The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404 |
Resumo: | The Brazilian school system is the result of the history of this society in its economical, political and social models and is dictated by the relationship of the groups ideologically dominant. In this context, the Education of Youth and Adults (EJA) follows the margin, therefore, emerges the constitution of knowledge inherent in teaching this modality of teaching. This is a participatory research that aims to make reflections on EJA, and the debate goes back to issues related to public policy, specifically to the inclusion of the National Program for Youth: Education, Vocational Training and Community Action (Projovem) Goiânia. We report the characterization of the social designed scheme through its graduates and also the critical analysis of its pedagogical proposal. Considerations on the relationship between the official proposal and the lived experience conclude our presentation of results. |
id |
CESGRANRIO_38ab5dd822cb5354749a2b0183aa1116 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/404 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in GoiâniaEl Programa Nacional de inclusion de jovenes (Projovem): un analisis entre el proyecto oficial y su experiencia en Goiânia - BrasilO Programa Nacional de Inclusao de Jovens: Projovem: uma analise entre a proposta oficial e a experiencia vivida em GoiâniaEducacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; ProjovemEducação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; ProjovemEducation for Youth and Adults; Public Policy; ProjovemThe Brazilian school system is the result of the history of this society in its economical, political and social models and is dictated by the relationship of the groups ideologically dominant. In this context, the Education of Youth and Adults (EJA) follows the margin, therefore, emerges the constitution of knowledge inherent in teaching this modality of teaching. This is a participatory research that aims to make reflections on EJA, and the debate goes back to issues related to public policy, specifically to the inclusion of the National Program for Youth: Education, Vocational Training and Community Action (Projovem) Goiânia. We report the characterization of the social designed scheme through its graduates and also the critical analysis of its pedagogical proposal. Considerations on the relationship between the official proposal and the lived experience conclude our presentation of results.La escolarizacion brasileña es el resultado de la historia de esta sociedad en sus modelos economicos, politicos y sociales dictados por las relaciones de poder de los grupos ideologicamente dominantes. En este contexto, la Educacion de Jovenes y Adultos (EJA) sigue al margen, por lo tanto, emerge la constitucion de los saberes docentes inherentes a este tipo de enseñanza. Se trata de una investigación participativa que tiene como objetivo la reflexion sobre la EJA, centrar el debate sobre cuestiones relacionadas con la politica pública, especificamente el Programa Nacional de Inclusion de Jovenes: Educacion, Formacion Profesional y Accion Comunitaria (Projovem) Goiânia. Se presenta la caracterizacion del tejido social a traves de sus graduados, asi como el analisis critico de la propuesta pedagogica. Consideraciones sobre la relacion entre la propuesta oficial y la experiencia concluyen esta presentacion de resultados.A escolarização brasileira e fruto da historia desta sociedade em seus modelos econômicos, politicos e sociais ditados por relacoes de poder de grupos ideologicamente dominantes. Neste contexto, a Educação de Jovens e Adultos (EJA) segue à margem, portanto, emerge a constituicao de saberes docentes inerentes a esta modalidade de ensino. Esta e uma pesquisa participante que objetiva tecer reflexoes sobre a EJA, voltando o debate às questoes relacionadas a politicas públicas, especificamente, ao Programa Nacional de Inclusao de Jovens: Educação, Qualificação Profissional e Acao Comunitaria (Projovem), em Goiânia. Apresentamos a caracterização deste tecido social atraves de seus egressos e tambem a analise critica da proposta pedagogica. Consideracoes sobre a relação entre proposta oficial e a experiencia vivida concluem nossa apresentação dos resultados.Fundação CesgranrioFriedrich, MarciaBenite, Claudio R. MachadoBenite, Anna M. Canavarro2012-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 185-2061809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:17Zoai:ojs.localhost:article/404Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:17Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia El Programa Nacional de inclusion de jovenes (Projovem): un analisis entre el proyecto oficial y su experiencia en Goiânia - Brasil O Programa Nacional de Inclusao de Jovens: Projovem: uma analise entre a proposta oficial e a experiencia vivida em Goiânia |
title |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia |
spellingShingle |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia Friedrich, Marcia Educacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; Projovem Educação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; Projovem Education for Youth and Adults; Public Policy; Projovem |
title_short |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia |
title_full |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia |
title_fullStr |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia |
title_full_unstemmed |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia |
title_sort |
The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia |
author |
Friedrich, Marcia |
author_facet |
Friedrich, Marcia Benite, Claudio R. Machado Benite, Anna M. Canavarro |
author_role |
author |
author2 |
Benite, Claudio R. Machado Benite, Anna M. Canavarro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Friedrich, Marcia Benite, Claudio R. Machado Benite, Anna M. Canavarro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; Projovem Educação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; Projovem Education for Youth and Adults; Public Policy; Projovem |
topic |
Educacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; Projovem Educação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; Projovem Education for Youth and Adults; Public Policy; Projovem |
description |
The Brazilian school system is the result of the history of this society in its economical, political and social models and is dictated by the relationship of the groups ideologically dominant. In this context, the Education of Youth and Adults (EJA) follows the margin, therefore, emerges the constitution of knowledge inherent in teaching this modality of teaching. This is a participatory research that aims to make reflections on EJA, and the debate goes back to issues related to public policy, specifically to the inclusion of the National Program for Youth: Education, Vocational Training and Community Action (Projovem) Goiânia. We report the characterization of the social designed scheme through its graduates and also the critical analysis of its pedagogical proposal. Considerations on the relationship between the official proposal and the lived experience conclude our presentation of results. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 185-206 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030117396480 |