Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanho, Marisa Irene Siqueira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Marjorie Cristina Rocha da, Casarin, Sonia, Dorighello, Leticia de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204
Resumo: The objective was to identify concepts and teachers’ actions related to a full-time education proposal. Responses of eleven female elementary school teachers of a municipal network were analyzed from a semi-structured interview script and demographic surveys. The content analysis with support of Iramuteq software showed: the socializing contribution of the full-time program to formal education; the difficulties of integration between teachers of both curricula; the attempts to engage parents and the lack of sense of community; the recognition of the importance of non-formal and playful activities; the student motivation and interest in recreational activities used as determinants for classroom frequency; the prevalence of a paternalistic vision. Research should be expanded and investment in teachers training should be enhanced, aiming at better understanding and performing articulated programs and planning of public policies.
id CESGRANRIO_44a3be38faa0918a4ecc9dd69fb6ab8a
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1204
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposalsConcepciones y acciones de profesoras sobre propuestas de un programa de educacion integralConcepcoes e acoes de professoras sobre propostas de um programa de educação integralExtended school day; Teachers training; Elementary school; Public policiesJornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicasEducação; Psicologia; Psicologia EducacionalJornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicasThe objective was to identify concepts and teachers’ actions related to a full-time education proposal. Responses of eleven female elementary school teachers of a municipal network were analyzed from a semi-structured interview script and demographic surveys. The content analysis with support of Iramuteq software showed: the socializing contribution of the full-time program to formal education; the difficulties of integration between teachers of both curricula; the attempts to engage parents and the lack of sense of community; the recognition of the importance of non-formal and playful activities; the student motivation and interest in recreational activities used as determinants for classroom frequency; the prevalence of a paternalistic vision. Research should be expanded and investment in teachers training should be enhanced, aiming at better understanding and performing articulated programs and planning of public policies.El objetivo de este trabajo fue identificar concepciones y acciones de profesores en relacion a un programa de educacion integral. Se analizaron respuestas de once profesoras de Enseñanza Fundamental I de una red municipal de enseñanza, a partir de un itinerario estructurado de entrevista y cuestionarios sociodemograficos. El analisis de contenido, con apoyo en el software Iramuteq, evidencio la contribucion socializadora de la educacion integral para la educacion formal; las dificultades de integracion entre los profesores de los dos curriculos; los intentos de aproximar a los padres y la ausencia de la nocion de comunidad; el reconocimiento de la importancia de las actividades no formales y lúdicas; el uso de la motivacion e interes del alumno por las actividades de los talleres como condicionantes de la frecuencia en el aula; el predominio de la vision asistencialista. Se sugiere la ampliacion de investigaciónes, la inversion en la formacion de profesores, buscando la mejor comprension y la actuacion en programas articulados y planificacion de politicas públicas.O objetivo deste trabalho foi identificar concepcoes e acoes de professores em relação a um programa de educação integral. Foram analisadas respostas de 11 professoras de Ensino Fundamental I, de uma rede municipal de ensino, a partir de um roteiro semiestruturado de entrevista e questionarios sociodemograficos. A analise de conteúdo, com apoio no software Iramuteq, evidenciou a contribuicao socializadora da educação integral para a educação formal; as dificuldades de integração entre os professores dos dois curriculos; as tentativas de aproximar os pais e a ausencia da nocao de comunidade; o reconhecimento da importância das atividades nao formais e lúdicas; o uso da motivação e interesse do aluno pelas atividades das oficinas como condicionantes da frequencia na sala de aula; a predominância da visao assistencialista. Sugere-se a ampliação de pesquisas, o investimento na formação de professores, visando à melhor compreensao e à atuação em programas articulados e planejamento de politicas públicas.Fundação CesgranrioSonia Casarin e Leticia de Sousa Dorighello, CAPES - Programa de Suporte à Pos-Graduação de Instituicoes de Ensino Particulares (PROSUP)Castanho, Marisa Irene SiqueiraSilva, Marjorie Cristina Rocha daCasarin, SoniaDorighello, Leticia de Sousa2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/120410.1590/s0104-40362018002601204Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 780-8001809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/910https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/911https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/912https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1204/134BrasilHistoricaProfessoras Educação BasicaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-29T13:27:23Zoai:ojs.localhost:article/1204Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-11-29T13:27:23Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
Concepciones y acciones de profesoras sobre propuestas de un programa de educacion integral
Concepcoes e acoes de professoras sobre propostas de um programa de educação integral
title Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
spellingShingle Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
Castanho, Marisa Irene Siqueira
Extended school day; Teachers training; Elementary school; Public policies
Jornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicas
Educação; Psicologia; Psicologia Educacional
Jornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicas
title_short Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
title_full Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
title_fullStr Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
title_full_unstemmed Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
title_sort Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
author Castanho, Marisa Irene Siqueira
author_facet Castanho, Marisa Irene Siqueira
Silva, Marjorie Cristina Rocha da
Casarin, Sonia
Dorighello, Leticia de Sousa
author_role author
author2 Silva, Marjorie Cristina Rocha da
Casarin, Sonia
Dorighello, Leticia de Sousa
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Sonia Casarin e Leticia de Sousa Dorighello, CAPES - Programa de Suporte à Pos-Graduação de Instituicoes de Ensino Particulares (PROSUP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Castanho, Marisa Irene Siqueira
Silva, Marjorie Cristina Rocha da
Casarin, Sonia
Dorighello, Leticia de Sousa
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Extended school day; Teachers training; Elementary school; Public policies
Jornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicas
Educação; Psicologia; Psicologia Educacional
Jornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicas
topic Extended school day; Teachers training; Elementary school; Public policies
Jornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicas
Educação; Psicologia; Psicologia Educacional
Jornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicas
description The objective was to identify concepts and teachers’ actions related to a full-time education proposal. Responses of eleven female elementary school teachers of a municipal network were analyzed from a semi-structured interview script and demographic surveys. The content analysis with support of Iramuteq software showed: the socializing contribution of the full-time program to formal education; the difficulties of integration between teachers of both curricula; the attempts to engage parents and the lack of sense of community; the recognition of the importance of non-formal and playful activities; the student motivation and interest in recreational activities used as determinants for classroom frequency; the prevalence of a paternalistic vision. Research should be expanded and investment in teachers training should be enhanced, aiming at better understanding and performing articulated programs and planning of public policies.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-12
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204
10.1590/s0104-40362018002601204
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362018002601204
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/910
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/911
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/912
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1204/134
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Brasil
Historica
Professoras Educação Basica
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 780-800
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034887368704