Reflections on Training of Workers through UAB in Pará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, João Batista do Carmo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Marlanje Solene, Silva, Benilda Miranda Veloso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EAD em Foco
Texto Completo: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162
Resumo: This article analyzes the relationship between the training of workers graduating from Polo Cametá of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) and their socioeconomic profile, their insertion and maintenance in the labor market, their employment situation and their degree of satisfaction with the training area. The theoretical framework is based on authors of critical conception. The methodology of this research follows the Historical-Dialectical Materialism with Qualitative Approach, and has as a technical procedure the Case Study. The results of the research demonstrate that the UAB Pole has an important social function in the training of workers in the microregion of Cametá (Pará, Brazil) and that most of the former workers do not work in their training area, but, contradictorily, they feel satisfied with the training received. It is concluded that the UAB / Polo Cametá, through distance education, contributed positively in the training process of graduates, providing professional and human training. Keywords: Work. University. Formation. Distance education. Graduates.  
id CECIERJ_b79a63607d5c2ffc5d226f0d0756bd99
oai_identifier_str oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/1162
network_acronym_str CECIERJ
network_name_str EAD em Foco
repository_id_str
spelling Reflections on Training of Workers through UAB in Pará Reflexiones sobre la formación de trabajadores a través de la UAB en ParáReflexões sobre Formação de Trabalhadores por meio da UAB no ParáThis article analyzes the relationship between the training of workers graduating from Polo Cametá of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) and their socioeconomic profile, their insertion and maintenance in the labor market, their employment situation and their degree of satisfaction with the training area. The theoretical framework is based on authors of critical conception. The methodology of this research follows the Historical-Dialectical Materialism with Qualitative Approach, and has as a technical procedure the Case Study. The results of the research demonstrate that the UAB Pole has an important social function in the training of workers in the microregion of Cametá (Pará, Brazil) and that most of the former workers do not work in their training area, but, contradictorily, they feel satisfied with the training received. It is concluded that the UAB / Polo Cametá, through distance education, contributed positively in the training process of graduates, providing professional and human training. Keywords: Work. University. Formation. Distance education. Graduates.    Este artículo analiza la formación de ex trabajadores y las contribuciones de la Universidad Abierta de Brasil (UAB) Polo Cametá / PA a estos temas, así como: el perfil socioeconómico, la inserción en el mercado laboral, la situación laboral y el grado de satisfacción con el área de entrenamiento. El marco teórico se basa en Saviani (2007), Antunes (2009), Severino (2008), Arruda y Arruda (2015), entre otros. La metodología de esta investigación fue guiada por el Materialismo Histórico-Dialéctico con Enfoque Cualitativo, utilizando el Estudio de Caso como procedimiento técnico. Los datos obtenidos dejaron claro que el centro de la UAB tiene una función social importante en la formación de los trabajadores de la microrregión de Cametá en el Estado de Pará. En cuanto al área de formación, la mayoría de los ex trabajadores no laboran en esta área, pero, contradictoriamente, sienten estar satisfecho con la formación recibida. Así, a partir de los resultados, es un hecho que la UAB / Polo Cametá contribuyó positivamente al proceso de formación de los egresados ​​analizados, impartiendo formación profesional y humana a través de la educación a distancia, y hoy, afrontando el escenario de transformaciones vividas, tanto en En cuanto a la educación para el trabajo, casi todas estas materias se insertan en el mercado laboral, actuando desde una perspectiva profesional y humanizada.Este artigo analisa a relação entre a formação dos trabalhadores egressos do Polo Cametá da Universidade Aberta do Brasil (UAB) e o seu perfil socioeconômico, a sua inserção/manutenção no mercado de trabalho, a sua situação laboral e o seu grau de satisfação com a área de formação. O referencial teórico está fundamentado em autores de concepção crítica. A metodologia desta pesquisa foi orientada pelo Materialismo Histórico-Dialético com Abordagem Qualitativa, tendo como procedimento técnico o Estudo de Caso. Os resultados da pesquisa explicitam que o Polo da UAB tem uma importante função social na formação do trabalhador da microrregião de Cametá e que a maioria dos trabalhadores egressos não atua em sua área de formação, mas, contraditoriamente, sentem-se satisfeitos com a formação recebida. Conclui-se que a UAB/Polo Cametá, por meio da EaD, contribuiu positivamente no processo formativo dos trabalhadores egressos, proporcionando uma formação profissional e humana. Palavras-chave: Trabalho. Universidade. Formação. Educação a distância. Egressos.  Fundação Cecierj2021-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/116210.18264/eadf.v11i1.1162EaD em Foco; Vol. 11 No. 1 (2021)EaD em Foco; Vol. 11 Núm. 1 (2021)EaD em Foco; v. 11 n. 1 (2021)2177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162/626Copyright (c) 2021 EaD em Focoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Batista do CarmoFerreira, Marlanje Solene Silva, Benilda Miranda Veloso 2022-01-17T21:04:18ZRevistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONG
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
Reflexiones sobre la formación de trabajadores a través de la UAB en Pará
Reflexões sobre Formação de Trabalhadores por meio da UAB no Pará
title Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
spellingShingle Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
Silva, João Batista do Carmo
title_short Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
title_full Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
title_fullStr Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
title_full_unstemmed Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
title_sort Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
author Silva, João Batista do Carmo
author_facet Silva, João Batista do Carmo
Ferreira, Marlanje Solene
Silva, Benilda Miranda Veloso
author_role author
author2 Ferreira, Marlanje Solene
Silva, Benilda Miranda Veloso
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, João Batista do Carmo
Ferreira, Marlanje Solene
Silva, Benilda Miranda Veloso
description This article analyzes the relationship between the training of workers graduating from Polo Cametá of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) and their socioeconomic profile, their insertion and maintenance in the labor market, their employment situation and their degree of satisfaction with the training area. The theoretical framework is based on authors of critical conception. The methodology of this research follows the Historical-Dialectical Materialism with Qualitative Approach, and has as a technical procedure the Case Study. The results of the research demonstrate that the UAB Pole has an important social function in the training of workers in the microregion of Cametá (Pará, Brazil) and that most of the former workers do not work in their training area, but, contradictorily, they feel satisfied with the training received. It is concluded that the UAB / Polo Cametá, through distance education, contributed positively in the training process of graduates, providing professional and human training. Keywords: Work. University. Formation. Distance education. Graduates.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162
10.18264/eadf.v11i1.1162
url https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162
identifier_str_mv 10.18264/eadf.v11i1.1162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162/626
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 EaD em Foco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 EaD em Foco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
dc.source.none.fl_str_mv EaD em Foco; Vol. 11 No. 1 (2021)
EaD em Foco; Vol. 11 Núm. 1 (2021)
EaD em Foco; v. 11 n. 1 (2021)
2177-8310
reponame:EAD em Foco
instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron:CECIERJ
instname_str Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron_str CECIERJ
institution CECIERJ
reponame_str EAD em Foco
collection EAD em Foco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1814253791471468544