100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Willams dos Santos Rodrigues
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Viana, Maria Aparecida Pereira, Mercado, Luis Paulo Leopoldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EAD em Foco
Texto Completo: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2209
Resumo:  This article engages in discussions on the 100 years of Distance Education (DE) in Brazil, reflecting on the 25 years since the implementation of this educational modality at the Federal University of Alagoas (UFAL). It aims to discuss the historical aspects of distance learning in Brazil, particularly the implementation process at UFAL and its contribution to the professional lives of individuals. The article seeks to investigate how DE/UAB/UFAL has impacted the professional development of individuals, 25 years after its implementation in Alagoas. The methodological approach involves bibliographic research based on reflections from researchers on the focused theme. The discussions not only highlight the historical context of DE in Brazil but also the trajectory, main challenges, and prospects of DE at UFAL. The overall results point to aspects that provide support for new studies in the DE landscape in Brazil.   Keywords: Distance education. 100 Years in Brazil. Formation.  
id CECIERJ_a941e4c0856506def767e4c8b5f7ed3b
oai_identifier_str oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/2209
network_acronym_str CECIERJ
network_name_str EAD em Foco
repository_id_str
spelling 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas100 Anos da Educação a Distância no Brasil: a Contribuição da Ufal para o Desenvolvimento do Processo Formativo em Alagoas100 anos no BrasilFormação Educação a distância100 Years in BrazilFormation Distance education This article engages in discussions on the 100 years of Distance Education (DE) in Brazil, reflecting on the 25 years since the implementation of this educational modality at the Federal University of Alagoas (UFAL). It aims to discuss the historical aspects of distance learning in Brazil, particularly the implementation process at UFAL and its contribution to the professional lives of individuals. The article seeks to investigate how DE/UAB/UFAL has impacted the professional development of individuals, 25 years after its implementation in Alagoas. The methodological approach involves bibliographic research based on reflections from researchers on the focused theme. The discussions not only highlight the historical context of DE in Brazil but also the trajectory, main challenges, and prospects of DE at UFAL. The overall results point to aspects that provide support for new studies in the DE landscape in Brazil.   Keywords: Distance education. 100 Years in Brazil. Formation.   O presente artigo traz em sua temática discussões sobre os 100 anos da Educação a Distância (EaD) no Brasil, como também reflete a respeito dos 25 anos da implantação desta modalidade educacional na Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Tem como objetivo discutir os aspectos históricos da EaD no Brasil, sobretudo o processo de implantação na Ufal e a contribuição para a vida profissional dos sujeitos. Busca responder qual a contribuição da EaD/UAB/Ufal para a formação profissional dos sujeitos, 25 anos após sua implantação em Alagoas. A abordagem metodológica desenvolve-se por meio da pesquisa bibliográfica, baseada nas reflexões de pesquisadores sobre a temática em foco. As discussões evidenciam não só o contexto histórico da EaD no Brasil, mas também a trajetória, os principais desafios e as perspectivas da EaD na Ufal. Os resultados, de forma geral, apontam aspectos que dão subsídios para novos estudos no cenário da EaD no Brasil.   Palavras-chave: Educação a distância. 100 Anos no Brasil. Formação. Fundação Cecierj2024-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/220910.18264/eadf.v14i2.2209EaD em Foco; Vol. 14 No. 2 (2024): Edição Especial - 100 anos da EaD no Brasil - O Presente e Futuro na era digital; e2209EaD em Foco; Vol. 14 Núm. 2 (2024): Edição Especial - 100 anos da EaD no Brasil - O Presente e Futuro na era digital; e2209EaD em Foco; v. 14 n. 2 (2024): Edição Especial - 100 anos da EaD no Brasil - O Presente e Futuro na era digital; e22092177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2209/897Copyright (c) 2024 EaD em Focohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Willams dos Santos RodriguesViana, Maria Aparecida PereiraMercado, Luis Paulo Leopoldo2024-05-03T22:34:25Zoai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/2209Revistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONGhttp://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/oai||eademfoco@cecierj.edu.br2177-83102177-8310opendoar:2024-05-03T22:34:25EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
100 Anos da Educação a Distância no Brasil: a Contribuição da Ufal para o Desenvolvimento do Processo Formativo em Alagoas
title 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
spellingShingle 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
Lima, Willams dos Santos Rodrigues
100 anos no Brasil
Formação
Educação a distância
100 Years in Brazil
Formation
Distance education
title_short 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
title_full 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
title_fullStr 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
title_full_unstemmed 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
title_sort 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas
author Lima, Willams dos Santos Rodrigues
author_facet Lima, Willams dos Santos Rodrigues
Viana, Maria Aparecida Pereira
Mercado, Luis Paulo Leopoldo
author_role author
author2 Viana, Maria Aparecida Pereira
Mercado, Luis Paulo Leopoldo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Willams dos Santos Rodrigues
Viana, Maria Aparecida Pereira
Mercado, Luis Paulo Leopoldo
dc.subject.por.fl_str_mv 100 anos no Brasil
Formação
Educação a distância
100 Years in Brazil
Formation
Distance education
topic 100 anos no Brasil
Formação
Educação a distância
100 Years in Brazil
Formation
Distance education
description  This article engages in discussions on the 100 years of Distance Education (DE) in Brazil, reflecting on the 25 years since the implementation of this educational modality at the Federal University of Alagoas (UFAL). It aims to discuss the historical aspects of distance learning in Brazil, particularly the implementation process at UFAL and its contribution to the professional lives of individuals. The article seeks to investigate how DE/UAB/UFAL has impacted the professional development of individuals, 25 years after its implementation in Alagoas. The methodological approach involves bibliographic research based on reflections from researchers on the focused theme. The discussions not only highlight the historical context of DE in Brazil but also the trajectory, main challenges, and prospects of DE at UFAL. The overall results point to aspects that provide support for new studies in the DE landscape in Brazil.   Keywords: Distance education. 100 Years in Brazil. Formation.  
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2209
10.18264/eadf.v14i2.2209
url https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2209
identifier_str_mv 10.18264/eadf.v14i2.2209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2209/897
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 EaD em Foco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 EaD em Foco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
dc.source.none.fl_str_mv EaD em Foco; Vol. 14 No. 2 (2024): Edição Especial - 100 anos da EaD no Brasil - O Presente e Futuro na era digital; e2209
EaD em Foco; Vol. 14 Núm. 2 (2024): Edição Especial - 100 anos da EaD no Brasil - O Presente e Futuro na era digital; e2209
EaD em Foco; v. 14 n. 2 (2024): Edição Especial - 100 anos da EaD no Brasil - O Presente e Futuro na era digital; e2209
2177-8310
reponame:EAD em Foco
instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron:CECIERJ
instname_str Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron_str CECIERJ
institution CECIERJ
reponame_str EAD em Foco
collection EAD em Foco
repository.name.fl_str_mv EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||eademfoco@cecierj.edu.br
_version_ 1798316347147419648