Comprehensive education. A human rights issue?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zucchetti, Dinora Tereza
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Moura, Eliana Perez Goncalves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/602
Resumo: This text comprises a theoretical essay - the result of review studies of literature on Full-time Education. With the focus of discussion centered on education as a right to social protection, it is our understanding that Comprehensive Education (offered in Brazil through the Department of Education’s PME Program - Mais Educação) serves as fundamental support in the defense of Education as a Human Rights issue. It covers the relationships between the Doctrine of Protection and Schooling, reflecting on how education and (social) protection can be conceived as a single practice. To conclude, the text points out that, in the specific case of the PME, protection means expansion of the space and time spent at school for the sake of social equality and increased availability of opportunities, especially those in the field of culture in the reinforcement of learning, while allowing access to levels of citizenship.
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spelling Comprehensive education. A human rights issue?Educacion integral. ¿Una cuestion de derechos humanos?Educação integral. Uma questao de direitos humanos?Human rights; Integral education; Doctrine of integral protection; Popular sectorsDerechos humanos; Educacion integral; Doctrina de la proteccion integral; Sectores popularesCiencias Humanas; Educação; DireitoDireitos humanos; Educação integral; Doutrina da protecao integral; Setores popularesThis text comprises a theoretical essay - the result of review studies of literature on Full-time Education. With the focus of discussion centered on education as a right to social protection, it is our understanding that Comprehensive Education (offered in Brazil through the Department of Education’s PME Program - Mais Educação) serves as fundamental support in the defense of Education as a Human Rights issue. It covers the relationships between the Doctrine of Protection and Schooling, reflecting on how education and (social) protection can be conceived as a single practice. To conclude, the text points out that, in the specific case of the PME, protection means expansion of the space and time spent at school for the sake of social equality and increased availability of opportunities, especially those in the field of culture in the reinforcement of learning, while allowing access to levels of citizenship.Este texto constituye un ensayo teorico que es resultado de estudios de revision de la literatura sobre la Educacion Integral. Tomando como eje central de discusion la educacion como un derecho a la proteccion social, comprendemos que la Educacion en Tiempo Integral (que, en la actualidad, se ofrece en Brasil a traves del Programa Mais Educação [PME, Programa Mas Educacion] del Ministerio de Educacion) opera como soporte fundamental en la defensa de la Educacion como una cuestion de Derechos Humanos. Trata sobre las relaciones entre la Doctrina de Proteccion y la Educacion Escolar para reflexionar sobre como se puede unificar la educacion y la proteccion (social) en una misma practica. Concluye destacando que, en el caso especifico del PME, proteger representa ampliar el espacio y el tiempo de permanencia en la escuela, con vistas a la equidad social y al crecimiento en la oferta de oportunidades, en especial, las del campo de la cultura en el refuerzo a los aprendizajes en lo referido al acceso a los niveles de ciudadania.Este texto constitui um ensaio teorico, resultado de estudos de revisao da literatura sobre a educação integral. Tomando como eixo central de discussao a educação como direito à protecao social, compreendemos que a educação em tempo integral (que vem sendo oferecida, no Brasil, atraves do Programa Mais Educação – PME, do Ministerio da Educação), opera como suporte basilar na defesa da Educação como uma questao de Direitos Humanos. Discorre sobre as relacoes entre a Doutrina de Protecao e a Educação Escolar para refletir sobre como a educação e a protecao (social) podem se consubstanciar em uma mesma pratica. Encerra destacando que, no caso especifico do PME, proteger representa ampliar o espaco e o tempo de permanencia na escola com vista à equidade social, crescimento na oferta de oportunidades, em especial, às do campo da cultura no reforco às aprendizagens, enquanto acesso a patamares de cidadania.Fundação CesgranrioCapesCNPqZucchetti, Dinora TerezaMoura, Eliana Perez Goncalves de2017-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/60210.1590/s0104-403620170001000010Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 94 (2017): Revista Ensaio Jan./Mar.; 257-2761809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/602/640https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/602/641https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/602/642https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/602/46https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/602/47BrasilHistorica-Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2017-02-20T20:17:26Zoai:ojs.localhost:article/602Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2017-02-20T20:17:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
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