Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Andrea Tereza Brito
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Albuquerque, Eliana Borges Correia de, Windler, Erica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107
Resumo: The present article analyses the proposals of continuing training for literacy teachers in two counties of Recife Metropolitan Area, in order to understand the language conceptions and training that justify such practices. Our research illuminates huge differences between training practices in the two cities. In Camaragibe, the training program sought to incorporate teachers experiences, recognizing that language education is a comprehensive social practice. In Jaboatao, the training process focused on the use of educational materials developed by the program that included specific instructions for the teachers, reducing participants’ role to that of completing predefined tasks rather than seeking their input in the process.
id CESGRANRIO_977a5aa89e3a973b7744a7c66b47424a
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1107
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practicesProgramas de formacion continua de maestros de lectoescritura: conceptos y practicasProgramas de formação continuada de professores alfabetizadores: concepcoes e práticasEducaçãoiteracy; Continuing education programs; Educational politicsEnseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativaAlfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacionalThe present article analyses the proposals of continuing training for literacy teachers in two counties of Recife Metropolitan Area, in order to understand the language conceptions and training that justify such practices. Our research illuminates huge differences between training practices in the two cities. In Camaragibe, the training program sought to incorporate teachers experiences, recognizing that language education is a comprehensive social practice. In Jaboatao, the training process focused on the use of educational materials developed by the program that included specific instructions for the teachers, reducing participants’ role to that of completing predefined tasks rather than seeking their input in the process.Este artículo analiza las propuestas de formacion continua de maestros de lectoescritura en dos municipios de la region metropolitana de Recife, con el fin de entender los conceptos del lenguaje y de la formacion que apoyan este tipo de practicas. Los resultados muestran que hay grandes diferencias entre las practicas de formacion en ambas ciudades. En Camaragibe, la propuesta de formacion se basa en la reflexion de la enseñanza y en el respeto a la autonomia del maestro, diseñador de sus practicas de enseñanza, y en promover la comprension de la lengua como una practica social. En Jaboatao, la formacion corresponde al uso de materiales diseñados para ser seguidos por el maestro, considerado como ejecutor de tareas.Este artigo analisa as propostas de formação continuada de professores em alfabetização em dois municipios da regiao metropolitana do Recife, no sentido de entender as concepcoes de lingua e formação que fundamentam tais práticas. Os resultados apontam grandes diferencas entre as experiencias de formação nos dois municipios. Em Camaragibe, a proposta de formação baseava-se na reflexão docente e respeitava a autonomia do professor como construtor de suas práticas de ensino, alem de favorecer a compreensao do ensino da lingua como pratica social. Em Jaboatao, a formação correspondia ao treinamento para o uso de materiais didaticos elaborados para serem seguidos pelo professor, considerado como executor de tarefas.Fundação CesgranrioCNPqFerreira, Andrea Tereza BritoAlbuquerque, Eliana Borges Correia deWindler, Erica2017-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/110710.1590/s0104-40362017002501107Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 96 (2017): Revista Ensaio Jul./Set.; 609-6311809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/681https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/682https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/683AmericasCronologicaEstudo de CasoDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-09T13:15:27Zoai:ojs.localhost:article/1107Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-02-09T13:15:27Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
Programas de formacion continua de maestros de lectoescritura: conceptos y practicas
Programas de formação continuada de professores alfabetizadores: concepcoes e práticas
title Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
spellingShingle Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
Ferreira, Andrea Tereza Brito
Educação
iteracy; Continuing education programs; Educational politics
Enseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativa
Alfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacional
title_short Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
title_full Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
title_fullStr Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
title_full_unstemmed Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
title_sort Continuing education programs for literacy teachers: concepts and practices
author Ferreira, Andrea Tereza Brito
author_facet Ferreira, Andrea Tereza Brito
Albuquerque, Eliana Borges Correia de
Windler, Erica
author_role author
author2 Albuquerque, Eliana Borges Correia de
Windler, Erica
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv CNPq


dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Andrea Tereza Brito
Albuquerque, Eliana Borges Correia de
Windler, Erica
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educação
iteracy; Continuing education programs; Educational politics
Enseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativa
Alfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacional
topic Educação
iteracy; Continuing education programs; Educational politics
Enseñanza de la lectura y la escritura; Formacion continua; Politica educativa
Alfabetização; Programas de formação continuada; Politica educacional
description The present article analyses the proposals of continuing training for literacy teachers in two counties of Recife Metropolitan Area, in order to understand the language conceptions and training that justify such practices. Our research illuminates huge differences between training practices in the two cities. In Camaragibe, the training program sought to incorporate teachers experiences, recognizing that language education is a comprehensive social practice. In Jaboatao, the training process focused on the use of educational materials developed by the program that included specific instructions for the teachers, reducing participants’ role to that of completing predefined tasks rather than seeking their input in the process.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107
10.1590/s0104-40362017002501107
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362017002501107
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/681
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/682
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1107/683
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Americas
Cronologica
Estudo de Caso






dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 96 (2017): Revista Ensaio Jul./Set.; 609-631
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030091182080