Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204 |
Resumo: | The objective was to identify concepts and teachers’ actions related to a full-time education proposal. Responses of eleven female elementary school teachers of a municipal network were analyzed from a semi-structured interview script and demographic surveys. The content analysis with support of Iramuteq software showed: the socializing contribution of the full-time program to formal education; the difficulties of integration between teachers of both curricula; the attempts to engage parents and the lack of sense of community; the recognition of the importance of non-formal and playful activities; the student motivation and interest in recreational activities used as determinants for classroom frequency; the prevalence of a paternalistic vision. Research should be expanded and investment in teachers training should be enhanced, aiming at better understanding and performing articulated programs and planning of public policies. |
id |
CESGRANRIO_44a3be38faa0918a4ecc9dd69fb6ab8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1204 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposalsConcepciones y acciones de profesoras sobre propuestas de un programa de educacion integralConcepcoes e acoes de professoras sobre propostas de um programa de educação integralExtended school day; Teachers training; Elementary school; Public policiesJornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicasEducação; Psicologia; Psicologia EducacionalJornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicasThe objective was to identify concepts and teachers’ actions related to a full-time education proposal. Responses of eleven female elementary school teachers of a municipal network were analyzed from a semi-structured interview script and demographic surveys. The content analysis with support of Iramuteq software showed: the socializing contribution of the full-time program to formal education; the difficulties of integration between teachers of both curricula; the attempts to engage parents and the lack of sense of community; the recognition of the importance of non-formal and playful activities; the student motivation and interest in recreational activities used as determinants for classroom frequency; the prevalence of a paternalistic vision. Research should be expanded and investment in teachers training should be enhanced, aiming at better understanding and performing articulated programs and planning of public policies.El objetivo de este trabajo fue identificar concepciones y acciones de profesores en relacion a un programa de educacion integral. Se analizaron respuestas de once profesoras de Enseñanza Fundamental I de una red municipal de enseñanza, a partir de un itinerario estructurado de entrevista y cuestionarios sociodemograficos. El analisis de contenido, con apoyo en el software Iramuteq, evidencio la contribucion socializadora de la educacion integral para la educacion formal; las dificultades de integracion entre los profesores de los dos curriculos; los intentos de aproximar a los padres y la ausencia de la nocion de comunidad; el reconocimiento de la importancia de las actividades no formales y lúdicas; el uso de la motivacion e interes del alumno por las actividades de los talleres como condicionantes de la frecuencia en el aula; el predominio de la vision asistencialista. Se sugiere la ampliacion de investigaciónes, la inversion en la formacion de profesores, buscando la mejor comprension y la actuacion en programas articulados y planificacion de politicas públicas.O objetivo deste trabalho foi identificar concepcoes e acoes de professores em relação a um programa de educação integral. Foram analisadas respostas de 11 professoras de Ensino Fundamental I, de uma rede municipal de ensino, a partir de um roteiro semiestruturado de entrevista e questionarios sociodemograficos. A analise de conteúdo, com apoio no software Iramuteq, evidenciou a contribuicao socializadora da educação integral para a educação formal; as dificuldades de integração entre os professores dos dois curriculos; as tentativas de aproximar os pais e a ausencia da nocao de comunidade; o reconhecimento da importância das atividades nao formais e lúdicas; o uso da motivação e interesse do aluno pelas atividades das oficinas como condicionantes da frequencia na sala de aula; a predominância da visao assistencialista. Sugere-se a ampliação de pesquisas, o investimento na formação de professores, visando à melhor compreensao e à atuação em programas articulados e planejamento de politicas públicas.Fundação CesgranrioSonia Casarin e Leticia de Sousa Dorighello, CAPES - Programa de Suporte à Pos-Graduação de Instituicoes de Ensino Particulares (PROSUP)Castanho, Marisa Irene SiqueiraSilva, Marjorie Cristina Rocha daCasarin, SoniaDorighello, Leticia de Sousa2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/120410.1590/s0104-40362018002601204Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 780-8001809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/910https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/911https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/912https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1204/134BrasilHistoricaProfessoras Educação BasicaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-29T13:27:23Zoai:ojs.localhost:article/1204Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-11-29T13:27:23Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals Concepciones y acciones de profesoras sobre propuestas de un programa de educacion integral Concepcoes e acoes de professoras sobre propostas de um programa de educação integral |
title |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals |
spellingShingle |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals Castanho, Marisa Irene Siqueira Extended school day; Teachers training; Elementary school; Public policies Jornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicas Educação; Psicologia; Psicologia Educacional Jornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicas |
title_short |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals |
title_full |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals |
title_fullStr |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals |
title_full_unstemmed |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals |
title_sort |
Conceptions and actions of female teachers related to full-time education proposals |
author |
Castanho, Marisa Irene Siqueira |
author_facet |
Castanho, Marisa Irene Siqueira Silva, Marjorie Cristina Rocha da Casarin, Sonia Dorighello, Leticia de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marjorie Cristina Rocha da Casarin, Sonia Dorighello, Leticia de Sousa |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sonia Casarin e Leticia de Sousa Dorighello, CAPES - Programa de Suporte à Pos-Graduação de Instituicoes de Ensino Particulares (PROSUP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castanho, Marisa Irene Siqueira Silva, Marjorie Cristina Rocha da Casarin, Sonia Dorighello, Leticia de Sousa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extended school day; Teachers training; Elementary school; Public policies Jornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicas Educação; Psicologia; Psicologia Educacional Jornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicas |
topic |
Extended school day; Teachers training; Elementary school; Public policies Jornada escolar ampliada; Formacion de profesores; Enseñanza fundamental; Politicas públicas Educação; Psicologia; Psicologia Educacional Jornada escolar ampliada; Formação de professores; Ensino Fundamental; Politicas públicas |
description |
The objective was to identify concepts and teachers’ actions related to a full-time education proposal. Responses of eleven female elementary school teachers of a municipal network were analyzed from a semi-structured interview script and demographic surveys. The content analysis with support of Iramuteq software showed: the socializing contribution of the full-time program to formal education; the difficulties of integration between teachers of both curricula; the attempts to engage parents and the lack of sense of community; the recognition of the importance of non-formal and playful activities; the student motivation and interest in recreational activities used as determinants for classroom frequency; the prevalence of a paternalistic vision. Research should be expanded and investment in teachers training should be enhanced, aiming at better understanding and performing articulated programs and planning of public policies. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204 10.1590/s0104-40362018002601204 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362018002601204 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/910 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/911 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1204/912 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1204/134 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil Historica Professoras Educação Basica |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 780-800 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034887368704 |