Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107 |
Resumo: | The present article analyses the proposals of continuing training for literacy teachers in two counties of Recife Metropolitan Area, in order to understand the language conceptions and training that justify such practices. Our research illuminates huge differences between training practices in the two cities. In Camaragibe, the training program sought to incorporate teachers experiences, recognizing that language education is a comprehensive social practice. In Jaboatao, the training process focused on the use of educational materials developed by the program that included specific instructions for the teachers, reducing participants’ role to that of completing predefined tasks rather than seeking their input in the process. |
id |
CESGRANRIO_977a5aa89e3a973b7744a7c66b47424a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1107 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practicesProgramas de formacion continua de maestros de lectoescritura: conceptos y practicasProgramas de formação continuada de professores alfabetizadores: concepcoes e práticasEducaçãoiteracy; Continuing education programs; Educational politicsEnseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativaAlfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacionalThe present article analyses the proposals of continuing training for literacy teachers in two counties of Recife Metropolitan Area, in order to understand the language conceptions and training that justify such practices. Our research illuminates huge differences between training practices in the two cities. In Camaragibe, the training program sought to incorporate teachers experiences, recognizing that language education is a comprehensive social practice. In Jaboatao, the training process focused on the use of educational materials developed by the program that included specific instructions for the teachers, reducing participants’ role to that of completing predefined tasks rather than seeking their input in the process.Este artículo analiza las propuestas de formacion continua de maestros de lectoescritura en dos municipios de la region metropolitana de Recife, con el fin de entender los conceptos del lenguaje y de la formacion que apoyan este tipo de practicas. Los resultados muestran que hay grandes diferencias entre las practicas de formacion en ambas ciudades. En Camaragibe, la propuesta de formacion se basa en la reflexion de la enseñanza y en el respeto a la autonomia del maestro, diseñador de sus practicas de enseñanza, y en promover la comprension de la lengua como una practica social. En Jaboatao, la formacion corresponde al uso de materiales diseñados para ser seguidos por el maestro, considerado como ejecutor de tareas.Este artigo analisa as propostas de formação continuada de professores em alfabetização em dois municipios da regiao metropolitana do Recife, no sentido de entender as concepcoes de lingua e formação que fundamentam tais práticas. Os resultados apontam grandes diferencas entre as experiencias de formação nos dois municipios. Em Camaragibe, a proposta de formação baseava-se na reflexão docente e respeitava a autonomia do professor como construtor de suas práticas de ensino, alem de favorecer a compreensao do ensino da lingua como pratica social. Em Jaboatao, a formação correspondia ao treinamento para o uso de materiais didaticos elaborados para serem seguidos pelo professor, considerado como executor de tarefas.Fundação CesgranrioCNPqFerreira, Andrea Tereza BritoAlbuquerque, Eliana Borges Correia deWindler, Erica2017-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/110710.1590/s0104-40362017002501107Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 96 (2017): Revista Ensaio Jul./Set.; 609-6311809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/681https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/682https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/683AmericasCronologicaEstudo de CasoDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-09T13:15:27Zoai:ojs.localhost:article/1107Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-02-09T13:15:27Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices Programas de formacion continua de maestros de lectoescritura: conceptos y practicas Programas de formação continuada de professores alfabetizadores: concepcoes e práticas |
title |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices |
spellingShingle |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices Ferreira, Andrea Tereza Brito Educação iteracy; Continuing education programs; Educational politics Enseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativa Alfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacional |
title_short |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices |
title_full |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices |
title_fullStr |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices |
title_full_unstemmed |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices |
title_sort |
Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices |
author |
Ferreira, Andrea Tereza Brito |
author_facet |
Ferreira, Andrea Tereza Brito Albuquerque, Eliana Borges Correia de Windler, Erica |
author_role |
author |
author2 |
Albuquerque, Eliana Borges Correia de Windler, Erica |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CNPq |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Andrea Tereza Brito Albuquerque, Eliana Borges Correia de Windler, Erica |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação iteracy; Continuing education programs; Educational politics Enseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativa Alfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacional |
topic |
Educação iteracy; Continuing education programs; Educational politics Enseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativa Alfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacional |
description |
The present article analyses the proposals of continuing training for literacy teachers in two counties of Recife Metropolitan Area, in order to understand the language conceptions and training that justify such practices. Our research illuminates huge differences between training practices in the two cities. In Camaragibe, the training program sought to incorporate teachers experiences, recognizing that language education is a comprehensive social practice. In Jaboatao, the training process focused on the use of educational materials developed by the program that included specific instructions for the teachers, reducing participants’ role to that of completing predefined tasks rather than seeking their input in the process. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107 10.1590/s0104-40362017002501107 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362017002501107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/681 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/682 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas Cronologica Estudo de Caso |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 96 (2017): Revista Ensaio Jul./Set.; 609-631 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030091182080 |