PARTICIPATIVE SCHOOL MANAGEMENT: A PATH TO AUTONOMY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Rogilson Pantoja
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Hora, Dinair Leal da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Interdisciplinares
Texto Completo: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/643
Resumo: This article aims to provide a theoretical reflection on the centrality of participative school management, with the horizon of pursuing school autonomy and its sociopolitical subjects that compose it (school staff, students, teachers, and the community). The objective is to highlight how participation is a crucial element in achieving school autonomy. To develop this discussion, without aiming to exhausting it, a qualitative approach was adopted based on a bibliographic review of the subject, drawing on the theoretical foundations of Libâneo (2013) and Lück (2000). The bibliographic research conducted emphasizes the importance of the participation of the actors comprising the school community in their quest for protagonism. It is argued that autonomy constitutes a fundamental premise in the process of participative management, with an ongoing tension between the local scale and the broader context in which the school community is embedded.
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spelling PARTICIPATIVE SCHOOL MANAGEMENT: A PATH TO AUTONOMYGESTIÓN ESCOLAR PARTICIPATIVA: UN CAMINO HACIA LA AUTONOMÍAGESTÃO ESCOLAR PARTICIPATIVA: UM CAMINHO PARA A AUTONOMIAParticipaçãoGestão Participativa Autonomia da EscolaEDUCAÇÃOParticipationParticipative managementSchool AutonomyEDUCATIONParticipaciónAdministracion ParticipativaAutonomía escolareducaciónThis article aims to provide a theoretical reflection on the centrality of participative school management, with the horizon of pursuing school autonomy and its sociopolitical subjects that compose it (school staff, students, teachers, and the community). The objective is to highlight how participation is a crucial element in achieving school autonomy. To develop this discussion, without aiming to exhausting it, a qualitative approach was adopted based on a bibliographic review of the subject, drawing on the theoretical foundations of Libâneo (2013) and Lück (2000). The bibliographic research conducted emphasizes the importance of the participation of the actors comprising the school community in their quest for protagonism. It is argued that autonomy constitutes a fundamental premise in the process of participative management, with an ongoing tension between the local scale and the broader context in which the school community is embedded.El presente artículo está destinado a una reflexión teórica sobre la centralidad de la gestión escolar participativa, con el horizonte de buscar la autonomía de la escuela y de sus sujetos socio-políticos que la componen (equipo escolar, alumnos, profesores y comunidad). El objetivo es señalar cómo la participación es un elemento fundamental para lograr la autonomía de la escuela. Para desarrollar este debate, sin pretender agotarlo, se ha adoptado una metodología cualitativa basada en la revisión bibliográfica sobre el tema, con fundamentos teóricos de Libâneo (2013) y Lück (2000). Las investigaciones bibliográficas realizadas resaltan la importancia de la participación de los actores que conforman la comunidad escolar en la búsqueda de su protagonismo. Se argumenta que la autonomía se constituye como un presupuesto fundamental en el proceso de gestión participativa, en una tensión constante entre la escala local y el contexto más amplio en el que se encuentra la comunidad escolar.O presente artigo se destina a uma reflexão teórica sobre a centralidade da gestão escolar participativa, tendo como horizonte a busca pela autonomia da escola e de seus sujeitos sócio-políticos que a constitui (equipe escolar, alunos, professores e comunidade). O objetivo é apontar como a participação é elemento primordial para a conquista da autonomia da escola. A fim de desenvolver esse debate, sem pretensão alguma de esgotá-lo, adotou-se como metodologia uma abordagem qualitativa a partir de revisão bibliográfica sobre o tema, e tendo como fundamentação teórica Libâneo (2013) e Lück (2000). As pesquisas bibliográficas desenvolvida anunciam a importância da participação dos atores que formam a comunidade escolar, na busca por seu protagonismo. Defende-se que a autonomia se constitui como um pressuposto fundamental no processo de gestão participativa em uma ininterrupta tensão entre a escala local e o contexto mais geral na qual a comunidade escolar está inserida.  Editora CEEINTER2023-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/64310.56579/rei.v5i6.643Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 5 No. 6 (2023): INTERDISCIPLINARY STUDIES JOURNAL; 204-213Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 5 Núm. 6 (2023): REVISTA DE ESTUDIOS INTERDISCIPLINARIOS; 204-213Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 5 n. 6 (2023): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 204-2132674-870310.56579/rei.v5i6reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/643/817Copyright (c) 2023 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rogilson PantojaHora, Dinair Leal da2023-11-19T04:13:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/643Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2023-11-19T04:13:29Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse
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