Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Lúcia Isabel Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alcoforado, Joaquim Luís Medeiros, Cordeiro, António Manuel Rochette
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314
Resumo: The presentation of the Education charter in 2003 in Portugal as an instrument for future planning of school network represented the beginning of a different phase in public Education policies, seen as a necessary step towards the modernization of the primary school network. More than a decade later, at the start of a new cycle in public Education policies, a second phase of the reorganization of the public-school network began, with the revision of the Education charters. This paper aims to carry out a comparative analysis of these two periods, based on a qualitative research conducted in 34 municipalities in Central Portugal, featuring different realities, to identify the main differences and similarities and to determine the influence of territorial and human factors on the solutions adopted. It seems possible to conclude that new municipal actions have emerged that prioritize planning aimed at local specificities, in contrast to the previous approach, focused on compliance with central government stipulations. (*) This work is funded by Fundação para a Ciência e a Tecnologia under the project UIDB/00460/2020.
id CESGRANRIO_d4771fd59e711040615b61afc13edf2f
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3314
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*Políticas públicas para la planificación de la red escolar en Portugal: cambios en las responsabilidades y elecciones municipalesPolíticas públicas de planeamento da rede escolar em Portugal: evolução das responsabilidades e opções municipaisEducation; geography of educationPublic Education Policies; School Network Planning; Local PowerPolíticas Públicas de Educación; Planificación de la Red Escolar; Poder LocalPolíticas Públicas de Educação; Planeamento da Rede Escolar; Poder LocalThe presentation of the Education charter in 2003 in Portugal as an instrument for future planning of school network represented the beginning of a different phase in public Education policies, seen as a necessary step towards the modernization of the primary school network. More than a decade later, at the start of a new cycle in public Education policies, a second phase of the reorganization of the public-school network began, with the revision of the Education charters. This paper aims to carry out a comparative analysis of these two periods, based on a qualitative research conducted in 34 municipalities in Central Portugal, featuring different realities, to identify the main differences and similarities and to determine the influence of territorial and human factors on the solutions adopted. It seems possible to conclude that new municipal actions have emerged that prioritize planning aimed at local specificities, in contrast to the previous approach, focused on compliance with central government stipulations. (*) This work is funded by Fundação para a Ciência e a Tecnologia under the project UIDB/00460/2020. La presentación de la carta de educación en 2003 en Portugal como un instrumento de planificación prospectiva de la red escolar representó el comienzo de una fase diferente en las políticas públicas de Educación vistas como un paso necesario para la modernización de la red escolar primaria. Más de una década después, al inicio de un nuevo ciclo en las políticas públicas de Educación, se ha iniciado una segunda fase de reordenación de la red de escuelas públicas, con la revisión de las cartas educativas. Este artículo tiene como objetivo realizar un análisis comparativo de estos dos períodos a partir de una investigación cualitativa realizada en 34 municipios del centro de Portugal, con realidades diferentes, para identificar las principales diferencias y similitudes y determinar la influencia de los factores territoriales y humanos en las soluciones adoptadas. Parece posible concluir que han surgido nuevas acciones municipales que priorizan la planificación dirigida a las especificidades locales en contraste con el enfoque anterior, centrado en cumplir con las estipulaciones del gobierno central.Em Portugal, a apresentação, em 2003, da carta educativa como instrumento de planeamento prospetivo da rede escolar representou o início de uma fase diferente nas políticas públicas de Educação, que permitiu a requalificação da rede escolar pública do 1.º ciclo do Ensino Básico. Mais de uma década depois, no início de um novo ciclo nas políticas públicas de Educação, arranca um segundo momento da reorganização da rede escolar pública, com a revisão das cartas educativas. O presente artigo propõe-se, com base numa investigação qualitativa desenvolvida em 34 municípios da Região Centro com realidades distintas, realizar uma análise comparativa destes dois períodos, identificando as principais divergências e convergências e avaliando a influência dos fatores territoriais e humanos nas soluções adotadas. Parece possível concluir o aparecimento de novas lógicas municipais de ação, que privilegiam um planeamento direcionado para a defesa das especificidades locais em detrimento do anterior planeamento centrado no cumprimento das determinações do Estado central.Fundação CesgranrioFundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) under the project UIDB/00460/2020Santos, Lúcia Isabel RibeiroAlcoforado, Joaquim Luís MedeirosCordeiro, António Manuel Rochette2022-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/331410.1590/S0104-40362022003003314Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 116 (2022): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-7411809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314/1658https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314/1659https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314/1660EuropaFirst twenty years of the 21st century34 municipalities in Central PortugalDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-26T18:41:46Zoai:ojs.localhost:article/3314Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-08-26T18:41:46Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
Políticas públicas para la planificación de la red escolar en Portugal: cambios en las responsabilidades y elecciones municipales
Políticas públicas de planeamento da rede escolar em Portugal: evolução das responsabilidades e opções municipais
title Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
spellingShingle Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
Santos, Lúcia Isabel Ribeiro
Education; geography of education
Public Education Policies; School Network Planning; Local Power
Políticas Públicas de Educación; Planificación de la Red Escolar; Poder Local
Políticas Públicas de Educação; Planeamento da Rede Escolar; Poder Local
title_short Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
title_full Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
title_fullStr Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
title_full_unstemmed Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
title_sort Public policies for school network planning in Portugal: changes in municipal responsibilities and choices*
author Santos, Lúcia Isabel Ribeiro
author_facet Santos, Lúcia Isabel Ribeiro
Alcoforado, Joaquim Luís Medeiros
Cordeiro, António Manuel Rochette
author_role author
author2 Alcoforado, Joaquim Luís Medeiros
Cordeiro, António Manuel Rochette
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) under the project UIDB/00460/2020


dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Lúcia Isabel Ribeiro
Alcoforado, Joaquim Luís Medeiros
Cordeiro, António Manuel Rochette
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Education; geography of education
Public Education Policies; School Network Planning; Local Power
Políticas Públicas de Educación; Planificación de la Red Escolar; Poder Local
Políticas Públicas de Educação; Planeamento da Rede Escolar; Poder Local
topic Education; geography of education
Public Education Policies; School Network Planning; Local Power
Políticas Públicas de Educación; Planificación de la Red Escolar; Poder Local
Políticas Públicas de Educação; Planeamento da Rede Escolar; Poder Local
description The presentation of the Education charter in 2003 in Portugal as an instrument for future planning of school network represented the beginning of a different phase in public Education policies, seen as a necessary step towards the modernization of the primary school network. More than a decade later, at the start of a new cycle in public Education policies, a second phase of the reorganization of the public-school network began, with the revision of the Education charters. This paper aims to carry out a comparative analysis of these two periods, based on a qualitative research conducted in 34 municipalities in Central Portugal, featuring different realities, to identify the main differences and similarities and to determine the influence of territorial and human factors on the solutions adopted. It seems possible to conclude that new municipal actions have emerged that prioritize planning aimed at local specificities, in contrast to the previous approach, focused on compliance with central government stipulations. (*) This work is funded by Fundação para a Ciência e a Tecnologia under the project UIDB/00460/2020.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314
10.1590/S0104-40362022003003314
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362022003003314
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314/1658
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314/1659
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3314/1660
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Europa
First twenty years of the 21st century
34 municipalities in Central Portugal






dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 116 (2022): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-741
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032219791360