Programas de pós-graduação: um espaço para discussões críticas sobre a formação e o exercício profissional do jornalista
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/511 |
Resumo: | This article aims to establish a debate about graduate study in journalism, understanding it as a way to assure quality training, considering that an undergraduate degree in journalism is not mandatory for professional practice. In order to provide supporting arguments for the debate, this article addresses aspects of the profession’s historical reconstruction, as well as initiatives promoted by several organizations involving reflections on the training and professional practices of the journalist. |
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Programas de pós-graduação: um espaço para discussões críticas sobre a formação e o exercício profissional do jornalistaGraduate programs: a space for critical discussions about the formation and work of the professional journalistLos programas de posgrado: un espacio para los debates críticos sobre la formación y ejercicio profesional del periodistaGraduate Study. Journalism.Journalism Teaching.Social Communication.Posgraduado. Periodismo. La enseñanza del Periodismo. La Comunicación Social.This article aims to establish a debate about graduate study in journalism, understanding it as a way to assure quality training, considering that an undergraduate degree in journalism is not mandatory for professional practice. In order to provide supporting arguments for the debate, this article addresses aspects of the profession’s historical reconstruction, as well as initiatives promoted by several organizations involving reflections on the training and professional practices of the journalist.O presente texto objetiva estabelecer um debate acerca da pós-graduação em Jornalismo, entendendo-a como um caminho para a qualidade da formação do jornalista diante da não obrigatoriedade do diploma de graduação para o exercício profissional. Para que tal debate encontrasse argumentos que o amparassem, baseou-se o artigo em alguns pontos da reconstrução histórica da profissão, assim como levantou iniciativas realizadas pelos vários organismos que têm se dedicado a refletir sobre a formação do jornalista e suas práticas profissionais. El presente texto tiene como objetivo establecer un debate sobre el posgrado en periodismo, entendiéndola como un camino hacia la calidad de la formación del periodista ante la no obligatoriedad de la graduación para el ejercicio profesional. Para que esta discusión encontrara argumentos que la apoyara, el artículo se basó en algunos puntos de la reconstrucción histórica de la profesión, así como suscitó las iniciativas emprendidas por los diversos organismos que se han dedicado en la reflexión sobre la formación del periodista y sus prácticas profesionales.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoBernardo, Cristiane Hengler Correa2015-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/51110.21713/2358-2332.2014.v11.511RBPG; v. 11, n. 24 (2014)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 24 (2014)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/511/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
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This article aims to establish a debate about graduate study in journalism, understanding it as a way to assure quality training, considering that an undergraduate degree in journalism is not mandatory for professional practice. In order to provide supporting arguments for the debate, this article addresses aspects of the profession’s historical reconstruction, as well as initiatives promoted by several organizations involving reflections on the training and professional practices of the journalist. |
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