From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Maria Elizete Guimaraes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Morais, Grinaura Medeiros de, Carvalho, Bruna Katherine Guimaraes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366
Resumo: This article discuss the discipline practices related to body and moral punishments that persisted for a long time in the Brazilian educational history. Bibliographical and documental research was conducted, using authors as Veiga, Elias, and others, and normative documentation expressed in law for analysis. Aiming at reflecting about the discipline practices used in education, we point the contributions of human rights educational policies for humanizing the subjects. We approach the human rights field in this text, seeking to comprehend public policies that value the dignity of young people and children. The history of physical punishments applied at schools and other institutions is marked by the disrespect for students dignity, by authoritarian practices and behaviors and by judgment policies. A culture of peace and solidarity in the educational spaces must be pursued.
id CESGRANRIO_15a1ad725de54d1a9dc5aa6beff3d9fe
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1366
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutionsDe los castigos escolares a la construcción de sujetos de derecho: contribuciones de las políticas de derechos humanos para una cultura de paz em las instituciones educativasDos castigos escolares à construção de sujeitos de direito: contribuições de políticas de direitos humanos para uma cultura da paz nas instituições educativasBody punisment; Institutions; Human rights policies; Culture of peaceCastigos corporales; Instituciones; Políticas de derechos humanos; Cultura de pazEducação; Historia da EducaçãoCastigos corporais; Instituições; Políticas de direitos humanos; Cultura de pazThis article discuss the discipline practices related to body and moral punishments that persisted for a long time in the Brazilian educational history. Bibliographical and documental research was conducted, using authors as Veiga, Elias, and others, and normative documentation expressed in law for analysis. Aiming at reflecting about the discipline practices used in education, we point the contributions of human rights educational policies for humanizing the subjects. We approach the human rights field in this text, seeking to comprehend public policies that value the dignity of young people and children. The history of physical punishments applied at schools and other institutions is marked by the disrespect for students dignity, by authoritarian practices and behaviors and by judgment policies. A culture of peace and solidarity in the educational spaces must be pursued.Este artículo problematiza la práctica escolar asociada a los castigos corporales y morales que perduraron por un longo periodo en la historia de la educación brasileña. Para la realización del estudio, hicimos pesquisas bibliográficas y documentales, dialogando con autores como Veiga, Elias, entre otros, y con la documentación normativa expresa en ley. Con el objetivo de reflexionar sobre la práctica disciplinar utilizada en la educación, apuntamos contribuciones de políticas educacionales en derechos humanos como caminos para la humanización de los sujetos. En el texto, abordamos el campo de los derechos humanos, con la finalidad de que comprendiéramos políticas públicas de valorización de la dignidad de los niños y jóvenes. La historia de los castigos físicos aplicados en las instituciones escolares y en otras instituciones está marcada por la falta de respeto a la dignidad del educando, por prácticas y posturas autoritarias y por políticas de arbitrio, imponiendo la construcción de una cultura de paz y solidaridad en el espacio educativo.Este artigo problematiza a prática disciplinar associada aos castigos corporais e morais que perduraram por um longo período na história da educação brasileira. Para a realização do estudo, fizemos pesquisas bibliográficas e documentais, dialogando com autores como Veiga, Elias entre outros, e com a documentação normativa expressa em lei. Objetivando refletir sobre a prática disciplinar utilizada na educação, apontamos contribuições de políticas educacionais em direitos humanos como caminhos para a humanização dos sujeitos. No texto, abordamos o campo dos direitos humanos, a fim de compreendemos políticas públicas de valorização da dignidade de crianças e adolescentes. A história dos castigos físicos aplicados nas instituições escolares e em outras instituições está marcada pelo desrespeito à dignidade do educando, por práticas e posturas autoritárias e por políticas de arbítrio, impondo-se a construção de uma cultura de paz e de solidariedade no espaço educativo.Fundação CesgranrioCarvalho, Maria Elizete GuimaraesMorais, Grinaura Medeiros deCarvalho, Bruna Katherine Guimaraes2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/136610.1590/s0104-40362018002601366Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 102 (2019): Revista Ensaio Jan./Mar.; 24-461809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366/996https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366/997https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366/998Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-10T18:08:09Zoai:ojs.localhost:article/1366Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2019-06-10T18:08:09Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
De los castigos escolares a la construcción de sujetos de derecho: contribuciones de las políticas de derechos humanos para una cultura de paz em las instituciones educativas
Dos castigos escolares à construção de sujeitos de direito: contribuições de políticas de direitos humanos para uma cultura da paz nas instituições educativas
title From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
spellingShingle From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
Carvalho, Maria Elizete Guimaraes
Body punisment; Institutions; Human rights policies; Culture of peace
Castigos corporales; Instituciones; Políticas de derechos humanos; Cultura de paz
Educação; Historia da Educação
Castigos corporais; Instituições; Políticas de direitos humanos; Cultura de paz
title_short From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
title_full From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
title_fullStr From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
title_full_unstemmed From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
title_sort From school punishments to the building of subjects of rights: contributions of human rights policies to a peace culture in educational institutions
author Carvalho, Maria Elizete Guimaraes
author_facet Carvalho, Maria Elizete Guimaraes
Morais, Grinaura Medeiros de
Carvalho, Bruna Katherine Guimaraes
author_role author
author2 Morais, Grinaura Medeiros de
Carvalho, Bruna Katherine Guimaraes
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Maria Elizete Guimaraes
Morais, Grinaura Medeiros de
Carvalho, Bruna Katherine Guimaraes
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Body punisment; Institutions; Human rights policies; Culture of peace
Castigos corporales; Instituciones; Políticas de derechos humanos; Cultura de paz
Educação; Historia da Educação
Castigos corporais; Instituições; Políticas de direitos humanos; Cultura de paz
topic Body punisment; Institutions; Human rights policies; Culture of peace
Castigos corporales; Instituciones; Políticas de derechos humanos; Cultura de paz
Educação; Historia da Educação
Castigos corporais; Instituições; Políticas de direitos humanos; Cultura de paz
description This article discuss the discipline practices related to body and moral punishments that persisted for a long time in the Brazilian educational history. Bibliographical and documental research was conducted, using authors as Veiga, Elias, and others, and normative documentation expressed in law for analysis. Aiming at reflecting about the discipline practices used in education, we point the contributions of human rights educational policies for humanizing the subjects. We approach the human rights field in this text, seeking to comprehend public policies that value the dignity of young people and children. The history of physical punishments applied at schools and other institutions is marked by the disrespect for students dignity, by authoritarian practices and behaviors and by judgment policies. A culture of peace and solidarity in the educational spaces must be pursued.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366
10.1590/s0104-40362018002601366
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362018002601366
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366/996
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366/997
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1366/998
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 102 (2019): Revista Ensaio Jan./Mar.; 24-46
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030607081472