Self-assessment of schools: the case of the Biology/Geology disciplinary group

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Maria Joao de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Correia, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1068
Resumo: The research presented here analyzes the self-evaluation process and the impact of the work of self-assessment teams on the provision of educational services, namely on Biology and Geology teaching practices. The study, grounded in an interpretive approach, was developed in a public secondary school in northern Portugal. Data was collected through participant observation, semi-structured interviews and documental analysis, and analyzed through content analysis, which was deemed the most suitable approach to processing the data collected. Results indicate that, despite concerns with quality and improvement of educational services, the measures that have actually been implemented respond mostly to the pressure brought about by the schools’ external assessment.
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spelling Self-assessment of schools: the case of the Biology/Geology disciplinary groupAutoevaluación de las escuelas: el caso del grupo disciplinario de Biología/GeologíaAutoavaliação das escolas em Portugal: resposta emancipatoria ou resposta legal?Self-assessment; Schools’ external assessment; School improvement plans; Educational servicesAutoevaluación, Evaluación externa de escuelas; ; Planes de mejora; Prestación de servicio educativoAutoavaliação; Avaliação externa de escolas; Planos de melhoria; Prestação de servico educativoThe research presented here analyzes the self-evaluation process and the impact of the work of self-assessment teams on the provision of educational services, namely on Biology and Geology teaching practices. The study, grounded in an interpretive approach, was developed in a public secondary school in northern Portugal. Data was collected through participant observation, semi-structured interviews and documental analysis, and analyzed through content analysis, which was deemed the most suitable approach to processing the data collected. Results indicate that, despite concerns with quality and improvement of educational services, the measures that have actually been implemented respond mostly to the pressure brought about by the schools’ external assessment.La investigación de que trata este artículo tuvo como objetivo conocer el modo de realización del proceso de autoevaluación y su impacto al nivel de la prestación del servicio educativo, específicamente con respecto a las prácticas docentes en la asignatura de Biología/ Geología. Basado en la elección de una escuela pública del norte del país con enseñanza secundaria y enseñanza básica, este estudio de caso, como estrategia metodológica, subordinada al paradigma interpretativo, tuvo como instrumentos de recolección de datos la observación participativa, la entrevista semiestructurada y el análisis documental. El análisis de datos siguió la metodología de análisis de contenido por parecer ser la más adecuada frente a la naturaleza cualitativa de los datos obtenidos. Con relación a la investigación realizada ha sido posible concluir que, aunque haya preocupación por la calidad y la mejora del servicio educativo ofrecido, las acciones desarrolladas surgen, solamente, como respuesta a las presiones de la Evaluación Externa de las Escuelas.A investigação de que se da conta neste artigo teve como objetivo conhecer o impacto do trabalho de uma equipa de autoavaliação ao nivel da prestação do servico educativo, concretamente no concernente às práticas docentes do grupo disciplinar de Biologia/Geologia.Sustentado por uma opcao que recaiu sobre uma escola pública secundaria, do norte de Portugal, este estudo de caso, enquanto estrategia metodologica, subordinada ao paradigma interpretativo, teve como instrumentos de recolha de dados a observação participante, a entrevista semiestruturada e a analise documental. A analise de dados seguiu a metodologia de analise de conteúdo por se afigurar a mais adequada face à natureza qualitativas dos dados obtidos.Da investigação realizada foi possivel concluir que, apesar da preocupação com a qualidade e a melhoria do servico educativo prestado, as acoes desenvolvidas surgem, apenas, como resposta às pressoes da Avaliação Externa de Escolas.Fundação CesgranrioCarvalho, Maria Joao deCorreia, Helena2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/106810.1590/s0104-40362018002601068Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 101 (2018): Revista Ensaio Out./Dez.; 1262-12821809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1068/957https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1068/958https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1068/959Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-03T12:43:02Zoai:ojs.localhost:article/1068Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-12-03T12:43:02Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
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