The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341 |
Resumo: | How is the teaching of history characterized in the late years primary education in Brazil? This question guided the present article. To answer it, we first present a short history of the teaching of history in Brazil, and then describe a few characteristics of the teaching of history that we found by analyzing curriculum documents from the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and São Paulo. This article presents part of what was found in the study titled Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos [Curricula for the late years of primary educations: conceptions, implementation modes, and uses], published by the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec, 2015), and it builds on the contributions of Bittencourt (2011). |
id |
CENPEC-1_9b685572ef5615900cb3fc1ab07186fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/341 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian StatesEnseñanza de Historia en los años finales de la enseñanza básica: análisis documental de seis estados brasileñosEnsino de História nos anos finais do ensino fundamental: análise documental de seis estados brasileirosHistory of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents.Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares.Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares.How is the teaching of history characterized in the late years primary education in Brazil? This question guided the present article. To answer it, we first present a short history of the teaching of history in Brazil, and then describe a few characteristics of the teaching of history that we found by analyzing curriculum documents from the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and São Paulo. This article presents part of what was found in the study titled Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos [Curricula for the late years of primary educations: conceptions, implementation modes, and uses], published by the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec, 2015), and it builds on the contributions of Bittencourt (2011).¿Cómo se caracteriza la enseñanza de Historia en los años finales de la enseñanza básica en Brasil? Esta es la cuestión que guía el presente artículo. Así, se presenta inicialmente un breve historial sobre la enseñanza de Historia en Brasil y, a continuación, se presentan algunas de las características de la enseñanza de Historia obtenidas mediante el análisis de documentos curriculares de los estados de Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco y São Paulo. Este artículo presenta parte de lo que se constató durante la realización de la investigación Currículos para los años finales de la enseñanza básica: concepciones, modos de implantación y usos, publicada por el Centro de Estudios e Investigaciones en Educación, Cultura y Acción Comunitaria (Cenpec, 2015), y utiliza como referencia teórica las contribuciones de Bittencourt (2011).Como se caracteriza o ensino de História para os anos finais do ensino fundamental no Brasil? Eis a questão que norteia o presente artigo. Para tanto, apresenta-se inicialmente um breve histórico sobre o ensino de História no Brasil e em seguida são apresentadas algumas das características do ensino da História obtidas por meio de análises de documentos curriculares dos estados do Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco e São Paulo. Este artigo apresenta parte do que foi constatado durante a realização da pesquisa “Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos”, publicada pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec, 2015) e utiliza como referencial teórico as contribuições de Bittencourt (2011).Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaSantos, Silmar Leila dos2016-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/34110.18676/cadernoscenpec.v5i2.341Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF22237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341/337Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:25:54Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/341Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:25:54Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States Enseñanza de Historia en los años finales de la enseñanza básica: análisis documental de seis estados brasileños Ensino de História nos anos finais do ensino fundamental: análise documental de seis estados brasileiros |
title |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States |
spellingShingle |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States Santos, Silmar Leila dos History of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents. Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares. Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares. |
title_short |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States |
title_full |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States |
title_fullStr |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States |
title_full_unstemmed |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States |
title_sort |
The Teaching of History in Late Years of Primary Education: a Document Analysis of Six Brazilian States |
author |
Santos, Silmar Leila dos |
author_facet |
Santos, Silmar Leila dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Silmar Leila dos |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents. Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares. Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares. |
topic |
History of education, late years of primary education, curriculum analysis, curriculum documents. Enseñanza de Historia. Años finales de la enseñanza básica. Análisis de currículo. Documentos curriculares. Ensino de História. Anos finais do ensino fundamental. Análise de currículo. Documentos curriculares. |
description |
How is the teaching of history characterized in the late years primary education in Brazil? This question guided the present article. To answer it, we first present a short history of the teaching of history in Brazil, and then describe a few characteristics of the teaching of history that we found by analyzing curriculum documents from the states of Acre, Alagoas, Mato Grosso, Paraná, Pernambuco and São Paulo. This article presents part of what was found in the study titled Currículos para os anos finais do ensino fundamental: concepções, modos de implantação e usos [Curricula for the late years of primary educations: conceptions, implementation modes, and uses], published by the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec, 2015), and it builds on the contributions of Bittencourt (2011). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341 10.18676/cadernoscenpec.v5i2.341 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v5i2.341 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/341/337 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2 Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v5i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072174755840 |