The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Conceicao de Maria Pinheiro
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Freire, Jose Celio
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/421
Resumo: This paper aims to analyze the actions of social responsibility of the School of Medicine, at the Federal University of Ceara, at Sobral campus, in view of the System of National Assessment of Higher Education (SINAES). We performed a qualitative research from a literature survey and field research, with the theoretical philosophical propositions of Emmanuel Levinas, the ethics of radical alterity. The survey was conducted in the Medical School at the Federal University of Ceara at Sobral campus, using as data collecting instrument the application of semi-structured interviews conducted with the key people in the course. After analyzing the results, we realized that the ongoing investigation develops social activities that offer positive responses to the community around it, but there is still much to be done for the realization of their social responsibility.
id CESGRANRIO_b92ac38e19c820107a2d8f66cd754f44
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/421
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral CampusLa Responsabilidad Social Según la Perspectiva del Sinaes*: un estudio de caso en el Curso de Medicina de la Universidad Federal de Ceara** – Campus de SobralA responsabilidade social universitaria na perspectiva do Sinaes: um estudo de caso no Curso de Medicina da Universidade Federal do Ceara – Campus de SobralResponsabilidad Social; Educacion Superior; Evaluacion de la Educacion SuperiorResponsabilidade social; Educação superior; Avaliação da educação superiorSocial responsibility; Higher education; Assessment of Higher EducationThis paper aims to analyze the actions of social responsibility of the School of Medicine, at the Federal University of Ceara, at Sobral campus, in view of the System of National Assessment of Higher Education (SINAES). We performed a qualitative research from a literature survey and field research, with the theoretical philosophical propositions of Emmanuel Levinas, the ethics of radical alterity. The survey was conducted in the Medical School at the Federal University of Ceara at Sobral campus, using as data collecting instrument the application of semi-structured interviews conducted with the key people in the course. After analyzing the results, we realized that the ongoing investigation develops social activities that offer positive responses to the community around it, but there is still much to be done for the realization of their social responsibility.Este documento tiene por objeto analizar las acciones de responsabilidad social del Curso de  de Medicina de la Universidad Federal de Ceara, en Sobral, según perspectiva del Sistema Nacional de Evaluacion de Educacion Superior (SINAES). Se realizo una investigación cualitativa, a partir de un estudio bibliografico e investigación de campo, basado en proposiciones filosoficas de Emmanuel Levinas, la etica de la alteridad radical. La encuesta se realizo en el Curso de Medicina de la Universidad Federal de Ceara, en el campus de Sobral, y se utilizo como instrumento de recoleccion de datos la aplicacion de entrevistas semiestructuradas, realizadas con personas claves del curso. Despues de analizar los resultados, se observo que el curso estudiado desarrolla acciones sociales que ofrecen respuestas positivas a la comunidad de su alrededor, pero, sin embargo,  aún queda mucho por hacer para la realizacion de su responsabilidad social. *Sistema Nacional de Evaluacion de Educacion Superior brasileña**Provincia del Noreste BrasileñoEste trabalho tem como objetivo analisar as acoes de responsabilidade social do Curso de Medicina da Universidade Federal do Ceara, em Sobral, na perspectiva do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Foi realizada uma pesquisa qualitativa, a partir de um levantamento bibliografico e uma pesquisa de campo, tendo como fundamentação teorica as proposicoes filosoficas de Emmanuel Levinas, a etica da alteridade radical. A pesquisa foi realizada no Curso de Medicina da Universidade Federal do Ceara no campus em Sobral, utilizando como instrumento de coleta de dados a aplicação de entrevistas semiestruturadas realizadas com pessoas-chave do Curso. Apos a analise dos resultados, percebeu-se que o curso investigado desenvolve acoes sociais que oferecem respostas positivas à comunidade em seu entorno, porem ainda ha muito a ser feito para a concretização da sua responsabilidade social. Fundação CesgranrioBarros, Conceicao de Maria PinheiroFreire, Jose Celio2011-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/421Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 73 (2011): Revista Ensaio - Out./Dez.; 891-9201809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:18Zoai:ojs.localhost:article/421Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:18Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
La Responsabilidad Social Según la Perspectiva del Sinaes*: un estudio de caso en el Curso de Medicina de la Universidad Federal de Ceara** – Campus de Sobral
A responsabilidade social universitaria na perspectiva do Sinaes: um estudo de caso no Curso de Medicina da Universidade Federal do Ceara – Campus de Sobral
title The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
spellingShingle The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
Barros, Conceicao de Maria Pinheiro
Responsabilidad Social; Educacion Superior; Evaluacion de la Educacion Superior
Responsabilidade social; Educação superior; Avaliação da educação superior
Social responsibility; Higher education; Assessment of Higher Education
title_short The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
title_full The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
title_fullStr The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
title_full_unstemmed The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
title_sort The university social responsibility from the perspective of Sinaes: a case study in Medical School at the Federal University of Ceara - Sobral Campus
author Barros, Conceicao de Maria Pinheiro
author_facet Barros, Conceicao de Maria Pinheiro
Freire, Jose Celio
author_role author
author2 Freire, Jose Celio
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Conceicao de Maria Pinheiro
Freire, Jose Celio
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Responsabilidad Social; Educacion Superior; Evaluacion de la Educacion Superior
Responsabilidade social; Educação superior; Avaliação da educação superior
Social responsibility; Higher education; Assessment of Higher Education
topic Responsabilidad Social; Educacion Superior; Evaluacion de la Educacion Superior
Responsabilidade social; Educação superior; Avaliação da educação superior
Social responsibility; Higher education; Assessment of Higher Education
description This paper aims to analyze the actions of social responsibility of the School of Medicine, at the Federal University of Ceara, at Sobral campus, in view of the System of National Assessment of Higher Education (SINAES). We performed a qualitative research from a literature survey and field research, with the theoretical philosophical propositions of Emmanuel Levinas, the ethics of radical alterity. The survey was conducted in the Medical School at the Federal University of Ceara at Sobral campus, using as data collecting instrument the application of semi-structured interviews conducted with the key people in the course. After analyzing the results, we realized that the ongoing investigation develops social activities that offer positive responses to the community around it, but there is still much to be done for the realization of their social responsibility.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/421
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/421
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 73 (2011): Revista Ensaio - Out./Dez.; 891-920
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034717499392