Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lisboa, Gustavo Joaquim
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775
Resumo: This study focuses on the elements of federalism, particularly the issues regarding education, and examines the weaknesses in the Brazilian system that undermines the decentralization and autonomy of federated entities. More specifically, it evaluates the implementation of the national minimum wage for teachers in the city of Itabuna, Bahia. The overall purpose of this evaluation is to determine the potential financial and administrative problems that can arise from this type of national policy, which is designed to improve the financial position of primary-education teachers. For this purpose, statistical and descriptive methods are used to review the variables related to educational funding and government expenditure. The results indicate the need to redesign the financial recognition of teachers, given the characteristics of current public education funding and the increasing financial deficit in the area of municipal public education.
id CESGRANRIO_d9932d1db4f570ef317a2a3515105705
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/775
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levelsFederalismo educacional destruido? Un estudio de caso sobre el salario baseFederalismo educacional esfacelado? Um estudo de caso sobre o piso salarialMonitoring and evaluation indicators; Governance and participation; Municipal educationFederalismo educativo; Piso salarial del magisterio; La financiacion pública de la educacionIndicadores de monitoramento e avaliação; Governanca e participação; Educação municipalThis study focuses on the elements of federalism, particularly the issues regarding education, and examines the weaknesses in the Brazilian system that undermines the decentralization and autonomy of federated entities. More specifically, it evaluates the implementation of the national minimum wage for teachers in the city of Itabuna, Bahia. The overall purpose of this evaluation is to determine the potential financial and administrative problems that can arise from this type of national policy, which is designed to improve the financial position of primary-education teachers. For this purpose, statistical and descriptive methods are used to review the variables related to educational funding and government expenditure. The results indicate the need to redesign the financial recognition of teachers, given the characteristics of current public education funding and the increasing financial deficit in the area of municipal public education.Este artículo presenta algunos elementos de federalismo, especialmente los temas de educacion, dando atencion a algunos puntos debiles presentes en el sistema brasileño, que socavan la descentralizacion y la autonomia de las entidades federadas. En concreto, se trata de una evaluacion de la aplicacion del salario minimo nacional en la enseñanza en la ciudad de Itabuna, Bahia, con el fin de detectar potenciales problemas de tipo administrativo y financiero derivados de la politica nacional de actualizacion de maestros de educacion basica. Para ello, se utilizo analisis estadistico y descriptivo para evaluar variables relacionadas con la financiacion de la educacion y a los gastos públicos. Los resultados señalan la necesidad de rediseñar el valor de los profesores, dadas las caracteristicas de la financiacion de la educacion pública actual y el aumento del deficit financiero en el ambito de la politica de educacion pública municipal.O presente artigo apresenta alguns elementos do federalismo, sobretudo questoes ligadas à educação, atentando para algumas fragilidades presentes no sistema brasileiro, que comprometem a descentralização e autonomia dos entes federados. Especificamente, faz-se uma avaliação da implementação do piso salarial nacional do magisterio no municipio de Itabuna, Bahia, no sentido de localizar possiveis problemas de ordem administrativo-financeira oriundos da politica nacional de valorização dos professores da educação basica. Para tanto, foram utilizados metodos estatistico-descritivos na avaliação de variaveis relacionadas ao financiamento educacional e às despesas públicas. Os resultados apontam para a necessidade de reformulação da politica de valorização dos professores dadas as caracteristicas do financiamento público educacional atual e do aumento crescente do deficit financeiro na area da educação pública municipal.Fundação CesgranrioLisboa, Gustavo Joaquim2015-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/77510.1590/S0104-40362015000400010Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 89 (2015): Revista Ensaio - Out./Dez.; 1040-10741809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775/395https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775/396https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775/397Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-10T20:00:14Zoai:ojs.localhost:article/775Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-11-10T20:00:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
Federalismo educacional destruido? Un estudio de caso sobre el salario base
Federalismo educacional esfacelado? Um estudo de caso sobre o piso salarial
title Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
spellingShingle Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
Lisboa, Gustavo Joaquim
Monitoring and evaluation indicators; Governance and participation; Municipal education
Federalismo educativo; Piso salarial del magisterio; La financiacion pública de la educacion
Indicadores de monitoramento e avaliação; Governanca e participação; Educação municipal
title_short Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
title_full Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
title_fullStr Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
title_full_unstemmed Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
title_sort Educational federalism – is it corrupted? A case study on wage levels
author Lisboa, Gustavo Joaquim
author_facet Lisboa, Gustavo Joaquim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Lisboa, Gustavo Joaquim
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Monitoring and evaluation indicators; Governance and participation; Municipal education
Federalismo educativo; Piso salarial del magisterio; La financiacion pública de la educacion
Indicadores de monitoramento e avaliação; Governanca e participação; Educação municipal
topic Monitoring and evaluation indicators; Governance and participation; Municipal education
Federalismo educativo; Piso salarial del magisterio; La financiacion pública de la educacion
Indicadores de monitoramento e avaliação; Governanca e participação; Educação municipal
description This study focuses on the elements of federalism, particularly the issues regarding education, and examines the weaknesses in the Brazilian system that undermines the decentralization and autonomy of federated entities. More specifically, it evaluates the implementation of the national minimum wage for teachers in the city of Itabuna, Bahia. The overall purpose of this evaluation is to determine the potential financial and administrative problems that can arise from this type of national policy, which is designed to improve the financial position of primary-education teachers. For this purpose, statistical and descriptive methods are used to review the variables related to educational funding and government expenditure. The results indicate the need to redesign the financial recognition of teachers, given the characteristics of current public education funding and the increasing financial deficit in the area of municipal public education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-06
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775
10.1590/S0104-40362015000400010
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362015000400010
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775/395
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775/396
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/775/397
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 89 (2015): Revista Ensaio - Out./Dez.; 1040-1074
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030070210560