O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nolasco-Silva, Leonardo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Maddalena, Tania Lucí­a
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EAD em Foco
Texto Completo: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915
Resumo: The main objective of this article is to think about the idea of "‹"‹cyber bodies and the production of presence through screens. From the intensification of pedagogical practices in digital media, our proposal is to discuss remote teaching and cyberculture phenomena related to presence. We think of Distance Education as a teaching modality that has irreconcilable specificities with some educational practices of the face-to-face format. We emphasize the need for teacher training committed to the practices of cyberculture and we defend the creation of online curricula as narrative exercises of the world, people and knowledge.
id CECIERJ_2d2fbbe91722ffd03322c1d8f1f96769
oai_identifier_str oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/1915
network_acronym_str CECIERJ
network_name_str EAD em Foco
repository_id_str
spelling O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaDThe main objective of this article is to think about the idea of "‹"‹cyber bodies and the production of presence through screens. From the intensification of pedagogical practices in digital media, our proposal is to discuss remote teaching and cyberculture phenomena related to presence. We think of Distance Education as a teaching modality that has irreconcilable specificities with some educational practices of the face-to-face format. We emphasize the need for teacher training committed to the practices of cyberculture and we defend the creation of online curricula as narrative exercises of the world, people and knowledge.Em meio à intensificação das práticas pedagógicas mediadas pelo digital em rede,demandadas pela pandemia de Covid-19, propomos pensar, por meio da ideia de cibercorpos, a produção de presença através das telas. A partir do que temos discutido em torno do Ensino Remoto e dos fenômenos da Cibercultura, pensamos a EAD enquanto modalidade de ensino que possui especificidades inconciliáveis com algumas práticas educativas consolidadas no formato presencial. Destacamos a urgência de formações docentes comprometidas com os fenômenos da cibercultura e defendemos a criação de currículos online que sejam exercícios narrativos de si, do mundo e dos conhecimentos, isto é, hiperescritas ficcionais que se enredam nas redes educativas de "˜práticasteorias' cibercorporais. Palavras-chave: Corpo. Presença. Cibercultura. Educação a distância.Fundação Cecierj2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/191510.18264/eadf.v12i3.1915EaD em Foco; Vol. 12 No. 3 (2022): Special Edition: Research Training in Cyberculture; e1915EaD em Foco; Vol. 12 Núm. 3 (2022): Edición Especial: Investigación y Formación en Cibercultura; e1915EaD em Foco; v. 12 n. 3 (2022): Dossiê Especial - Pesquisaformação na Cibercultura: Experiências da Pandemia; e19152177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915/784Copyright (c) 2022 EaD em Focohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNolasco-Silva, LeonardoMaddalena, Tania Lucí­a2023-04-14T22:54:10Zoai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/1915Revistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONGhttp://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/oai||eademfoco@cecierj.edu.br2177-83102177-8310opendoar:2023-04-14T22:54:10EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
title O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
spellingShingle O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
Nolasco-Silva, Leonardo
title_short O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
title_full O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
title_fullStr O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
title_full_unstemmed O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
title_sort O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
author Nolasco-Silva, Leonardo
author_facet Nolasco-Silva, Leonardo
Maddalena, Tania Lucí­a
author_role author
author2 Maddalena, Tania Lucí­a
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nolasco-Silva, Leonardo
Maddalena, Tania Lucí­a
description The main objective of this article is to think about the idea of "‹"‹cyber bodies and the production of presence through screens. From the intensification of pedagogical practices in digital media, our proposal is to discuss remote teaching and cyberculture phenomena related to presence. We think of Distance Education as a teaching modality that has irreconcilable specificities with some educational practices of the face-to-face format. We emphasize the need for teacher training committed to the practices of cyberculture and we defend the creation of online curricula as narrative exercises of the world, people and knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915
10.18264/eadf.v12i3.1915
url https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915
identifier_str_mv 10.18264/eadf.v12i3.1915
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1915/784
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 EaD em Foco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 EaD em Foco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
dc.source.none.fl_str_mv EaD em Foco; Vol. 12 No. 3 (2022): Special Edition: Research Training in Cyberculture; e1915
EaD em Foco; Vol. 12 Núm. 3 (2022): Edición Especial: Investigación y Formación en Cibercultura; e1915
EaD em Foco; v. 12 n. 3 (2022): Dossiê Especial - Pesquisaformação na Cibercultura: Experiências da Pandemia; e1915
2177-8310
reponame:EAD em Foco
instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron:CECIERJ
instname_str Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron_str CECIERJ
institution CECIERJ
reponame_str EAD em Foco
collection EAD em Foco
repository.name.fl_str_mv EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||eademfoco@cecierj.edu.br
_version_ 1798316346088357888