The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Friedrich, Marcia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Benite, Claudio R. Machado, Benite, Anna M. Canavarro
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404
Resumo: The Brazilian school system is the result of the history of this society in its economical, political and social models and is dictated by the relationship of the groups ideologically dominant. In this context, the Education of Youth and Adults (EJA) follows the margin, therefore, emerges the constitution of knowledge inherent in teaching this modality of teaching. This is a participatory research that aims to make reflections on EJA, and the debate goes back to issues related to public policy, specifically to the inclusion of the National Program for Youth: Education, Vocational Training and Community Action (Projovem) Goiânia. We report the characterization of the social designed scheme through its graduates and also the critical analysis of its pedagogical proposal. Considerations on the relationship between the official proposal and the lived experience conclude our presentation of results.
id CESGRANRIO_38ab5dd822cb5354749a2b0183aa1116
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/404
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in GoiâniaEl Programa Nacional de inclusion de jovenes (Projovem): un analisis entre el proyecto oficial y su experiencia en Goiânia - BrasilO Programa Nacional de Inclusao de Jovens: Projovem: uma analise entre a proposta oficial e a experiencia vivida em GoiâniaEducacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; ProjovemEducação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; ProjovemEducation for Youth and Adults; Public Policy; ProjovemThe Brazilian school system is the result of the history of this society in its economical, political and social models and is dictated by the relationship of the groups ideologically dominant. In this context, the Education of Youth and Adults (EJA) follows the margin, therefore, emerges the constitution of knowledge inherent in teaching this modality of teaching. This is a participatory research that aims to make reflections on EJA, and the debate goes back to issues related to public policy, specifically to the inclusion of the National Program for Youth: Education, Vocational Training and Community Action (Projovem) Goiânia. We report the characterization of the social designed scheme through its graduates and also the critical analysis of its pedagogical proposal. Considerations on the relationship between the official proposal and the lived experience conclude our presentation of results.La escolarizacion brasileña es el resultado de la historia de esta sociedad en sus modelos economicos, politicos y sociales dictados por las relaciones de poder de los grupos ideologicamente dominantes. En este contexto, la Educacion de Jovenes y Adultos (EJA) sigue al margen, por lo tanto, emerge la constitucion de los saberes docentes inherentes a este tipo de enseñanza. Se trata de una investigación participativa que tiene como objetivo la reflexion sobre la EJA, centrar el debate sobre cuestiones relacionadas con la politica pública, especificamente el Programa Nacional de Inclusion de Jovenes: Educacion, Formacion Profesional y Accion Comunitaria (Projovem) Goiânia. Se presenta la caracterizacion del tejido social a traves de sus graduados, asi como el analisis critico de la propuesta pedagogica. Consideraciones sobre la relacion entre la propuesta oficial y la experiencia concluyen esta presentacion de resultados.A escolarização brasileira e fruto da historia desta sociedade em seus modelos econômicos, politicos e sociais ditados por relacoes de poder de grupos ideologicamente dominantes. Neste contexto, a Educação de Jovens e Adultos (EJA) segue à margem, portanto, emerge a constituicao de saberes docentes inerentes a esta modalidade de ensino. Esta e uma pesquisa participante que objetiva tecer reflexoes sobre a EJA, voltando o debate às questoes relacionadas a politicas públicas, especificamente, ao Programa Nacional de Inclusao de Jovens: Educação, Qualificação Profissional e Acao Comunitaria (Projovem), em Goiânia. Apresentamos a caracterização deste tecido social atraves de seus egressos e tambem a analise critica da proposta pedagogica. Consideracoes sobre a relação entre proposta oficial e a experiencia vivida concluem nossa apresentação dos resultados.Fundação CesgranrioFriedrich, MarciaBenite, Claudio R. MachadoBenite, Anna M. Canavarro2012-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 185-2061809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:17Zoai:ojs.localhost:article/404Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:17Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
El Programa Nacional de inclusion de jovenes (Projovem): un analisis entre el proyecto oficial y su experiencia en Goiânia - Brasil
O Programa Nacional de Inclusao de Jovens: Projovem: uma analise entre a proposta oficial e a experiencia vivida em Goiânia
title The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
spellingShingle The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
Friedrich, Marcia
Educacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; Projovem
Educação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; Projovem
Education for Youth and Adults; Public Policy; Projovem
title_short The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
title_full The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
title_fullStr The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
title_full_unstemmed The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
title_sort The National Youth Inclusion - Projovem: an analysis between the officially proposed and the lived experience in Goiânia
author Friedrich, Marcia
author_facet Friedrich, Marcia
Benite, Claudio R. Machado
Benite, Anna M. Canavarro
author_role author
author2 Benite, Claudio R. Machado
Benite, Anna M. Canavarro
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Friedrich, Marcia
Benite, Claudio R. Machado
Benite, Anna M. Canavarro
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; Projovem
Educação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; Projovem
Education for Youth and Adults; Public Policy; Projovem
topic Educacion para Jovenes y Adultos; Politicas públicas; Projovem
Educação de Jovens e Adultos; Politicas públicas; Projovem
Education for Youth and Adults; Public Policy; Projovem
description The Brazilian school system is the result of the history of this society in its economical, political and social models and is dictated by the relationship of the groups ideologically dominant. In this context, the Education of Youth and Adults (EJA) follows the margin, therefore, emerges the constitution of knowledge inherent in teaching this modality of teaching. This is a participatory research that aims to make reflections on EJA, and the debate goes back to issues related to public policy, specifically to the inclusion of the National Program for Youth: Education, Vocational Training and Community Action (Projovem) Goiânia. We report the characterization of the social designed scheme through its graduates and also the critical analysis of its pedagogical proposal. Considerations on the relationship between the official proposal and the lived experience conclude our presentation of results.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/404
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 185-206
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030117396480