Secondary education: a quality education for each and every student?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec |
Texto Completo: | http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367 |
Resumo: | The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. |
id |
CENPEC-1_3cd8e560399abf2c7c76496fab7845a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/367 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec |
spelling |
Secondary education: a quality education for each and every student?Enseñanza media: ¿una escuela de calidad para todos y para cada uno?Ensino médio: uma escola de qualidade para todos e para cada um?Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer.Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta.Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta.The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. El propósito de este artículo es discutir la tipología escolar y la diversidad de oferta de la enseñanza media, teniendo en cuenta la relación entre la política pública de oferta escolar y las inequidades educacionales, a partir del análisis comparado entre las políticas públicas federales y estatales (provinciales) de los estados de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo. Para ello, realizamos un análisis cuantitativo y cualitativo, con base en las normas de las políticas públicas de enseñanza media, en los indicadores educacionales del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones "Anísio Teixeira" (Inep), y en entrevistas realizadas con educadores de los cuatro estados citados. Se concluye que, en general, existe una fuerte correlación entre la oferta escolar, la situación de vulnerabilidad social y las elecciones de los jóvenes, de acuerdo con el tipo de enseñanza media ofrecida (propedéutica y profesional), la tipología escolar (diferentes jornadas escolares) y las distinciones entre los turnos diurno y nocturno. O objetivo deste artigo é discutir a tipologia escolar e a diversidade de oferta do ensino médio, tendo em vista a relação entre a política pública de oferta escolar e as inequidades educacionais, a partir da análise comparada entre as políticas públicas federais e estaduais dos estados do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo. Para tanto, realizamos uma análise quantitativa e qualitativa, com base nas normas das políticas públicas para o ensino médio, dos indicadores educacionais do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), e entrevistas realizadas com educadores dos estados citados. Conclui-se que, de maneira geral, existe forte correlação entre a oferta escolar, a situação de vulnerabilidade social e as escolhas dos jovens, de acordo com o tipo de ensino médio oferecido (propedêutico e profissional), a tipologia escolar (diferentes jornadas escolares) e as distinções entre os turnos diurno e noturno. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaNeto, Ruy MelloMedeiros, Hugo AugustoLira, Maria HelenaMello, Fernanda MariaPaiva, Fábiode Oliveira, Flávia Manuella2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36710.18676/cadernoscenpec.v6i2.367Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367/362Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:36:32Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/367Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:20:02.117Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Secondary education: a quality education for each and every student? Enseñanza media: ¿una escuela de calidad para todos y para cada uno? Ensino médio: uma escola de qualidade para todos e para cada um? |
title |
Secondary education: a quality education for each and every student? |
spellingShingle |
Secondary education: a quality education for each and every student? Neto, Ruy Mello Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer. Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta. Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta. |
title_short |
Secondary education: a quality education for each and every student? |
title_full |
Secondary education: a quality education for each and every student? |
title_fullStr |
Secondary education: a quality education for each and every student? |
title_full_unstemmed |
Secondary education: a quality education for each and every student? |
title_sort |
Secondary education: a quality education for each and every student? |
author |
Neto, Ruy Mello |
author_facet |
Neto, Ruy Mello Medeiros, Hugo Augusto Lira, Maria Helena Mello, Fernanda Maria Paiva, Fábio de Oliveira, Flávia Manuella |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros, Hugo Augusto Lira, Maria Helena Mello, Fernanda Maria Paiva, Fábio de Oliveira, Flávia Manuella |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neto, Ruy Mello Medeiros, Hugo Augusto Lira, Maria Helena Mello, Fernanda Maria Paiva, Fábio de Oliveira, Flávia Manuella |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer. Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta. Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta. |
topic |
Secondary education. School typology. Educational inequalities. Diversity of education offer. Enseñanza media. Tipología escolar. Inequidades educacionales. Diversidad de oferta. Ensino médio. Tipologia escolar. Inequidades educacionais. Diversidade de oferta. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. El propósito de este artículo es discutir la tipología escolar y la diversidad de oferta de la enseñanza media, teniendo en cuenta la relación entre la política pública de oferta escolar y las inequidades educacionales, a partir del análisis comparado entre las políticas públicas federales y estatales (provinciales) de los estados de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo. Para ello, realizamos un análisis cuantitativo y cualitativo, con base en las normas de las políticas públicas de enseñanza media, en los indicadores educacionales del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones "Anísio Teixeira" (Inep), y en entrevistas realizadas con educadores de los cuatro estados citados. Se concluye que, en general, existe una fuerte correlación entre la oferta escolar, la situación de vulnerabilidad social y las elecciones de los jóvenes, de acuerdo con el tipo de enseñanza media ofrecida (propedéutica y profesional), la tipología escolar (diferentes jornadas escolares) y las distinciones entre los turnos diurno y nocturno. O objetivo deste artigo é discutir a tipologia escolar e a diversidade de oferta do ensino médio, tendo em vista a relação entre a política pública de oferta escolar e as inequidades educacionais, a partir da análise comparada entre as políticas públicas federais e estaduais dos estados do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo. Para tanto, realizamos uma análise quantitativa e qualitativa, com base nas normas das políticas públicas para o ensino médio, dos indicadores educacionais do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), e entrevistas realizadas com educadores dos estados citados. Conclui-se que, de maneira geral, existe forte correlação entre a oferta escolar, a situação de vulnerabilidade social e as escolhas dos jovens, de acordo com o tipo de ensino médio oferecido (propedêutico e profissional), a tipologia escolar (diferentes jornadas escolares) e as distinções entre os turnos diurno e noturno. |
description |
The goal of this article is to discuss the school typology and the diversity of education offer in secondary education, considering the relationship between public policies for education offer and educational inequalities, based on a comparative analysis between federal and state policies in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. To that end, we conducted a quantitative and qualitative analysis of the norms of public policies on secondary education, educational indicators collected from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), and interviews conducted with educators in the four states above. We found that, in general, there is a strong correlation between education offer, social vulnerability situations, and youths’ choices, according with the type of secondary education offer (propaedeutic and vocational), school typology (different school hours), and the distinctions between day school and night school. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.367 |
url |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.367 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/367/362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i2 reponame:Cadernos Cenpec instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec |
collection |
Cadernos Cenpec |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1674121123824926720 |