Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gouw, Ana Maria Santos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Mota, Helenadja Santos, Bizzo, Nelio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/257
Resumo: Students’ disillusion with scientific career has stirred up a movement aiming at listening to what they have to say about Science classes end major science subjects. One of these movements is “The Relevance of Science Education” project (Rose), implemented in more than 40 countries and subject of study of the work we describe here. Research is within the educational evaluation field. The national representativity sample involved 2.365 students from 84 different schools. Resulting data show that Brazilians have great interest in science-based subjects, especially those related to Human Biology. Particularly on biological evolution, a very controversial topic in the Biology curriculum, we can see that young Brazilian students are open for a discussion on it.
id CENPEC-1_276cb6fc44ddbe9476aa48ca28763cf1
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/257
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approachO currículo de Ciências e o interesse dos estudantes brasileiros: uma aproximação necessáriaEducation. Curriculum.Science curriculum. Students’ interest. Educational evaluation.Educação. Ensino de Ciências. Currículo.Currículo de Ciências. Interesse dos estudantes. Avaliação educacional.Students’ disillusion with scientific career has stirred up a movement aiming at listening to what they have to say about Science classes end major science subjects. One of these movements is “The Relevance of Science Education” project (Rose), implemented in more than 40 countries and subject of study of the work we describe here. Research is within the educational evaluation field. The national representativity sample involved 2.365 students from 84 different schools. Resulting data show that Brazilians have great interest in science-based subjects, especially those related to Human Biology. Particularly on biological evolution, a very controversial topic in the Biology curriculum, we can see that young Brazilian students are open for a discussion on it.O desencanto dos estudantes pela carreira científica tem provocado um movimento em prol de se ouvir o que os alunos têm a dizer das aulas de ciências e dos temas científicos de maior interesse. Um desses movimentos é o projeto The Relevance of Science Education (ROSE), implementado em mais de 40 países e objeto de estudo do trabalho aqui descrito. A pesquisa encontra-se dentro do campo da avaliação educacional. A amostra, de representatividade nacional, envolveu 2365 estudantes, oriundos de 84 escolas. Os dados obtidos revelam que o brasileiro possui grande interesse pelos temas científicos abordados na escola, sendo os temas de maior interesse aqueles relacionados à Biologia Humana. Especificamente sobre a evolução biológica, tema bastante controverso no currículo de Biologia, observamos que os jovens estudantes brasileiros estão abertos à discussões sobre o tema.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaGouw, Ana Maria SantosMota, Helenadja SantosBizzo, Nelio2014-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/25710.18676/cadernoscenpec.v3i2.257Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 2 (2013): CurrículoCadernos Cenpec; v. 3, n. 2 (2013): Currículo2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v3i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/257/256info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:34:44Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/257Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:25.227Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach

O currículo de Ciências e o interesse dos estudantes brasileiros: uma aproximação necessária
title Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach
spellingShingle Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach
Gouw, Ana Maria Santos
Education. Curriculum.
Science curriculum. Students’ interest. Educational evaluation.
Educação. Ensino de Ciências. Currículo.
Currículo de Ciências. Interesse dos estudantes. Avaliação educacional.
title_short Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach
title_full Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach
title_fullStr Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach
title_full_unstemmed Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach
title_sort Science curriculum and Brazilian students’ interest: a necessary approach
author Gouw, Ana Maria Santos
author_facet Gouw, Ana Maria Santos
Mota, Helenadja Santos
Bizzo, Nelio
author_role author
author2 Mota, Helenadja Santos
Bizzo, Nelio
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Gouw, Ana Maria Santos
Mota, Helenadja Santos
Bizzo, Nelio
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Education. Curriculum.
Science curriculum. Students’ interest. Educational evaluation.
Educação. Ensino de Ciências. Currículo.
Currículo de Ciências. Interesse dos estudantes. Avaliação educacional.
topic Education. Curriculum.
Science curriculum. Students’ interest. Educational evaluation.
Educação. Ensino de Ciências. Currículo.
Currículo de Ciências. Interesse dos estudantes. Avaliação educacional.
dc.description.none.fl_txt_mv Students’ disillusion with scientific career has stirred up a movement aiming at listening to what they have to say about Science classes end major science subjects. One of these movements is “The Relevance of Science Education” project (Rose), implemented in more than 40 countries and subject of study of the work we describe here. Research is within the educational evaluation field. The national representativity sample involved 2.365 students from 84 different schools. Resulting data show that Brazilians have great interest in science-based subjects, especially those related to Human Biology. Particularly on biological evolution, a very controversial topic in the Biology curriculum, we can see that young Brazilian students are open for a discussion on it.

O desencanto dos estudantes pela carreira científica tem provocado um movimento em prol de se ouvir o que os alunos têm a dizer das aulas de ciências e dos temas científicos de maior interesse. Um desses movimentos é o projeto The Relevance of Science Education (ROSE), implementado em mais de 40 países e objeto de estudo do trabalho aqui descrito. A pesquisa encontra-se dentro do campo da avaliação educacional. A amostra, de representatividade nacional, envolveu 2365 estudantes, oriundos de 84 escolas. Os dados obtidos revelam que o brasileiro possui grande interesse pelos temas científicos abordados na escola, sendo os temas de maior interesse aqueles relacionados à Biologia Humana. Especificamente sobre a evolução biológica, tema bastante controverso no currículo de Biologia, observamos que os jovens estudantes brasileiros estão abertos à discussões sobre o tema.
description Students’ disillusion with scientific career has stirred up a movement aiming at listening to what they have to say about Science classes end major science subjects. One of these movements is “The Relevance of Science Education” project (Rose), implemented in more than 40 countries and subject of study of the work we describe here. Research is within the educational evaluation field. The national representativity sample involved 2.365 students from 84 different schools. Resulting data show that Brazilians have great interest in science-based subjects, especially those related to Human Biology. Particularly on biological evolution, a very controversial topic in the Biology curriculum, we can see that young Brazilian students are open for a discussion on it.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-18
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/257
10.18676/cadernoscenpec.v3i2.257
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/257
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v3i2.257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/257/256
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 2 (2013): Currículo
Cadernos Cenpec; v. 3, n. 2 (2013): Currículo
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v3i2
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123079389184