Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bizzo, Eduardo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342
Resumo: This article aims at understanding how research on acceptance and resistance to e-learning in developing countries is undertaken. To do so, it performs a systematic literature review of articles from 2007 to 2019. As a result, 44 analyzed studies have shown the evolvement of e-learning acceptance literature in developing countries in the last decade, mainly grounded on the Technology Acceptance Model (TAM) framework, with minor use of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) and critical success factors perspective. None of the reviewed studies used an explicit framework of resistance to adoption. Also, most of the applications of TAM and UTAUT did not explore the specificities of developing countries in the acceptance of e-learning. Furthermore, the review has found a concentration of studies focusing on students, Higher Education, and developing countries with the highest income levels.
id CESGRANRIO_df1fa483c7b24cd3cbc1843e07c79179
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3342
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*Aceptación y a la adopción del e-learning en los países en desarrollo: una revisión de la literaturaAceitação e resistência à adoção de e-learning em países em desenvolvimento: uma revisão de literaturae-leaning; education; acceptance; resistance; developing countriesE-leaning; Education; Acceptance; Resistance; Developing countriesE-learning; Educación; Aceptación; Resistencia; Países en vía de desarrolloE-learning; Educação; Aceitação; Resistência; Países em desenvolvimentoThis article aims at understanding how research on acceptance and resistance to e-learning in developing countries is undertaken. To do so, it performs a systematic literature review of articles from 2007 to 2019. As a result, 44 analyzed studies have shown the evolvement of e-learning acceptance literature in developing countries in the last decade, mainly grounded on the Technology Acceptance Model (TAM) framework, with minor use of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) and critical success factors perspective. None of the reviewed studies used an explicit framework of resistance to adoption. Also, most of the applications of TAM and UTAUT did not explore the specificities of developing countries in the acceptance of e-learning. Furthermore, the review has found a concentration of studies focusing on students, Higher Education, and developing countries with the highest income levels.Este artículo tiene como objetivo comprender cómo se lleva a cabo la investigación sobre la aceptación y la resistencia al e-learning en los países en desarrollo. Para ello, realiza una revisión sistemática de la literatura de los artículos de 2007 a 2019. Como resultado, 44 estudios analizados han mostrado la evolución de la literatura de aceptación del e-learning en los países en desarrollo en la última década, basada principalmente en el Modelo de Aceptación de Tecnología ( TAM), con un uso menor de la Teoría Unificada de Aceptación y Uso de Tecnología (UTAUT) y perspectiva de factores críticos de éxito. Ninguno de los estudios utilizó un marco explícito de resistencia a la adopción. Además, la mayoría de las aplicaciones de TAM y UTAUT no exploró las especificidades de los países en desarrollo en la aceptación del e-learning. También, la revisión ha encontrado una concentración de estudios centrados en estudiantes, Educación Superior y países en desarrollo con los niveles de ingresos más altos.Este artigo tem como objetivo compreender como as pesquisas em aceitação e resistência ao e-learning em países em desenvolvimento são realizadas. Para isso, realiza uma revisão sistemática da literatura de artigos de 2007 a 2019. Como resultado, 44 estudos analisados mostraram a evolução da literatura de aceitação de e-learning em países em desenvolvimento na última década, principalmente com base no Modelo de Aceitação de Tecnologia (TAM), sendo observado um menor uso das abordagens de Teoria Unificada de Aceitação e Uso de Tecnologia (Utaut) e de fatores críticos de sucesso. Nenhum dos estudos usou uma estrutura explícita de resistência à adoção. Além disso, a maioria das aplicações do TAM e UTAUT não explorou as especificidades dos países em desenvolvimento na aceitação ao e-learning. Encontrou-se uma concentração de estudos com foco em alunos, Ensino Superior e países com altos níveis de renda entre os em desenvolvimento.Fundação CesgranrioBizzo, Eduardo2022-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/334210.1590/S0104-403620220003003342Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 458-4831809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342/1616https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342/1617https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342/1618Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-05T19:14:31Zoai:ojs.localhost:article/3342Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-05-05T19:14:31Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
Aceptación y a la adopción del e-learning en los países en desarrollo: una revisión de la literatura
Aceitação e resistência à adoção de e-learning em países em desenvolvimento: uma revisão de literatura
title Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
spellingShingle Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
Bizzo, Eduardo
e-leaning; education; acceptance; resistance; developing countries
E-leaning; Education; Acceptance; Resistance; Developing countries
E-learning; Educación; Aceptación; Resistencia; Países en vía de desarrollo
E-learning; Educação; Aceitação; Resistência; Países em desenvolvimento
title_short Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
title_full Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
title_fullStr Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
title_full_unstemmed Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
title_sort Acceptance and resistance to e-learning adoption in developing countries: a literature review*
author Bizzo, Eduardo
author_facet Bizzo, Eduardo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Bizzo, Eduardo
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv e-leaning; education; acceptance; resistance; developing countries
E-leaning; Education; Acceptance; Resistance; Developing countries
E-learning; Educación; Aceptación; Resistencia; Países en vía de desarrollo
E-learning; Educação; Aceitação; Resistência; Países em desenvolvimento
topic e-leaning; education; acceptance; resistance; developing countries
E-leaning; Education; Acceptance; Resistance; Developing countries
E-learning; Educación; Aceptación; Resistencia; Países en vía de desarrollo
E-learning; Educação; Aceitação; Resistência; Países em desenvolvimento
description This article aims at understanding how research on acceptance and resistance to e-learning in developing countries is undertaken. To do so, it performs a systematic literature review of articles from 2007 to 2019. As a result, 44 analyzed studies have shown the evolvement of e-learning acceptance literature in developing countries in the last decade, mainly grounded on the Technology Acceptance Model (TAM) framework, with minor use of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) and critical success factors perspective. None of the reviewed studies used an explicit framework of resistance to adoption. Also, most of the applications of TAM and UTAUT did not explore the specificities of developing countries in the acceptance of e-learning. Furthermore, the review has found a concentration of studies focusing on students, Higher Education, and developing countries with the highest income levels.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-27
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342
10.1590/S0104-403620220003003342
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342
identifier_str_mv 10.1590/S0104-403620220003003342
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342/1616
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342/1617
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3342/1618
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 458-483
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034827599872