An Analysis of Physical Education State Curricula: Inconsistencies and Incoherencies Found
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/340 |
Resumo: | In an attempt to educate the individuals that will rebuild society, the Brazilian state educational systems have designed curriculum proposals to guide the educational activities of their teachers. For each discipline, the importance of such proposals is accompanied by the need to identify the concepts that influence these documents and the knowledge that is considered valid. To that end, we analyze the curricula of physical education in the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and Sao Paulo by examining the curricular theorization for this particular discipline. Results indicate that some of these states remain tied to traditional curriculum trends, while others adopt a critical position to work with bodily practices at school. Theoretical and methodological inconsistencies and incoherencies can still be found in most cases. |
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An Analysis of Physical Education State Curricula: Inconsistencies and Incoherencies FoundAnálisis de los currículos estatales de Educación Física: inconsistencias e incoherencias percibidasAnálises dos currículos estaduais de Educação Física: inconsistências e incoerências percebidasPhysical education, curriculum, culture.Educación Física. Currículo. Cultura.Educação Física., Currículo., Cultura.In an attempt to educate the individuals that will rebuild society, the Brazilian state educational systems have designed curriculum proposals to guide the educational activities of their teachers. For each discipline, the importance of such proposals is accompanied by the need to identify the concepts that influence these documents and the knowledge that is considered valid. To that end, we analyze the curricula of physical education in the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and Sao Paulo by examining the curricular theorization for this particular discipline. Results indicate that some of these states remain tied to traditional curriculum trends, while others adopt a critical position to work with bodily practices at school. Theoretical and methodological inconsistencies and incoherencies can still be found in most cases.En el intento de formar al sujeto que reconstruirá la sociedad, las redes estatales elaboraron propuestas curriculares con el fin de orientar la acción pedagógica de sus docentes. Al tratarse de un componente específico, la importancia de tal iniciativa se ve acompañada de la necesidad de identificar las concepciones que influyen en estos documentos y los conocimientos que se consideran válidos. Con este objetivo, analizamos los currículos de Educación Física de Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco y São Paulo, mediante la confrontación con la teorización curricular del componente. Los resultados indican que algunos estados permanecen sujetos a las tendencias tradicionales del currículo, mientras que otros adoptan un posicionamiento crítico en el trabajo con las prácticas corporales en la escuela. En la mayoría de los casos, aún se perciben inconsistencias e incoherencias teórico-metodológicas. Na tentativa de formar o sujeito que reconstruirá a sociedade, as redes estaduais elaboraram propostas curriculares com o intuito de orientar a ação pedagógica dos seus docentes. Em se tratando de um componente específico, a importância de tal iniciativa se faz acompanhar da necessidade de identificar as concepções que influenciam esses documentos e quais conhecimentos são considerados válidos. Com esse intuito, analisamos os currículos de Educação Física do Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco e São Paulo, mediante o confronto com a teorização curricular do componente. Os resultados indicam que alguns eEstados permanecem atrelados às tendências tradicionais do currículo, enquanto outros adotam um posicionamento crítico para o trabalho com as práticas corporais na escola. Inconsistências e incoerências teórico-metodológicas ainda são percebidas na maioria dos casos. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaNeira, Marcos Garcia2016-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/34010.18676/cadernoscenpec.v5i2.340Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF22237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/340/336Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:24:51Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/340Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:24:51Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
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