Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ivenicki, Ana
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043
Resumo: The paper aims to discuss digital learning for lifelong learning at the university level in Brazil, taken as a case study. It is structured in the following way. It presents concepts of digital learning in multicultural approaches within lifelong paradigms. It then presents a cursory look at Brazilian educational policies in that area, particularly focusing on the role of the Universidade Aberta (Open University) in Brazil. Lastly, it discusses digital learning in the context of the onset of the COVID-19 pandemics in Brazil. It tries to gauge the impediments and the challenges that may jeopardise a multicultural potential in educational policies, particularly focusing on government political directives as well as responses from university associations and from a public university. It concludes, by presenting possible ways ahead for reflections and contributions in the area.
id CESGRANRIO_b056e9e507e4ca73d3b06719d12e540d
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3043
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic timesEducación permanente digital e instituciones de Educación Superior: potenciales y desafíos multiculturales en un período pandémicoEducação Permanente Digital e Instituições de Ensino Superior: potenciais e desafios multiculturais em período de pandemiaEducação, Ensino Superior, PolíticasDigital Learning; Lifelong Learning; Higher Education; COVID-19; Multicultural Perspectives; Educational Policies; BrazilAprendizaje Digital; Aprendizaje Permanente; Educación Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturales; Políticas Educativas; BrasilAprendizagem Digital; Aprendizagem ao Longo da Vida; Ensino Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturais; Políticas EducacionaisThe paper aims to discuss digital learning for lifelong learning at the university level in Brazil, taken as a case study. It is structured in the following way. It presents concepts of digital learning in multicultural approaches within lifelong paradigms. It then presents a cursory look at Brazilian educational policies in that area, particularly focusing on the role of the Universidade Aberta (Open University) in Brazil. Lastly, it discusses digital learning in the context of the onset of the COVID-19 pandemics in Brazil. It tries to gauge the impediments and the challenges that may jeopardise a multicultural potential in educational policies, particularly focusing on government political directives as well as responses from university associations and from a public university. It concludes, by presenting possible ways ahead for reflections and contributions in the area.El artículo tiene como objetivo discutir el aprendizaje digital para el aprendizaje permanente a nivel universitario en Brasil, tomado como un estudio de caso. Presenta conceptos de aprendizaje digital en enfoques multiculturales dentro de paradigmas de Educación permanente. Luego realiza una mirada en las políticas educativas brasileñas en esa área, centrándose particularmente sobre el papel de la Universidade Aberta (Universidad Abierta) en Brasil. Por último, analiza el aprendizaje digital en el contexto del inicio de la pandemia de COVID-19 en Brasil en 2020. Trata de medir los impedimentos y los desafíos que pueden poner en peligro un potencial multicultural en las políticas educativas, en particular centrándose en las directivas políticas del gobierno, así como en respuestas de asociaciones universitarias y de una universidad pública. Concluye, presentando posibles caminos para reflexiones y contribuciones en el área.O artigo objetiva discutir a aprendizagem digital para a Educação ao longo da vida em nível universitário no Brasil, tomado como estudo de caso. Apresenta conceitos de aprendizagem digital em abordagens multiculturais dentro de paradigmas ao longo da vida. Em seguida, contextualiza políticas educacionais na área, focalizando, particularmente, o papel da Universidade Aberta no Brasil. Por fim, discute a aprendizagem digital no contexto do início da pandemia da COVID-19 no Brasil. Analisa desafios que podem comprometer um potencial multicultural nas políticas educacionais, principalmente, com foco nas diretrizes políticas do governo, discutindo respostas de associações universitárias e de uma universidade pública. Conclui, apresentando possíveis caminhos para reflexões e contribuições futuras na área.Fundação CesgranrioCNPqIvenicki, Ana2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/304310.1590/s0104-403620210002903043Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 360-3771809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043/1424https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043/1425https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043/1426BrasilDireitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-02T18:03:19Zoai:ojs.localhost:article/3043Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-07-02T18:03:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
Educación permanente digital e instituciones de Educación Superior: potenciales y desafíos multiculturales en un período pandémico
Educação Permanente Digital e Instituições de Ensino Superior: potenciais e desafios multiculturais em período de pandemia
title Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
spellingShingle Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
Ivenicki, Ana
Educação, Ensino Superior, Políticas
Digital Learning; Lifelong Learning; Higher Education; COVID-19; Multicultural Perspectives; Educational Policies; Brazil
Aprendizaje Digital; Aprendizaje Permanente; Educación Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturales; Políticas Educativas; Brasil
Aprendizagem Digital; Aprendizagem ao Longo da Vida; Ensino Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturais; Políticas Educacionais
title_short Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
title_full Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
title_fullStr Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
title_full_unstemmed Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
title_sort Digital Lifelong Learning and Higher Education: multicultural strengths and challenges in pandemic times
author Ivenicki, Ana
author_facet Ivenicki, Ana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv CNPq


dc.contributor.author.fl_str_mv Ivenicki, Ana
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educação, Ensino Superior, Políticas
Digital Learning; Lifelong Learning; Higher Education; COVID-19; Multicultural Perspectives; Educational Policies; Brazil
Aprendizaje Digital; Aprendizaje Permanente; Educación Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturales; Políticas Educativas; Brasil
Aprendizagem Digital; Aprendizagem ao Longo da Vida; Ensino Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturais; Políticas Educacionais
topic Educação, Ensino Superior, Políticas
Digital Learning; Lifelong Learning; Higher Education; COVID-19; Multicultural Perspectives; Educational Policies; Brazil
Aprendizaje Digital; Aprendizaje Permanente; Educación Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturales; Políticas Educativas; Brasil
Aprendizagem Digital; Aprendizagem ao Longo da Vida; Ensino Superior; COVID-19; Perspectivas Multiculturais; Políticas Educacionais
description The paper aims to discuss digital learning for lifelong learning at the university level in Brazil, taken as a case study. It is structured in the following way. It presents concepts of digital learning in multicultural approaches within lifelong paradigms. It then presents a cursory look at Brazilian educational policies in that area, particularly focusing on the role of the Universidade Aberta (Open University) in Brazil. Lastly, it discusses digital learning in the context of the onset of the COVID-19 pandemics in Brazil. It tries to gauge the impediments and the challenges that may jeopardise a multicultural potential in educational policies, particularly focusing on government political directives as well as responses from university associations and from a public university. It concludes, by presenting possible ways ahead for reflections and contributions in the area.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-26
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043
10.1590/s0104-403620210002903043
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043
identifier_str_mv 10.1590/s0104-403620210002903043
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043/1424
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043/1425
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3043/1426
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 360-377
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832031338987520