Reflections on Training of Workers through UAB in Pará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EAD em Foco |
Texto Completo: | https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162 |
Resumo: | This article analyzes the relationship between the training of workers graduating from Polo Cametá of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) and their socioeconomic profile, their insertion and maintenance in the labor market, their employment situation and their degree of satisfaction with the training area. The theoretical framework is based on authors of critical conception. The methodology of this research follows the Historical-Dialectical Materialism with Qualitative Approach, and has as a technical procedure the Case Study. The results of the research demonstrate that the UAB Pole has an important social function in the training of workers in the microregion of Cametá (Pará, Brazil) and that most of the former workers do not work in their training area, but, contradictorily, they feel satisfied with the training received. It is concluded that the UAB / Polo Cametá, through distance education, contributed positively in the training process of graduates, providing professional and human training. Keywords: Work. University. Formation. Distance education. Graduates. |
id |
CECIERJ_b79a63607d5c2ffc5d226f0d0756bd99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/1162 |
network_acronym_str |
CECIERJ |
network_name_str |
EAD em Foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará Reflexiones sobre la formación de trabajadores a través de la UAB en ParáReflexões sobre Formação de Trabalhadores por meio da UAB no ParáThis article analyzes the relationship between the training of workers graduating from Polo Cametá of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) and their socioeconomic profile, their insertion and maintenance in the labor market, their employment situation and their degree of satisfaction with the training area. The theoretical framework is based on authors of critical conception. The methodology of this research follows the Historical-Dialectical Materialism with Qualitative Approach, and has as a technical procedure the Case Study. The results of the research demonstrate that the UAB Pole has an important social function in the training of workers in the microregion of Cametá (Pará, Brazil) and that most of the former workers do not work in their training area, but, contradictorily, they feel satisfied with the training received. It is concluded that the UAB / Polo Cametá, through distance education, contributed positively in the training process of graduates, providing professional and human training. Keywords: Work. University. Formation. Distance education. Graduates. Este artículo analiza la formación de ex trabajadores y las contribuciones de la Universidad Abierta de Brasil (UAB) Polo Cametá / PA a estos temas, así como: el perfil socioeconómico, la inserción en el mercado laboral, la situación laboral y el grado de satisfacción con el área de entrenamiento. El marco teórico se basa en Saviani (2007), Antunes (2009), Severino (2008), Arruda y Arruda (2015), entre otros. La metodología de esta investigación fue guiada por el Materialismo Histórico-Dialéctico con Enfoque Cualitativo, utilizando el Estudio de Caso como procedimiento técnico. Los datos obtenidos dejaron claro que el centro de la UAB tiene una función social importante en la formación de los trabajadores de la microrregión de Cametá en el Estado de Pará. En cuanto al área de formación, la mayoría de los ex trabajadores no laboran en esta área, pero, contradictoriamente, sienten estar satisfecho con la formación recibida. Así, a partir de los resultados, es un hecho que la UAB / Polo Cametá contribuyó positivamente al proceso de formación de los egresados analizados, impartiendo formación profesional y humana a través de la educación a distancia, y hoy, afrontando el escenario de transformaciones vividas, tanto en En cuanto a la educación para el trabajo, casi todas estas materias se insertan en el mercado laboral, actuando desde una perspectiva profesional y humanizada.Este artigo analisa a relação entre a formação dos trabalhadores egressos do Polo Cametá da Universidade Aberta do Brasil (UAB) e o seu perfil socioeconômico, a sua inserção/manutenção no mercado de trabalho, a sua situação laboral e o seu grau de satisfação com a área de formação. O referencial teórico está fundamentado em autores de concepção crítica. A metodologia desta pesquisa foi orientada pelo Materialismo Histórico-Dialético com Abordagem Qualitativa, tendo como procedimento técnico o Estudo de Caso. Os resultados da pesquisa explicitam que o Polo da UAB tem uma importante função social na formação do trabalhador da microrregião de Cametá e que a maioria dos trabalhadores egressos não atua em sua área de formação, mas, contraditoriamente, sentem-se satisfeitos com a formação recebida. Conclui-se que a UAB/Polo Cametá, por meio da EaD, contribuiu positivamente no processo formativo dos trabalhadores egressos, proporcionando uma formação profissional e humana. Palavras-chave: Trabalho. Universidade. Formação. Educação a distância. Egressos. Fundação Cecierj2021-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/116210.18264/eadf.v11i1.1162EaD em Foco; Vol. 11 No. 1 (2021)EaD em Foco; Vol. 11 Núm. 1 (2021)EaD em Foco; v. 11 n. 1 (2021)2177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162/626Copyright (c) 2021 EaD em Focoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Batista do CarmoFerreira, Marlanje Solene Silva, Benilda Miranda Veloso 2022-01-17T21:04:18ZRevistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará Reflexiones sobre la formación de trabajadores a través de la UAB en Pará Reflexões sobre Formação de Trabalhadores por meio da UAB no Pará |
title |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará |
spellingShingle |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará Silva, João Batista do Carmo |
title_short |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará |
title_full |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará |
title_fullStr |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará |
title_full_unstemmed |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará |
title_sort |
Reflections on Training of Workers through UAB in Pará |
author |
Silva, João Batista do Carmo |
author_facet |
Silva, João Batista do Carmo Ferreira, Marlanje Solene Silva, Benilda Miranda Veloso |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Marlanje Solene Silva, Benilda Miranda Veloso |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, João Batista do Carmo Ferreira, Marlanje Solene Silva, Benilda Miranda Veloso |
description |
This article analyzes the relationship between the training of workers graduating from Polo Cametá of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) and their socioeconomic profile, their insertion and maintenance in the labor market, their employment situation and their degree of satisfaction with the training area. The theoretical framework is based on authors of critical conception. The methodology of this research follows the Historical-Dialectical Materialism with Qualitative Approach, and has as a technical procedure the Case Study. The results of the research demonstrate that the UAB Pole has an important social function in the training of workers in the microregion of Cametá (Pará, Brazil) and that most of the former workers do not work in their training area, but, contradictorily, they feel satisfied with the training received. It is concluded that the UAB / Polo Cametá, through distance education, contributed positively in the training process of graduates, providing professional and human training. Keywords: Work. University. Formation. Distance education. Graduates. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162 10.18264/eadf.v11i1.1162 |
url |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162 |
identifier_str_mv |
10.18264/eadf.v11i1.1162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1162/626 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 EaD em Foco info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 EaD em Foco |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cecierj |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cecierj |
dc.source.none.fl_str_mv |
EaD em Foco; Vol. 11 No. 1 (2021) EaD em Foco; Vol. 11 Núm. 1 (2021) EaD em Foco; v. 11 n. 1 (2021) 2177-8310 reponame:EAD em Foco instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) instacron:CECIERJ |
instname_str |
Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) |
instacron_str |
CECIERJ |
institution |
CECIERJ |
reponame_str |
EAD em Foco |
collection |
EAD em Foco |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814253791471468544 |