Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239 |
Resumo: | The aim of this study was to use the Item Response Theory (IRT) as a tool to assess the satisfaction of students of the Basic and General Statistics course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Through the application of the Graded Response Model (GRM), a measurement scale for satisfaction was created, where the items of satisfaction and the respondents were positioned in the same unit of measure. The results showed that the GRM of the IRT was suitable for the analysis of data, allowing the identification of problematic items, the construction of a scale for student satisfaction, and the identification of anchor levels. The findings will allow the staff responsible for the teaching of Statistics at the institution to identify how procedures can be improved so that teaching becomes increasingly satisfactory. |
id |
CESGRANRIO_6b252f499c2e014ebfe5a9a38e111640 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/239 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response TheoryEvaluacion de satisfaccion de alumnos a traves del Modelo de Respuesta Gradual de la Teoria de Respuesta al ItemAvaliação da satisfação de alunos por meio do Modelo de Resposta Gradual da Teoria da Resposta ao ItemTeoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; AlumnosTeoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; AlunosItem Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; StudentsThe aim of this study was to use the Item Response Theory (IRT) as a tool to assess the satisfaction of students of the Basic and General Statistics course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Through the application of the Graded Response Model (GRM), a measurement scale for satisfaction was created, where the items of satisfaction and the respondents were positioned in the same unit of measure. The results showed that the GRM of the IRT was suitable for the analysis of data, allowing the identification of problematic items, the construction of a scale for student satisfaction, and the identification of anchor levels. The findings will allow the staff responsible for the teaching of Statistics at the institution to identify how procedures can be improved so that teaching becomes increasingly satisfactory.El objetivo de este estudio fue utilizar la Teoria de Respuesta al Item (TRI) como una herramienta para la evaluacion de satisfaccion de los alumnos de las asignaturas de Estadistica basica y Estadistica general de la Universidad Federal de Santa Maria (UFSM). Se aplico el Modelo de Respuesta Gradual (MRG) a traves del cual se creo una escala de medida de satisfaccion, donde los items de satisfaccion junto con los encuestados se colocaron en la misma unidad de medida. Los resultados mostraron que el MRG del TRI eran adecuados para el analisis de los datos, permitiendo la identificacion de items problematicos, la construcción de una escala de satisfaccion de alumnos y la identificacion de niveles ancorados. Los resultados permitiran que los responsables de la enseñanza de estadistica en la institucion puedan identificar los procedimientos mas adecuados para que la enseñanza sea cada vez mas satisfactoria.O objetivo deste estudo foi utilizar a Teoria de Resposta ao Item (TRI) como ferramenta para a avaliação da satisfação dos alunos das disciplinas de Estatistica Basica e Estatistica Geral da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Foi aplicado o Modelo de Resposta Gradual (MRG), por meio do qual foi criada uma escala de medida para a satisfação, em que foram posicionados os itens de satisfação e os respondentes, numa mesma unidade de medida. Os resultados mostraram que MRG da TRI foi adequado para a analise dos dados, permitindo a identificação de itens problematicos, a construção de uma escala para a satisfação dos alunos e a identificação de niveis âncoras. Os achados irao permitir que os responsaveis pelo ensino da Estatistica na instituicao possam identificar em que e possivel melhorar os procedimentos para que tal ensino seja cada vez mais satisfatorio.Fundação CesgranrioJunior, Fernando de Jesus MoreiraZanella, AndreiaLopes, Luis Felipe DiasSeidel, Enio Júnior2015-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 129-1581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239/324Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/239Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory Evaluacion de satisfaccion de alumnos a traves del Modelo de Respuesta Gradual de la Teoria de Respuesta al Item Avaliação da satisfação de alunos por meio do Modelo de Resposta Gradual da Teoria da Resposta ao Item |
title |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory |
spellingShingle |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory Junior, Fernando de Jesus Moreira Teoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; Alumnos Teoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; Alunos Item Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; Students |
title_short |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory |
title_full |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory |
title_fullStr |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory |
title_full_unstemmed |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory |
title_sort |
Student satisfaction evaluation through the Gradual Response Model of Item Response Theory |
author |
Junior, Fernando de Jesus Moreira |
author_facet |
Junior, Fernando de Jesus Moreira Zanella, Andreia Lopes, Luis Felipe Dias Seidel, Enio Júnior |
author_role |
author |
author2 |
Zanella, Andreia Lopes, Luis Felipe Dias Seidel, Enio Júnior |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Junior, Fernando de Jesus Moreira Zanella, Andreia Lopes, Luis Felipe Dias Seidel, Enio Júnior |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; Alumnos Teoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; Alunos Item Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; Students |
topic |
Teoria de Respuesta al Item; Modelo de Respuesta Gradual; Evaluacion de satisfaccion; Alumnos Teoria da Resposta ao Item; Modelo de Resposta Gradual; Avaliação da satisfação; Alunos Item Response Theory; Gradual Response Model; Satisfaction Evaluation; Students |
description |
The aim of this study was to use the Item Response Theory (IRT) as a tool to assess the satisfaction of students of the Basic and General Statistics course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Through the application of the Graded Response Model (GRM), a measurement scale for satisfaction was created, where the items of satisfaction and the respondents were positioned in the same unit of measure. The results showed that the GRM of the IRT was suitable for the analysis of data, allowing the identification of problematic items, the construction of a scale for student satisfaction, and the identification of anchor levels. The findings will allow the staff responsible for the teaching of Statistics at the institution to identify how procedures can be improved so that teaching becomes increasingly satisfactory. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/239/324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 129-158 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034710159360 |