A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klein, Ruben
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Fontanive, Nilma
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/563
Resumo: This article presents a study based on the correction of ENEM 2008 compositions using a new way of evaluating the students' writing skills. Each skill and its correction criteria was treated as five different items ranging from 5 to 7. This methodology allows to obtain the classical statistics, percentage of response by category and credit coefficient per category for each skill. It also allows the use of the item tri response theory in order to obtain a proficiency scale in ENEM's compositions. The adoption of this methodology allows to describe the candidates skills and abilities in the different levels of the scale, making possible to define the points in which the categories of response skills are dominated. The use of this methodology may improve the presentation of ENEM's results and it may also be useful for further studies of the compositions results. With this work, the authors intend to introduce a discussion on the use of the Tri in the correction of ENEM's compositions.
id CESGRANRIO_afd06b8465d67dfd5522cb6315255529
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/563
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositionsUn nuevo modo de evaluar las competencias escritoras en la redaccion del ENEMUma nova maneira de avaliar as competencias escritoras na redação do ENEMENEM; Correccion de redaccion y evaluacion de competencias escritoras; Teoria de la Respuesta al Item e Interpretacion de escalaENEM; Compositions correction and writing skills evaluation; Item Response Theory and Scale interpretationENEM; Correcao de redação e avaliação de competencias escritoras; Teoria da Resposta ao Item e interpretação de escalaThis article presents a study based on the correction of ENEM 2008 compositions using a new way of evaluating the students' writing skills. Each skill and its correction criteria was treated as five different items ranging from 5 to 7. This methodology allows to obtain the classical statistics, percentage of response by category and credit coefficient per category for each skill. It also allows the use of the item tri response theory in order to obtain a proficiency scale in ENEM's compositions. The adoption of this methodology allows to describe the candidates skills and abilities in the different levels of the scale, making possible to define the points in which the categories of response skills are dominated. The use of this methodology may improve the presentation of ENEM's results and it may also be useful for further studies of the compositions results. With this work, the authors intend to introduce a discussion on the use of the Tri in the correction of ENEM's compositions.El artículo presenta estudio realizado en la a correccion de la redaccion del ENEM 2008 adoptandose nova forma de evaluar el dominio de las competencias escritoras de los candidatos. Cada competencia y sus criterios de correccion fueran tratados como 5 itens politomos con ordenacion de respuesta de 1 a 7. Esa metodologia posibilita que se obtenga para cada competencia/item politomo las estadisticas clasicas, porcentuales de respuesta por categoria, coeficientes punto-poliseriales e punto-biseriales por categoria de respuesta.  Permite tambien el uso de la Teoria de la Respuesta al Item-Tri para obtenerse una escala de resultados proficientes con la Redaccion del ENEM. La adopcion de metodologia de interpretacion de escalas permite describir las competencias y habilidades dominadas por los candidatos en los diferentes niveles de la escala, posibilitando definir los puntos los cuales las categorias de respuesta de las competencias son dominados. El uso de esa metodologia puede perfeccionar la presentacion de los resultados del ENEM y ser útil para mayor profundidad de los resultados de la redaccion. Con ese trabajo los autores pretenden introducir una discusion del uso de la TRI en la correccion de la redaccion del ENEM.O artigo apresenta um estudo realizado com a correcao da redação do ENEM 2008 adotando-se uma nova forma de avaliar o dominio das competencias escritoras do exame. Cada competencia e seus criterios de correcao foram tratados como 5 itens politomos com ordenação de resposta de 1 a 7 . Essa metodologia possibilita que se obtenha para cada competencia/item politomo as estatisticas classicas, percentuais de resposta por categoria, coeficientes ponto-polisseriais e ponto-bisseriais por categoria de resposta. Permite tambem o uso da Teoria da Resposta ao Item-Tri para obter-se uma escala de proficiencias de Redação no ENEM. A adocao de metodologia de interpretação de escalas permite descrever as competencias e habilidades dominadas pelos candidatos nos diferentes niveis da escala, possibilitando definir os pontos nos quais as categorias de resposta das competencias sao dominadas. O uso dessa metodologia pode aperfeicoar a apresentação dos resultados do ENEM e ser útil para maior aprofundamento dos resultados da redação. Com esse trabalho os autores pretendem introduzir uma discussao do uso da TRI na correcao da redação do ENEM.Fundação CesgranrioKlein, RubenFontanive, Nilma2009-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/563Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 585-5981809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:22Zoai:ojs.localhost:article/563Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
Un nuevo modo de evaluar las competencias escritoras en la redaccion del ENEM
Uma nova maneira de avaliar as competencias escritoras na redação do ENEM
title A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
spellingShingle A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
Klein, Ruben
ENEM; Correccion de redaccion y evaluacion de competencias escritoras; Teoria de la Respuesta al Item e Interpretacion de escala
ENEM; Compositions correction and writing skills evaluation; Item Response Theory and Scale interpretation
ENEM; Correcao de redação e avaliação de competencias escritoras; Teoria da Resposta ao Item e interpretação de escala
title_short A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
title_full A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
title_fullStr A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
title_full_unstemmed A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
title_sort A new way to evaluate the writing skills in ENEM's compositions
author Klein, Ruben
author_facet Klein, Ruben
Fontanive, Nilma
author_role author
author2 Fontanive, Nilma
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Klein, Ruben
Fontanive, Nilma
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv ENEM; Correccion de redaccion y evaluacion de competencias escritoras; Teoria de la Respuesta al Item e Interpretacion de escala
ENEM; Compositions correction and writing skills evaluation; Item Response Theory and Scale interpretation
ENEM; Correcao de redação e avaliação de competencias escritoras; Teoria da Resposta ao Item e interpretação de escala
topic ENEM; Correccion de redaccion y evaluacion de competencias escritoras; Teoria de la Respuesta al Item e Interpretacion de escala
ENEM; Compositions correction and writing skills evaluation; Item Response Theory and Scale interpretation
ENEM; Correcao de redação e avaliação de competencias escritoras; Teoria da Resposta ao Item e interpretação de escala
description This article presents a study based on the correction of ENEM 2008 compositions using a new way of evaluating the students' writing skills. Each skill and its correction criteria was treated as five different items ranging from 5 to 7. This methodology allows to obtain the classical statistics, percentage of response by category and credit coefficient per category for each skill. It also allows the use of the item tri response theory in order to obtain a proficiency scale in ENEM's compositions. The adoption of this methodology allows to describe the candidates skills and abilities in the different levels of the scale, making possible to define the points in which the categories of response skills are dominated. The use of this methodology may improve the presentation of ENEM's results and it may also be useful for further studies of the compositions results. With this work, the authors intend to introduce a discussion on the use of the Tri in the correction of ENEM's compositions.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/563
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/563
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 585-598
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034156511232