
Carvalho, Antonia Dalva França |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Antonia Dalva França |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente. Professor Reflexivo. Ação-ReflexãoAção Teaching Formation. Reflective Professor. Action-ReflectionAction. |
topic |
Formação Docente. Professor Reflexivo. Ação-ReflexãoAção Teaching Formation. Reflective Professor. Action-ReflectionAction. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This work addresses an experience of teacher development in the context of the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (Pibid) at the Federal University of the Piauí. The Program is financed by the MEC/CAPES and has the objective of valuing teaching, promoting a bond between future teachers and the public school classroom. The modus operandi is undertaken through reflection-action, centering on the axis of knowing how to do, approximating the clinical method in order to construct the pedagogical rationality of the future professor. The preliminary results revealed that to sediment the initial formation of the future teacher on the knowing how to do axis, it is necessary to develop professional competencies and dialogical capacity, in addition to constructing the identity of the teacher grounded in a practical-reflexive epistemology with emancipatory contours. Este trabalho aborda a experiência de formação docente no âmbito do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) na Universidade Federal do Piauí. O programa é financiado pelo Ministério da Educação/Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (MEC/Capes) e objetiva valorizar o magistério, antecipando o vínculo entre os futuros professores e as salas de aula da rede pública. O modus operandis é realizado por meio da reflexão-ação, centrandose no eixo do saber fazer, aproximando-se do método clínico para construir a racionalidade pedagógica do futuro professor. Os resultados preliminares mostraram que sedimentar a formação inicial do futuro professor no eixo do saber fazer reflexivo fomenta o desenvolvimento de competências profissionais e da capacidade dialógica, além de construir a identidade de professor fundada em uma epistemologia prático-reflexiva com contornos emancipatórios. |
description |
This work addresses an experience of teacher development in the context of the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (Pibid) at the Federal University of the Piauí. The Program is financed by the MEC/CAPES and has the objective of valuing teaching, promoting a bond between future teachers and the public school classroom. The modus operandi is undertaken through reflection-action, centering on the axis of knowing how to do, approximating the clinical method in order to construct the pedagogical rationality of the future professor. The preliminary results revealed that to sediment the initial formation of the future teacher on the knowing how to do axis, it is necessary to develop professional competencies and dialogical capacity, in addition to constructing the identity of the teacher grounded in a practical-reflexive epistemology with emancipatory contours. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/250 10.21713/2358-2332.2012.v8.250 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/250 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2012.v8.250 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/250/239 http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/250/16 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987075117744128 |