O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EAD em Foco |
Texto Completo: | https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915 |
Resumo: | The main objective of this article is to think about the idea of "‹"‹cyber bodies and the production of presence through screens. From the intensification of pedagogical practices in digital media, our proposal is to discuss remote teaching and cyberculture phenomena related to presence. We think of Distance Education as a teaching modality that has irreconcilable specificities with some educational practices of the face-to-face format. We emphasize the need for teacher training committed to the practices of cyberculture and we defend the creation of online curricula as narrative exercises of the world, people and knowledge. |
id |
CECIERJ_2d2fbbe91722ffd03322c1d8f1f96769 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/1915 |
network_acronym_str |
CECIERJ |
network_name_str |
EAD em Foco |
repository_id_str |
|
spelling |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaDThe main objective of this article is to think about the idea of "‹"‹cyber bodies and the production of presence through screens. From the intensification of pedagogical practices in digital media, our proposal is to discuss remote teaching and cyberculture phenomena related to presence. We think of Distance Education as a teaching modality that has irreconcilable specificities with some educational practices of the face-to-face format. We emphasize the need for teacher training committed to the practices of cyberculture and we defend the creation of online curricula as narrative exercises of the world, people and knowledge.Em meio à intensificação das práticas pedagógicas mediadas pelo digital em rede,demandadas pela pandemia de Covid-19, propomos pensar, por meio da ideia de cibercorpos, a produção de presença através das telas. A partir do que temos discutido em torno do Ensino Remoto e dos fenômenos da Cibercultura, pensamos a EAD enquanto modalidade de ensino que possui especificidades inconciliáveis com algumas práticas educativas consolidadas no formato presencial. Destacamos a urgência de formações docentes comprometidas com os fenômenos da cibercultura e defendemos a criação de currículos online que sejam exercícios narrativos de si, do mundo e dos conhecimentos, isto é, hiperescritas ficcionais que se enredam nas redes educativas de "˜práticasteorias' cibercorporais. Palavras-chave: Corpo. Presença. Cibercultura. Educação a distância.Fundação Cecierj2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/191510.18264/eadf.v12i3.1915EaD em Foco; Vol. 12 No. 3 (2022): Special Edition: Research Training in Cyberculture; e1915EaD em Foco; Vol. 12 Núm. 3 (2022): Edición Especial: Investigación y Formación en Cibercultura; e1915EaD em Foco; v. 12 n. 3 (2022): Dossiê Especial - Pesquisaformação na Cibercultura: Experiências da Pandemia; e19152177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915/784Copyright (c) 2022 EaD em Focohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNolasco-Silva, LeonardoMaddalena, Tania Lucía2023-04-14T22:54:10Zoai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/1915Revistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONGhttp://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/oai||eademfoco@cecierj.edu.br2177-83102177-8310opendoar:2023-04-14T22:54:10EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD |
title |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD |
spellingShingle |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD Nolasco-Silva, Leonardo |
title_short |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD |
title_full |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD |
title_fullStr |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD |
title_full_unstemmed |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD |
title_sort |
O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD |
author |
Nolasco-Silva, Leonardo |
author_facet |
Nolasco-Silva, Leonardo Maddalena, Tania Lucía |
author_role |
author |
author2 |
Maddalena, Tania Lucía |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nolasco-Silva, Leonardo Maddalena, Tania Lucía |
description |
The main objective of this article is to think about the idea of "‹"‹cyber bodies and the production of presence through screens. From the intensification of pedagogical practices in digital media, our proposal is to discuss remote teaching and cyberculture phenomena related to presence. We think of Distance Education as a teaching modality that has irreconcilable specificities with some educational practices of the face-to-face format. We emphasize the need for teacher training committed to the practices of cyberculture and we defend the creation of online curricula as narrative exercises of the world, people and knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915 10.18264/eadf.v12i3.1915 |
url |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915 |
identifier_str_mv |
10.18264/eadf.v12i3.1915 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915/784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 EaD em Foco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 EaD em Foco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cecierj |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cecierj |
dc.source.none.fl_str_mv |
EaD em Foco; Vol. 12 No. 3 (2022): Special Edition: Research Training in Cyberculture; e1915 EaD em Foco; Vol. 12 Núm. 3 (2022): Edición Especial: Investigación y Formación en Cibercultura; e1915 EaD em Foco; v. 12 n. 3 (2022): Dossiê Especial - Pesquisaformação na Cibercultura: Experiências da Pandemia; e1915 2177-8310 reponame:EAD em Foco instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) instacron:CECIERJ |
instname_str |
Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) |
instacron_str |
CECIERJ |
institution |
CECIERJ |
reponame_str |
EAD em Foco |
collection |
EAD em Foco |
repository.name.fl_str_mv |
EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eademfoco@cecierj.edu.br |
_version_ |
1814253786870317056 |