POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Interdisciplinares |
Texto Completo: | https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1481 |
Resumo: | The research aims to develop a systematic debate on the academic achievements of Brazilian postgraduate programs, focusing on the representativeness of Romani themes in doctoral theses and master's dissertations defended in the last ten years (2012 to 2022).Methodologically, the research, with a descriptive exploratory qualitative approach, used a state-of-the-art approach to highlight the following variables: number of productions, regions, institutions, major areas of knowledge and areas of knowledge in which these productions were realized. As a result, the research points to the need to include Romani peoples in scientific productions and, based on this, to build critical reflections on this issue. Furthermore, the research emphasizes the importance of a critical debate on structural and institutional racism, identifying it as fundamental in the process of training future researchers and in building the anti-racist struggle in education. |
id |
CEEINTER-1_8bdf5a79f6b7ed95d930f1519362b8f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1481 |
network_acronym_str |
CEEINTER-1 |
network_name_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository_id_str |
|
spelling |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES?Povos CiganosEstado da ArtePós-GraduaçãoRacismo InstitucionalPovos CiganosRacismo EstruturalThe research aims to develop a systematic debate on the academic achievements of Brazilian postgraduate programs, focusing on the representativeness of Romani themes in doctoral theses and master's dissertations defended in the last ten years (2012 to 2022).Methodologically, the research, with a descriptive exploratory qualitative approach, used a state-of-the-art approach to highlight the following variables: number of productions, regions, institutions, major areas of knowledge and areas of knowledge in which these productions were realized. As a result, the research points to the need to include Romani peoples in scientific productions and, based on this, to build critical reflections on this issue. Furthermore, the research emphasizes the importance of a critical debate on structural and institutional racism, identifying it as fundamental in the process of training future researchers and in building the anti-racist struggle in education. pesquisa se propõe a desenvolver um debate sistematizado sobre as produções acadêmicas dos programas de pós-graduação brasileiros, focalizando na representatividade de temáticas sobre os povos ciganos nas produções das teses de doutorado e dissertações de mestrados defendidas nos últimos dez anos (2012 a 2022). Metodologicamente, a pesquisa, de abordagem qualitativa exploratória descritiva, recorreu ao enfoque do estado da arte para destacar as seguintes variáveis: número de produções, regiões, instituições, grandes áreas do conhecimento e áreas do conhecimento nas quais essas produções foram realizadas. Com isso, a pesquisa aponta para a necessidade de inclusão dos povos ciganos nas produções científicas e, a partir disso, construir reflexões críticas sobre esse tema. Além do mais, a pesquisa ressalta a importância de um debate crítico sobre racismo estrutural e institucional, identificando-o como fundamental no processo de formação de futuros pesquisadores e na construção da luta antirracista no âmbito da educação.Editora CEEINTER2024-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/148110.56579/rei.v6i3.1481Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 3 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-20Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 3 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-20Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 3 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-202674-870310.56579/rei.v6i3reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1481/1284Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Francisca Marli Rodrigues deOliveira, Fabio Alves Gomes deMangia Júnior, José Alencar2024-10-04T13:34:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1481Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-10-04T13:34:43Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? |
title |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? |
spellingShingle |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? Andrade, Francisca Marli Rodrigues de Povos Ciganos Estado da Arte Pós-Graduação Racismo Institucional Povos Ciganos Racismo Estrutural |
title_short |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? |
title_full |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? |
title_fullStr |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? |
title_full_unstemmed |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? |
title_sort |
POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES? |
author |
Andrade, Francisca Marli Rodrigues de |
author_facet |
Andrade, Francisca Marli Rodrigues de Oliveira, Fabio Alves Gomes de Mangia Júnior, José Alencar |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Fabio Alves Gomes de Mangia Júnior, José Alencar |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Francisca Marli Rodrigues de Oliveira, Fabio Alves Gomes de Mangia Júnior, José Alencar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Povos Ciganos Estado da Arte Pós-Graduação Racismo Institucional Povos Ciganos Racismo Estrutural |
topic |
Povos Ciganos Estado da Arte Pós-Graduação Racismo Institucional Povos Ciganos Racismo Estrutural |
description |
The research aims to develop a systematic debate on the academic achievements of Brazilian postgraduate programs, focusing on the representativeness of Romani themes in doctoral theses and master's dissertations defended in the last ten years (2012 to 2022).Methodologically, the research, with a descriptive exploratory qualitative approach, used a state-of-the-art approach to highlight the following variables: number of productions, regions, institutions, major areas of knowledge and areas of knowledge in which these productions were realized. As a result, the research points to the need to include Romani peoples in scientific productions and, based on this, to build critical reflections on this issue. Furthermore, the research emphasizes the importance of a critical debate on structural and institutional racism, identifying it as fundamental in the process of training future researchers and in building the anti-racist struggle in education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1481 10.56579/rei.v6i3.1481 |
url |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1481 |
identifier_str_mv |
10.56579/rei.v6i3.1481 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1481/1284 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 3 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-20 Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 3 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-20 Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 3 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-20 2674-8703 10.56579/rei.v6i3 reponame:Revista de Estudos Interdisciplinares instname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER instacron:CEEINTER |
instname_str |
Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
instacron_str |
CEEINTER |
institution |
CEEINTER |
reponame_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
collection |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
repository.mail.fl_str_mv |
ceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br |
_version_ |
1814983751542767616 |