The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goncalves, Artur Marecos Parreira e Moreira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: da Silva, Ana Lorga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800
Resumo: This paper presents a research on rating scales in response to different situations. It aims to improve the significance and accuracy of ordinal scales, transforming them into interval scales. To reach this objective, the scales presented   combine the quantitative and qualitative perspectives, joining the ease of the Likert scale and Thurstone’s procedure.In this research, a sample of subjects was asked to indicate the numerical value of adverbs, in reference to a numerical scale. The results were subjected to statistical analysis, to assess their validity.Combining the qualitative dimension with a quantitative evaluation, this procedure can meet the biopsychosocial specificities of subjects, as required by the complexity paradigm.   The results of this study seem to be a positive response to the questions about validity and reliability, and about the practicality of this procedure.
id CESGRANRIO_2217429f0133b74a285e4a3d2cfa0ec5
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/800
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scalesO uso do valor numerico dos adverbios de quantidade e frequencia na medicao de padroes de comportamento: das escalas ordinais às escalas de intervalosLa utilizacion de adverbios de cantidad y frecuencia en la mensuracion de conducta: transformar escalas ordinales en escalas de intervalosCuestionario; evaluacion de la conducta; Valor numerico de adverbios; Herramienta de evaluacionQuestionario; Comportamentos de avaliação; Valor numerico de adverbios; Instrumento de avaliaçãoQuestionnaire; Behavior assessment; Value of adverbs; Evaluation toolThis paper presents a research on rating scales in response to different situations. It aims to improve the significance and accuracy of ordinal scales, transforming them into interval scales. To reach this objective, the scales presented   combine the quantitative and qualitative perspectives, joining the ease of the Likert scale and Thurstone’s procedure.In this research, a sample of subjects was asked to indicate the numerical value of adverbs, in reference to a numerical scale. The results were subjected to statistical analysis, to assess their validity.Combining the qualitative dimension with a quantitative evaluation, this procedure can meet the biopsychosocial specificities of subjects, as required by the complexity paradigm.   The results of this study seem to be a positive response to the questions about validity and reliability, and about the practicality of this procedure.O artigo apresenta uma pesquisa sobre escalas de avaliação, com o objectivo de melhorar o significado e a precisao de escalas ordinais.O estudo visou o significado numerico atribuido aos adverbios, que combinam a dimensao qualitativa (significado) e a quantitativa (quantidade).   Solicitou-se a uma amostra de sujeitos para indicarem o valor numerico dos adverbios, em referencia a uma escala numerica.  Os resultados foram tratados estatisticamente, para avaliar sua validade e fiabilidade.Combinando a dimensao qualitativa e quantitativa na avaliação, vai-se ao encontro da especificidade biopsicossocial dos sujeitos, como pede o paradigma da complexidade. Acredita-se que os objetivos do estudo foram alcancados e que ele podera ser útil a outros cientistas que estudam os comportamentos na area das politicas e práticas educativas e suas metodologias de avaliação.El trabajo presenta una investigación sobre escalas, con el objetivo de mejorar el signifcado y exactitud de las escalas ordinales. Se centro en el valor numerico de los adverbios, que combinan la dimension cualitativa (significado) con una evaluacion cuantitativa subyacente,  Se ha solicitado a una muestra de sujetos para indicar el valor de llos adverbio, sometiendo los resultados a analisis estadistico, para mejorar su validad y fiabilidad.Integrando la dimension cualitativa e quantitativa, se camina al encuentro de la especificidad biopsicossocial del sujeto, como lo pide el paradigma de complejidad.Uno cree que se han alcanzado los objetivos del estudio, y que los resultados pueden ser útiles a otros científicos en el ambito de las politicas y practicas educativas y sus metodologias de evaluacion.Fundação CesgranrioGoncalves, Artur Marecos Parreira e Moreirada Silva, Ana Lorga2016-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/80010.1590/S0104-40362016000100005Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 24, n. 90 (2016): Revista Ensaio Jan./Mar.; 109-1261809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800/437https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800/438https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800/439Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-16T22:01:48Zoai:ojs.localhost:article/800Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2016-05-16T22:01:48Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
O uso do valor numerico dos adverbios de quantidade e frequencia na medicao de padroes de comportamento: das escalas ordinais às escalas de intervalos
La utilizacion de adverbios de cantidad y frecuencia en la mensuracion de conducta: transformar escalas ordinales en escalas de intervalos
title The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
spellingShingle The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
Goncalves, Artur Marecos Parreira e Moreira
Cuestionario; evaluacion de la conducta; Valor numerico de adverbios; Herramienta de evaluacion
Questionario; Comportamentos de avaliação; Valor numerico de adverbios; Instrumento de avaliação
Questionnaire; Behavior assessment; Value of adverbs; Evaluation tool
title_short The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
title_full The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
title_fullStr The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
title_full_unstemmed The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
title_sort The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales
author Goncalves, Artur Marecos Parreira e Moreira
author_facet Goncalves, Artur Marecos Parreira e Moreira
da Silva, Ana Lorga
author_role author
author2 da Silva, Ana Lorga
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Goncalves, Artur Marecos Parreira e Moreira
da Silva, Ana Lorga
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Cuestionario; evaluacion de la conducta; Valor numerico de adverbios; Herramienta de evaluacion
Questionario; Comportamentos de avaliação; Valor numerico de adverbios; Instrumento de avaliação
Questionnaire; Behavior assessment; Value of adverbs; Evaluation tool
topic Cuestionario; evaluacion de la conducta; Valor numerico de adverbios; Herramienta de evaluacion
Questionario; Comportamentos de avaliação; Valor numerico de adverbios; Instrumento de avaliação
Questionnaire; Behavior assessment; Value of adverbs; Evaluation tool
description This paper presents a research on rating scales in response to different situations. It aims to improve the significance and accuracy of ordinal scales, transforming them into interval scales. To reach this objective, the scales presented   combine the quantitative and qualitative perspectives, joining the ease of the Likert scale and Thurstone’s procedure.In this research, a sample of subjects was asked to indicate the numerical value of adverbs, in reference to a numerical scale. The results were subjected to statistical analysis, to assess their validity.Combining the qualitative dimension with a quantitative evaluation, this procedure can meet the biopsychosocial specificities of subjects, as required by the complexity paradigm.   The results of this study seem to be a positive response to the questions about validity and reliability, and about the practicality of this procedure.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-23
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800
10.1590/S0104-40362016000100005
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362016000100005
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800/437
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800/438
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/800/439
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 24, n. 90 (2016): Revista Ensaio Jan./Mar.; 109-126
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032794411008