Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9 |
Resumo: | This report describes the curricular overhaul for the second segment of Primary School, developed by the Goiás State Secretary of Education, from 2004 to 2006. The new project was constructed using a participatory process, which involved professionals from the school system and establishment of partnerships with the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária – CENPEC) and local universities. This process was consolidated in a movement articulating the schools, under secretaries and the Office of the Secretary, providing for training meetings of multidisciplinary teams with teachers, coordinators and principals. The course taken by this overhaul was recorded and published in four editions, called "Debate on Curriculum" ("Currículo em Debate"). |
id |
CENPEC-1_319df9a16540f20cc3bd73356e231ead |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/9 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory processReorientação Curricular em Goiás: um processo participativoReorientação curricular; Currículo em Debate; Processo participativo; Segundo segmento do ensino fundamentalCurricular overhaul; Debate on Curriculum; Participatory process; Second segment of primary schoolThis report describes the curricular overhaul for the second segment of Primary School, developed by the Goiás State Secretary of Education, from 2004 to 2006. The new project was constructed using a participatory process, which involved professionals from the school system and establishment of partnerships with the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária – CENPEC) and local universities. This process was consolidated in a movement articulating the schools, under secretaries and the Office of the Secretary, providing for training meetings of multidisciplinary teams with teachers, coordinators and principals. The course taken by this overhaul was recorded and published in four editions, called "Debate on Curriculum" ("Currículo em Debate").O relato descreve a reorientação curricular do segundo segmento do Ensino Fundamental, desenvolvida pela Secretaria de Educação do Estado de Goiás, de 2004 a 2006. O novo projeto foi construído por meio de um processo participativo, que envolveu os profissionais da rede de ensino e estabeleceu parcerias com o Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária - CENPEC e as universidades locais. Esse processo se consolidou num movimento de articulação entre escolas, subsecretarias e Secretaria, proporcionado pelos encontros de formação das equipes multidisciplinares com professores, coordenadores e diretores. O percurso da reorientação foi registrado e publicado em quatro cadernos, denominados “Currículo em Debate”.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaReginato Ribeiro, Maria JoséVenci Chieffi, Meyri2007-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/910.18676/cadernoscenpec.v2i4.9Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamentalCadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i4reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9/8info:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-03T14:30:48Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/9Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-05-03T14:30:48Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process Reorientação Curricular em Goiás: um processo participativo |
title |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process |
spellingShingle |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process Reginato Ribeiro, Maria José Reorientação curricular; Currículo em Debate; Processo participativo; Segundo segmento do ensino fundamental Curricular overhaul; Debate on Curriculum; Participatory process; Second segment of primary school |
title_short |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process |
title_full |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process |
title_fullStr |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process |
title_full_unstemmed |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process |
title_sort |
Curricular Overhaul in Goiás: a participatory process |
author |
Reginato Ribeiro, Maria José |
author_facet |
Reginato Ribeiro, Maria José Venci Chieffi, Meyri |
author_role |
author |
author2 |
Venci Chieffi, Meyri |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reginato Ribeiro, Maria José Venci Chieffi, Meyri |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reorientação curricular; Currículo em Debate; Processo participativo; Segundo segmento do ensino fundamental Curricular overhaul; Debate on Curriculum; Participatory process; Second segment of primary school |
topic |
Reorientação curricular; Currículo em Debate; Processo participativo; Segundo segmento do ensino fundamental Curricular overhaul; Debate on Curriculum; Participatory process; Second segment of primary school |
description |
This report describes the curricular overhaul for the second segment of Primary School, developed by the Goiás State Secretary of Education, from 2004 to 2006. The new project was constructed using a participatory process, which involved professionals from the school system and establishment of partnerships with the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária – CENPEC) and local universities. This process was consolidated in a movement articulating the schools, under secretaries and the Office of the Secretary, providing for training meetings of multidisciplinary teams with teachers, coordinators and principals. The course taken by this overhaul was recorded and published in four editions, called "Debate on Curriculum" ("Currículo em Debate"). |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9 10.18676/cadernoscenpec.v2i4.9 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v2i4.9 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9/8 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental Cadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v2i4 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042073438289920 |