Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Joao Casqueira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Mwolo, Martha Peter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111
Resumo: This article proposes a critical look at the non-formal education strategies, which have been conducted mainly in Dar es Salaam, Tanzania, by four nongovernmental organizations, in order to provide sexual education to girls between the ages of 12 and 16, showing the role played by the civil society in contradicting the school conservatism. Clear trends emerged from this study to indicate that sexual risky behaviours, unintended pregnancies, and HIV transmission among adolescent girls are closely related to intentional as well as unintentional reproduction of the power relations, social meanings, moral codes, stigma and silence attached to adolescents, their sexuality and sexual health within key institutions. As a result, their sexual behaviours are hidden and ignored. As schools do not develop curricula for life, NGOs play their roleby means of non-formal education.
id CESGRANRIO_1556aa343e34a85827dc8978dbf58e68
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1111
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of TanzaniaEvaluacion de las estrategias de educacion sexual no formal para las niñas adolescentes: el caso de TanzaniaAvaliação das estrategias de educação sexual nao formal para as meninas adolescentes: o caso da TanzâniaSociologiaAdolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; TanzaniaNiñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; TanzaniaMeninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; TanzâniaThis article proposes a critical look at the non-formal education strategies, which have been conducted mainly in Dar es Salaam, Tanzania, by four nongovernmental organizations, in order to provide sexual education to girls between the ages of 12 and 16, showing the role played by the civil society in contradicting the school conservatism. Clear trends emerged from this study to indicate that sexual risky behaviours, unintended pregnancies, and HIV transmission among adolescent girls are closely related to intentional as well as unintentional reproduction of the power relations, social meanings, moral codes, stigma and silence attached to adolescents, their sexuality and sexual health within key institutions. As a result, their sexual behaviours are hidden and ignored. As schools do not develop curricula for life, NGOs play their roleby means of non-formal education.Este artículo propone uma vision critica de las estrategias educativas no formales usadas por cuatro organizaciones no gubernamentales en Dar es Salaam, Tanzania, con niñas de 12 a 16 años, mostrando el papel desarrollado por la sociedad civil para cambiar el conservadurismo de la escuela. El estudio revelo que tales comportamientos, embarazos y transmision de HIVVIH estan estrechamente relacionados a la reproduccion intencional, o no, por instituciones clave, de relaciones de poder, significaciones sociales, codigos morales, estigmas y al silencio que cubre la sexualidad asi como la salud sexual de las niñas. Como consecuencia, sus conductas sexuales son ocultadas y ignorados. Como las escuelas no desarrollan planes de estudios para la vida, as ONGs actúan pora traves de la educacion no formalEste artigo propoe uma visao critica das estrategias educacionais nao formais levadas a efeito sobretudo em Dar es Salaam, Tanzânia, por quatro organizacoes nao governamentais, a fim de prover a educação em sexualidade junto de meninas de 12–16 anos e sublinhando o papel da sociedade civil em mudar o conservadorismo das escolas. O estudo revelou tendencias de que tais comportamentos e fatos estao estreitamente relacionados à reprodução intencional ou nao a relacoes de poder, significados sociais, codigos morais, estigmas e silencio sobre a sexualidade e a saúde sexual das meninas adolescentes por parte de instituicoes-chave. Assim, os comportamentos sexuais delas sao ocultados e ignorados. Como as escolas se recusam a desenvolver curriculos para a vida, as ONGs ocupam seu lugar com a educação nao formal.Fundação CesgranrioThe Institute of Finance Management, Dar es Salaam, TanzâniaCardoso, Joao CasqueiraMwolo, Martha Peter2017-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/111110.1590/S0104-40362017002501111Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 95 (2017): Revista Ensaio Abr./Jun.; 527-5471809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/649https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/650https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/651AfricaContemporâneoQuatro Organizacoes Nao GovernamentaisDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-09T18:28:50Zoai:ojs.localhost:article/1111Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-02-09T18:28:50Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
Evaluacion de las estrategias de educacion sexual no formal para las niñas adolescentes: el caso de Tanzania
Avaliação das estrategias de educação sexual nao formal para as meninas adolescentes: o caso da Tanzânia
title Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
spellingShingle Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
Cardoso, Joao Casqueira
Sociologia
Adolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; Tanzania
Niñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; Tanzania
Meninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; Tanzânia
title_short Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
title_full Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
title_fullStr Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
title_full_unstemmed Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
title_sort Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
author Cardoso, Joao Casqueira
author_facet Cardoso, Joao Casqueira
Mwolo, Martha Peter
author_role author
author2 Mwolo, Martha Peter
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv The Institute of Finance Management, Dar es Salaam, Tanzânia


dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Joao Casqueira
Mwolo, Martha Peter
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Sociologia
Adolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; Tanzania
Niñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; Tanzania
Meninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; Tanzânia
topic Sociologia
Adolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; Tanzania
Niñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; Tanzania
Meninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; Tanzânia
description This article proposes a critical look at the non-formal education strategies, which have been conducted mainly in Dar es Salaam, Tanzania, by four nongovernmental organizations, in order to provide sexual education to girls between the ages of 12 and 16, showing the role played by the civil society in contradicting the school conservatism. Clear trends emerged from this study to indicate that sexual risky behaviours, unintended pregnancies, and HIV transmission among adolescent girls are closely related to intentional as well as unintentional reproduction of the power relations, social meanings, moral codes, stigma and silence attached to adolescents, their sexuality and sexual health within key institutions. As a result, their sexual behaviours are hidden and ignored. As schools do not develop curricula for life, NGOs play their roleby means of non-formal education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-10
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111
10.1590/S0104-40362017002501111
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362017002501111
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/649
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/650
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/651
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Africa
Contemporâneo
Quatro Organizacoes Nao Governamentais






dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 95 (2017): Revista Ensaio Abr./Jun.; 527-547
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034113519616