Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Rafael D'Almeida
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Lotta, Gabriela Spanghero
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/467
Resumo: This paper aims to analyze the process of implementation and universalization of the elementary education policy in the municipality of Icapui-CE, based on the concepts of social capital and social networks. From these concepts, we studied the actions of the Secretary of Education as a case of successful public policy making through participatory management, democratic and decentralized, heavily based on social relationships between the community and the public who have been benefited by the existence of high levels of civic engagement and strong community ties arising during the process of political emancipation of the municipality. It shows that the socio-historical context and the social networks were sufficient to create and mobilize the social capital existing in the community and thus able to develop actions for social transformation.
id CESGRANRIO_9da64115a15bd942a82a42a49ae8f3a5
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/467
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE caseCapital social y redes sociales como alternativas para el analisis de politicas públicas de educacion: el caso de Icapui-CE (CE: CEARA - provincia brasileña)Capital social e redes sociais como alternativa para analise de politicas públicas de educação: o caso de Icapui-CECapital social; Redes sociales; Politica municipal de Educacion; IcapuiSocial capital; Social networks; Municipal policy of education; IcapuiCapital social; Redes sociais; Politica municipal de educação; IcapuiThis paper aims to analyze the process of implementation and universalization of the elementary education policy in the municipality of Icapui-CE, based on the concepts of social capital and social networks. From these concepts, we studied the actions of the Secretary of Education as a case of successful public policy making through participatory management, democratic and decentralized, heavily based on social relationships between the community and the public who have been benefited by the existence of high levels of civic engagement and strong community ties arising during the process of political emancipation of the municipality. It shows that the socio-historical context and the social networks were sufficient to create and mobilize the social capital existing in the community and thus able to develop actions for social transformation.El objetivo de este trabajo es analizar el proceso de elaboracion de la politica de universalizacion de la Educacion Primaria en la ciudad de Icapui-CE (CE: CEARA - Provincia brasileña), basado en los conceptos de capital social y redes sociales. A partir de dichos conceptos y a traves del uso de una perspectiva historica, se estudiaron las acciones de la Direccion de Educacion como un caso de politicas públicas que tuvo exito, realizado por medio de gestion participativa, democratica y descentralizada, fuertemente basado en relaciones sociales entre la comunidad y el poder público beneficiadas por la existencia de niveles elevados de participacion civica y fuertes lazos comunitarios originados durante el proceso de emancipacion politica del municipio. Mostramos que ese contexto socio-historico y la constitucion de redes sociales fueron suficientes para crear y movilizar el capital social existente en la comunidad y, asi, contribuir para el desarrollo de acciones orientadas hacia la transformacion social.O objetivo deste artigo e analisar o processo de elaboração da politica de universalização do ensino fundamental do municipio de Icapui, CE, com base nos conceitos de capital social e redes sociais. A partir desses conceitos e por meio de uma perspectiva historica, estudam-se as acoes da Secretaria de Educação como um caso de politica pública de sucesso, por meio de gestao participativa, democratica e descentralizada, fortemente embasada em relacoes sociais entre a comunidade e o poder público que foram beneficiadas pela existencia de niveis elevados de engajamento civico e lacos comunitarios fortes, originados durante o processo de emancipação politica do municipio. Mostramos que esse contexto socio-historico e a constituicao de redes sociais foram suficientes para criar e mobilizar o capital social existente na comunidade e, assim, contribuir para o desenvolvimento de acoes orientadas a transformação social.Fundação CesgranrioMartins, Rafael D'AlmeidaLotta, Gabriela Spanghero2010-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/467Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 69 (2010): Revista Ensaio - Out./Dez.; 843-8601809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:20Zoai:ojs.localhost:article/467Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:20Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
Capital social y redes sociales como alternativas para el analisis de politicas públicas de educacion: el caso de Icapui-CE (CE: CEARA - provincia brasileña)
Capital social e redes sociais como alternativa para analise de politicas públicas de educação: o caso de Icapui-CE
title Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
spellingShingle Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
Martins, Rafael D'Almeida
Capital social; Redes sociales; Politica municipal de Educacion; Icapui
Social capital; Social networks; Municipal policy of education; Icapui
Capital social; Redes sociais; Politica municipal de educação; Icapui
title_short Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
title_full Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
title_fullStr Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
title_full_unstemmed Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
title_sort Social capital and social networks as alternatives or educational public policy analysis: the Icapui-CE case
author Martins, Rafael D'Almeida
author_facet Martins, Rafael D'Almeida
Lotta, Gabriela Spanghero
author_role author
author2 Lotta, Gabriela Spanghero
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Rafael D'Almeida
Lotta, Gabriela Spanghero
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Capital social; Redes sociales; Politica municipal de Educacion; Icapui
Social capital; Social networks; Municipal policy of education; Icapui
Capital social; Redes sociais; Politica municipal de educação; Icapui
topic Capital social; Redes sociales; Politica municipal de Educacion; Icapui
Social capital; Social networks; Municipal policy of education; Icapui
Capital social; Redes sociais; Politica municipal de educação; Icapui
description This paper aims to analyze the process of implementation and universalization of the elementary education policy in the municipality of Icapui-CE, based on the concepts of social capital and social networks. From these concepts, we studied the actions of the Secretary of Education as a case of successful public policy making through participatory management, democratic and decentralized, heavily based on social relationships between the community and the public who have been benefited by the existence of high levels of civic engagement and strong community ties arising during the process of political emancipation of the municipality. It shows that the socio-historical context and the social networks were sufficient to create and mobilize the social capital existing in the community and thus able to develop actions for social transformation.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/467
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/467
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 69 (2010): Revista Ensaio - Out./Dez.; 843-860
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832029952770048