The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Silmar Leila dos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341
Resumo: How is the teaching of history characterized in the late years primary education in Brazil? This question guided the present article. To answer it, we first present a short history of the teaching of history in Brazil, and then describe a few characteristics of the teaching of history that we found by analyzing curriculum documents from the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and São Paulo. This article presents part of what was found in the study titled Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos [Curricula for the late years of primary educations: conceptions, implementation modes, and uses], published by the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec, 2015), and it builds on the contributions of Bittencourt (2011).
id CENPEC-1_4a6e99539ac46b9700ef51815b7f0579
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/341
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian StatesEnseñanza de Historia en los años finales de la enseñanza básica: análisis documental de seis estados brasileñosEnsino de História nos anos finais do ensino fundamental: análise documental de seis estados brasileirosHistory of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents.Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares.Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares.How is the teaching of history characterized in the late years primary education in Brazil? This question guided the present article. To answer it, we first present a short history of the teaching of history in Brazil, and then describe a few characteristics of the teaching of history that we found by analyzing curriculum documents from the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and São Paulo. This article presents part of what was found in the study titled Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos [Curricula for the late years of primary educations: conceptions, implementation modes, and uses], published by the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec, 2015), and it builds on the contributions of Bittencourt (2011).¿Cómo se caracteriza la enseñanza de Historia en los años finales de la enseñanza básica en Brasil? Esta es la cuestión que guía el presente artículo. Así, se presenta inicialmente un breve historial sobre la enseñanza de Historia en Brasil y, a continuación, se presentan algunas de las características de la enseñanza de Historia obtenidas mediante el análisis de documentos curriculares de los estados de Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco y São Paulo. Este artículo presenta parte de lo que se constató durante la realización de la investigación Currículos para los años finales de la enseñanza básica: concepciones, modos de implantación y usos, publicada por el Centro de Estudios e Investigaciones en Educación, Cultura y Acción Comunitaria (Cenpec, 2015), y utiliza como referencia teórica las contribuciones de Bittencourt (2011).Como se caracteriza o ensino de História para os anos finais do ensino fundamental no Brasil? Eis a questão que norteia o presente artigo. Para tanto, apresenta-se inicialmente um breve histórico sobre o ensino de História no Brasil e em seguida são apresentadas algumas das características do ensino da História obtidas por meio de análises de documentos curriculares dos estados do Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco e São Paulo. Este artigo apresenta parte do que foi constatado durante a realização da pesquisa “Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos”, publicada pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec, 2015) e utiliza como referencial teórico as contribuições de Bittencourt (2011).Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaSantos, Silmar Leila dos2016-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/34110.18676/cadernoscenpec.v5i2.341Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF22237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341/337Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:34:28Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/341Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:15.555Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
Enseñanza de Historia en los años finales de la enseñanza básica: análisis documental de seis estados brasileños
Ensino de História nos anos finais do ensino fundamental: análise documental de seis estados brasileiros
title The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
spellingShingle The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
Santos, Silmar Leila dos
History of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents.
Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares.
Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares.
title_short The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
title_full The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
title_fullStr The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
title_full_unstemmed The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
title_sort The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
author Santos, Silmar Leila dos
author_facet Santos, Silmar Leila dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Silmar Leila dos
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv History of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents.
Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares.
Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares.
topic History of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents.
Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares.
Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares.
dc.description.none.fl_txt_mv How is the teaching of history characterized in the late years primary education in Brazil? This question guided the present article. To answer it, we first present a short history of the teaching of history in Brazil, and then describe a few characteristics of the teaching of history that we found by analyzing curriculum documents from the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and São Paulo. This article presents part of what was found in the study titled Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos [Curricula for the late years of primary educations: conceptions, implementation modes, and uses], published by the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec, 2015), and it builds on the contributions of Bittencourt (2011).
¿Cómo se caracteriza la enseñanza de Historia en los años finales de la enseñanza básica en Brasil? Esta es la cuestión que guía el presente artículo. Así, se presenta inicialmente un breve historial sobre la enseñanza de Historia en Brasil y, a continuación, se presentan algunas de las características de la enseñanza de Historia obtenidas mediante el análisis de documentos curriculares de los estados de Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco y São Paulo. Este artículo presenta parte de lo que se constató durante la realización de la investigación Currículos para los años finales de la enseñanza básica: concepciones, modos de implantación y usos, publicada por el Centro de Estudios e Investigaciones en Educación, Cultura y Acción Comunitaria (Cenpec, 2015), y utiliza como referencia teórica las contribuciones de Bittencourt (2011).
Como se caracteriza o ensino de História para os anos finais do ensino fundamental no Brasil? Eis a questão que norteia o presente artigo. Para tanto, apresenta-se inicialmente um breve histórico sobre o ensino de História no Brasil e em seguida são apresentadas algumas das características do ensino da História obtidas por meio de análises de documentos curriculares dos estados do Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco e São Paulo. Este artigo apresenta parte do que foi constatado durante a realização da pesquisa “Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos”, publicada pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec, 2015) e utiliza como referencial teórico as contribuições de Bittencourt (2011).
description How is the teaching of history characterized in the late years primary education in Brazil? This question guided the present article. To answer it, we first present a short history of the teaching of history in Brazil, and then describe a few characteristics of the teaching of history that we found by analyzing curriculum documents from the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and São Paulo. This article presents part of what was found in the study titled Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos [Curricula for the late years of primary educations: conceptions, implementation modes, and uses], published by the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec, 2015), and it builds on the contributions of Bittencourt (2011).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-17
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341
10.18676/cadernoscenpec.v5i2.341
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v5i2.341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341/337
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2
Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v5i2
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121122742796288