Secondary education: a quality education for each and every student?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neto, Ruy Mello
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Medeiros, Hugo Augusto, Lira, Maria Helena, Mello, Fernanda Maria, Paiva, Fábio, de Oliveira, Flávia Manuella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367
Resumo: The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. 
id CENPEC-1_3cd8e560399abf2c7c76496fab7845a7
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/367
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Secondary education: a quality education for each and every student?Enseñanza media: ¿una escuela de calidad para todos y para cada uno?Ensino médio: uma escola de qualidade para todos e para cada um?Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer.Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta.Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta.The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. El propósito de este artículo es discutir la tipología escolar y la diversidad de oferta de la enseñanza media, teniendo en cuenta la relación entre la política pública de oferta escolar y las inequidades educacionales, a partir del análisis comparado entre las políticas públicas federales y estatales (provinciales) de los estados de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo. Para ello, realizamos un análisis cuantitativo y cualitativo, con base en las normas de las políticas públicas de enseñanza media, en los indicadores educacionales del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones "Anísio Teixeira" (Inep), y en entrevistas realizadas con educadores de los cuatro estados citados. Se concluye que, en general, existe una fuerte correlación entre la oferta escolar, la situación de vulnerabilidad social y las elecciones de los jóvenes, de acuerdo con el tipo de enseñanza media ofrecida (propedéutica y profesional), la tipología escolar (diferentes jornadas escolares) y las distinciones entre los turnos diurno y nocturno. O objetivo deste artigo é discutir a tipologia escolar e a diversidade de oferta do ensino médio, tendo em vista a relação entre a política pública de oferta escolar e as inequidades educacionais, a partir da análise comparada entre as políticas públicas federais e estaduais dos estados do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo. Para tanto, realizamos uma análise quantitativa e qualitativa, com base nas normas das políticas públicas para o ensino médio, dos indicadores educacionais do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), e entrevistas realizadas com educadores dos estados citados. Conclui-se que, de maneira geral, existe forte correlação entre a oferta escolar, a situação de vulnerabilidade social e as escolhas dos jovens, de acordo com o tipo de ensino médio oferecido (propedêutico e profissional), a tipologia escolar (diferentes jornadas escolares) e as distinções entre os turnos diurno e noturno. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaNeto, Ruy MelloMedeiros, Hugo AugustoLira, Maria HelenaMello, Fernanda MariaPaiva, Fábiode Oliveira, Flávia Manuella2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36710.18676/cadernoscenpec.v6i2.367Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367/362Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:36:32Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/367Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:20:02.117Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Secondary education: a quality education for each and every student?
Enseñanza media: ¿una escuela de calidad para todos y para cada uno?
Ensino médio: uma escola de qualidade para todos e para cada um?
title Secondary education: a quality education for each and every student?
spellingShingle Secondary education: a quality education for each and every student?
Neto, Ruy Mello
Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer.
Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta.
Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta.
title_short Secondary education: a quality education for each and every student?
title_full Secondary education: a quality education for each and every student?
title_fullStr Secondary education: a quality education for each and every student?
title_full_unstemmed Secondary education: a quality education for each and every student?
title_sort Secondary education: a quality education for each and every student?
author Neto, Ruy Mello
author_facet Neto, Ruy Mello
Medeiros, Hugo Augusto
Lira, Maria Helena
Mello, Fernanda Maria
Paiva, Fábio
de Oliveira, Flávia Manuella
author_role author
author2 Medeiros, Hugo Augusto
Lira, Maria Helena
Mello, Fernanda Maria
Paiva, Fábio
de Oliveira, Flávia Manuella
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Neto, Ruy Mello
Medeiros, Hugo Augusto
Lira, Maria Helena
Mello, Fernanda Maria
Paiva, Fábio
de Oliveira, Flávia Manuella
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer.
Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta.
Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta.
topic Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer.
Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta.
Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta.
dc.description.none.fl_txt_mv The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. 
El propósito de este artículo es discutir la tipología escolar y la diversidad de oferta de la enseñanza media, teniendo en cuenta la relación entre la política pública de oferta escolar y las inequidades educacionales, a partir del análisis comparado entre las políticas públicas federales y estatales (provinciales) de los estados de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo. Para ello, realizamos un análisis cuantitativo y cualitativo, con base en las normas de las políticas públicas de enseñanza media, en los indicadores educacionales del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones "Anísio Teixeira" (Inep), y en entrevistas realizadas con educadores de los cuatro estados citados. Se concluye que, en general, existe una fuerte correlación entre la oferta escolar, la situación de vulnerabilidad social y las elecciones de los jóvenes, de acuerdo con el tipo de enseñanza media ofrecida (propedéutica y profesional), la tipología escolar (diferentes jornadas escolares) y las distinciones entre los turnos diurno y nocturno.
 O objetivo deste artigo é discutir a tipologia escolar e a diversidade de oferta do ensino médio, tendo em vista a relação entre a política pública de oferta escolar e as inequidades educacionais, a partir da análise comparada entre as políticas públicas federais e estaduais dos estados do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo. Para tanto, realizamos uma análise quantitativa e qualitativa, com base nas normas das políticas públicas para o ensino médio, dos indicadores educacionais do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), e entrevistas realizadas com educadores dos estados citados. Conclui-se que, de maneira geral, existe forte correlação entre a oferta escolar, a situação de vulnerabilidade social e as escolhas dos jovens, de acordo com o tipo de ensino médio oferecido (propedêutico e profissional), a tipologia escolar (diferentes jornadas escolares) e as distinções entre os turnos diurno e noturno. 
description The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.367
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.367
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367/362
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i2
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123824926720