Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111 |
Resumo: | This article proposes a critical look at the non-formal education strategies, which have been conducted mainly in Dar es Salaam, Tanzania, by four nongovernmental organizations, in order to provide sexual education to girls between the ages of 12 and 16, showing the role played by the civil society in contradicting the school conservatism. Clear trends emerged from this study to indicate that sexual risky behaviours, unintended pregnancies, and HIV transmission among adolescent girls are closely related to intentional as well as unintentional reproduction of the power relations, social meanings, moral codes, stigma and silence attached to adolescents, their sexuality and sexual health within key institutions. As a result, their sexual behaviours are hidden and ignored. As schools do not develop curricula for life, NGOs play their roleby means of non-formal education. |
id |
CESGRANRIO_1556aa343e34a85827dc8978dbf58e68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1111 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of TanzaniaEvaluacion de las estrategias de educacion sexual no formal para las niñas adolescentes: el caso de TanzaniaAvaliação das estrategias de educação sexual nao formal para as meninas adolescentes: o caso da TanzâniaSociologiaAdolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; TanzaniaNiñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; TanzaniaMeninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; TanzâniaThis article proposes a critical look at the non-formal education strategies, which have been conducted mainly in Dar es Salaam, Tanzania, by four nongovernmental organizations, in order to provide sexual education to girls between the ages of 12 and 16, showing the role played by the civil society in contradicting the school conservatism. Clear trends emerged from this study to indicate that sexual risky behaviours, unintended pregnancies, and HIV transmission among adolescent girls are closely related to intentional as well as unintentional reproduction of the power relations, social meanings, moral codes, stigma and silence attached to adolescents, their sexuality and sexual health within key institutions. As a result, their sexual behaviours are hidden and ignored. As schools do not develop curricula for life, NGOs play their roleby means of non-formal education.Este artículo propone uma vision critica de las estrategias educativas no formales usadas por cuatro organizaciones no gubernamentales en Dar es Salaam, Tanzania, con niñas de 12 a 16 años, mostrando el papel desarrollado por la sociedad civil para cambiar el conservadurismo de la escuela. El estudio revelo que tales comportamientos, embarazos y transmision de HIVVIH estan estrechamente relacionados a la reproduccion intencional, o no, por instituciones clave, de relaciones de poder, significaciones sociales, codigos morales, estigmas y al silencio que cubre la sexualidad asi como la salud sexual de las niñas. Como consecuencia, sus conductas sexuales son ocultadas y ignorados. Como las escuelas no desarrollan planes de estudios para la vida, as ONGs actúan pora traves de la educacion no formalEste artigo propoe uma visao critica das estrategias educacionais nao formais levadas a efeito sobretudo em Dar es Salaam, Tanzânia, por quatro organizacoes nao governamentais, a fim de prover a educação em sexualidade junto de meninas de 12–16 anos e sublinhando o papel da sociedade civil em mudar o conservadorismo das escolas. O estudo revelou tendencias de que tais comportamentos e fatos estao estreitamente relacionados à reprodução intencional ou nao a relacoes de poder, significados sociais, codigos morais, estigmas e silencio sobre a sexualidade e a saúde sexual das meninas adolescentes por parte de instituicoes-chave. Assim, os comportamentos sexuais delas sao ocultados e ignorados. Como as escolas se recusam a desenvolver curriculos para a vida, as ONGs ocupam seu lugar com a educação nao formal.Fundação CesgranrioThe Institute of Finance Management, Dar es Salaam, TanzâniaCardoso, Joao CasqueiraMwolo, Martha Peter2017-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/111110.1590/S0104-40362017002501111Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 95 (2017): Revista Ensaio Abr./Jun.; 527-5471809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/649https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/650https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/651AfricaContemporâneoQuatro Organizacoes Nao GovernamentaisDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-09T18:28:50Zoai:ojs.localhost:article/1111Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-02-09T18:28:50Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania Evaluacion de las estrategias de educacion sexual no formal para las niñas adolescentes: el caso de Tanzania Avaliação das estrategias de educação sexual nao formal para as meninas adolescentes: o caso da Tanzânia |
title |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania |
spellingShingle |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania Cardoso, Joao Casqueira Sociologia Adolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; Tanzania Niñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; Tanzania Meninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; Tanzânia |
title_short |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania |
title_full |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania |
title_fullStr |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania |
title_full_unstemmed |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania |
title_sort |
Assessment of non-formal sexual education strategies for adolescent girls: the case of Tanzania |
author |
Cardoso, Joao Casqueira |
author_facet |
Cardoso, Joao Casqueira Mwolo, Martha Peter |
author_role |
author |
author2 |
Mwolo, Martha Peter |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
The Institute of Finance Management, Dar es Salaam, Tanzânia |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Joao Casqueira Mwolo, Martha Peter |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociologia Adolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; Tanzania Niñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; Tanzania Meninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; Tanzânia |
topic |
Sociologia Adolescent girls; Sexuality education; Feminine Empowerment; Non-Government Organizations; Tanzania Niñas adolescentes; Educacion en sexualidad; Empoderamiento femenino; Organizaciones No Gubernamentales; Tanzania Meninas adolescentes; Educação em sexualidade; Empoderamento feminino; Organizacoes Nao Governamentais; Tanzânia |
description |
This article proposes a critical look at the non-formal education strategies, which have been conducted mainly in Dar es Salaam, Tanzania, by four nongovernmental organizations, in order to provide sexual education to girls between the ages of 12 and 16, showing the role played by the civil society in contradicting the school conservatism. Clear trends emerged from this study to indicate that sexual risky behaviours, unintended pregnancies, and HIV transmission among adolescent girls are closely related to intentional as well as unintentional reproduction of the power relations, social meanings, moral codes, stigma and silence attached to adolescents, their sexuality and sexual health within key institutions. As a result, their sexual behaviours are hidden and ignored. As schools do not develop curricula for life, NGOs play their roleby means of non-formal education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111 10.1590/S0104-40362017002501111 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362017002501111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/649 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/650 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1111/651 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Africa Contemporâneo Quatro Organizacoes Nao Governamentais |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 95 (2017): Revista Ensaio Abr./Jun.; 527-547 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034113519616 |