D. Quixote against the mills: an essay on the Movimento Escola Sem Partido in Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1549 |
Resumo: | This essay debates the ideas of the Movimento Escola Sem Partido (MESP) by the “sacred” and “profane” categories analyses. These categories seek to understand how MESP establishes “duties of teacher’s conduct” expressed in its Bill. This political-educational reality can be constituted of two hypothesis 1) by the social construction of a heteronomous world and virtually confusing, and (2) by the mythical actualization of a kind of “sacred” teacher who would face the supposed profane world. These hypotheses signal symbolic forms of a crystallized past, constituting what Bourdieu called the “Quixote paradigm” – an anachronistic subjective expression of objective reality. The objective reality of education is presented in the last section of the article from a dramatic interpretation where tensions between “sacred” and “profane” values are understood as inherent in their social condition. |
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D. Quixote against the mills: an essay on the Movimento Escola Sem Partido in BrazilD. Quijote contra los molinos: un ensayo sobre el Movimiento Escuela Sin Partido en BrasilD. Quixote contra os moinhos: um ensaio sobre o Movimento Escola Sem PartidoSacred; Profane; School without party; MoralSagrado; Profano; Escuela sin partido; MoralSagrado; Profano; Escola sem partido; MoralThis essay debates the ideas of the Movimento Escola Sem Partido (MESP) by the “sacred” and “profane” categories analyses. These categories seek to understand how MESP establishes “duties of teacher’s conduct” expressed in its Bill. This political-educational reality can be constituted of two hypothesis 1) by the social construction of a heteronomous world and virtually confusing, and (2) by the mythical actualization of a kind of “sacred” teacher who would face the supposed profane world. These hypotheses signal symbolic forms of a crystallized past, constituting what Bourdieu called the “Quixote paradigm” – an anachronistic subjective expression of objective reality. The objective reality of education is presented in the last section of the article from a dramatic interpretation where tensions between “sacred” and “profane” values are understood as inherent in their social condition.Este ensayo se sirve de las categorías “sagrado” y “profano” con el objetivo de analizar ideas motoras del Movimiento Escuela sin Partido (MESP) que, como hipótesis, buscan instaurar una visión de mundo escolar, apoyado en esquemas binarios y convencionales de pensamiento. Estas dos categorías buscan comprender cómo el MESP establece “deberes de conductas del profesor” expresados en su Proyecto de Ley. Esta realidad político-educativa puede ser constituida de dos hipótesis: 1) por la construcción social de un mundo heterónomo y virtualmente confuso y 2) por la actualización mítica de un tipo de profesor “sagrado” que haría frente al mundo profano supuestamente en cuestión. Estas hipótesis señalan formas simbólicas de un pasado cristalizado, constituyendo eso que Bourdieu llamaba “paradigma de don Quijote” – una expresión subjetiva anacrónica a la realidad objetiva. La realidad objetiva de la educación es presentada en el último ítem del artículo a partir de una interpretación dramática donde tensiones entre los valores “sagrado” y el “profano” son entendidos como inherentes a su condición social de profesor.Este ensaio serve-se das categorias “sagrado” e “profano” com o objetivo de analisar ideias motoras do Movimento Escola Sem Partido (MESP) que, como hipótese, procura instaurar uma visão de mundo escolar, apoiado em esquemas binários e convencionais de pensamento. Essas duas categorias procuram compreender como o MESP estabelece “deveres de condutas do professor” expressos em seu Projeto de Lei. Essa realidade político-educacional pode ser constituída de duas hipóteses: 1) pela construção social de um mundo heterônomo e virtualmente confuso e 2) pela atualização mítica de um tipo de professor “sagrado” que faria face ao mundo profano supostamente em questão. Estas sinalizam formas simbólicas de um passado cristalizado, constituindo aquilo que Bourdieu chamava de “paradigma de D. Quixote” – uma expressão subjetiva anacrônica à realidade objetiva. A realidade objetiva da educação é apresentada no último item do artigo, a partir de uma interpretação dramática onde tensões entre os valores “sagrado” e “profano” são entendidos como inerentes à condição social de professor.Fundação CesgranrioSantos, Tiago RibeiroCervi, Gicele Maria2019-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/154910.1590/s0104-40362019002701549Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 105 (2019): Revista Ensaio Out./Dez.; 712-7311809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesspor2020-02-20T14:28:19Zoai:ojs.localhost:article/1549Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-02-20T14:28:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
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