Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nierotka, Rosileia Lucia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bonamino, Alicia Maria Catalano de, Carrasqueira Lopes, Karina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107
Resumo: The study that gave rise to this article followed the trajectory of a cohort of students from a public Higher Education Institution. Using longitudinal data from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS, by its acronym in Portuguese) corresponding to 1,882 new entrants in 2013, and their enrollment status six years after enrollment, the study investigates which characteristics of students, and the institution are associated with dropout and completion. In 2019/2, 11.2% of the freshmen in 2013 remained at the Institution, 27.4% had completed and 54.6% had dropped out. It was found that being a woman, entering the age group of up to 20 years old, living in the rural area, studying for a bachelor’s degree, and receiving social support are factors associated with lower chances of dropout and greater chances of completing the course and, still, that some results, such as the greatest chances of completion and permanence for rural students, are more linked to the specific configuration of UFFS and to positive initiatives implemented within.
id CESGRANRIO_f6a27c1bc924237a2470f98a8cb6a721
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3107
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of studentsAcceso, deserción y egreso en la Educación Superior pública: evidencias para una cohorte de estudiantesAcesso, evasão e conclusão no Ensino Superior público: evidências para uma coorte de estudantes *Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFSEducación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFSEducação; Sociologia; Políticas educacionaisEnsino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFSThe study that gave rise to this article followed the trajectory of a cohort of students from a public Higher Education Institution. Using longitudinal data from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS, by its acronym in Portuguese) corresponding to 1,882 new entrants in 2013, and their enrollment status six years after enrollment, the study investigates which characteristics of students, and the institution are associated with dropout and completion. In 2019/2, 11.2% of the freshmen in 2013 remained at the Institution, 27.4% had completed and 54.6% had dropped out. It was found that being a woman, entering the age group of up to 20 years old, living in the rural area, studying for a bachelor’s degree, and receiving social support are factors associated with lower chances of dropout and greater chances of completing the course and, still, that some results, such as the greatest chances of completion and permanence for rural students, are more linked to the specific configuration of UFFS and to positive initiatives implemented within.El estudio que dio origen a este artículo siguió la trayectoria de una cohorte de estudiantes de una Institución de Educación Superior pública. Utilizando datos longitudinales de la Universidad Federal de Fronteira Sur, correspondientes a 1.882 nuevos ingresos en 2013, y su estado de matrícula 6 años después de la admisión. El estudio investiga qué características de los estudiantes y de la Institución se asocian con la deserción y la finalización del curso. En 2019/2, el 11,2% de los nuevos ingresantes en 2013 permanecieron en la Institución, el 27,4% habían concluido y el 54,6% habían dado de baja. Se constató que: a) ser mujer; b) entrante en el grupo de edad de hasta 20 años; c) residir en zonas rurales; d) estudiante de pregrado y, e) recibir apoyo social son factores asociados con menores posibilidades de deserción y mayores posibilidades de completar el curso. Y también que algunos resultados, como mayores oportunidades de finalización y permanencia para los estudiantes de las zonas rurales, están más vinculados a la configuración específica de la UFFS y las iniciativas positivas implementadas dentro de ella.O estudo que deu origem a esse artigo acompanhou a trajetória de uma coorte de estudantes de uma Instituição de Ensino Superior pública. Usando dados longitudinais da Universidade Federal da Fronteira Sul, correspondentes a 1.882 ingressantes em 2013, e de sua situação de matrícula 6 anos após o ingresso. O estudo investiga quais características dos estudantes e da Instituição estão associadas à evasão e à conclusão de curso. Em 2019/2, 11,2% dos ingressantes de 2013 permaneciam na Instituição, 27,4% haviam concluído e 54,6% tinham evadido. Verificou-se que: a) ser mulher; b) ingressante na faixa etária de até 20 anos; c) residente na zona rural; d) estudante de curso de bacharelado e, e) receber apoio social são fatores associados a menores chances de evasão e a maiores chances de conclusão do curso. E, ainda, que alguns resultados, como as maiores oportunidades de conclusão e de permanência para estudantes da zona rural, estão mais ligados à configuração específica da UFFS e a iniciativas positivas concretizadas no seu interior. * O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (Capes) - Código de Financiamento 001Fundação CesgranrioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal da Fronteira SulPontifícia Universidade Católica do Rio de JaneiroNierotka, Rosileia LuciaBonamino, Alicia Maria Catalano deCarrasqueira Lopes, Karina2022-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/310710.1590/S0104-40362022003003107Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print1809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1719https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/remotohttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1721AmericasHistóricaUma coorte - não aleatóriaDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-13T14:47:27Zoai:ojs.localhost:article/3107Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-12-13T14:47:27Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
Acceso, deserción y egreso en la Educación Superior pública: evidencias para una cohorte de estudiantes
Acesso, evasão e conclusão no Ensino Superior público: evidências para uma coorte de estudantes *
title Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
spellingShingle Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
Nierotka, Rosileia Lucia
Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFS
Educación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFS
Educação; Sociologia; Políticas educacionais
Ensino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFS
title_short Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
title_full Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
title_fullStr Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
title_full_unstemmed Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
title_sort Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
author Nierotka, Rosileia Lucia
author_facet Nierotka, Rosileia Lucia
Bonamino, Alicia Maria Catalano de
Carrasqueira Lopes, Karina
author_role author
author2 Bonamino, Alicia Maria Catalano de
Carrasqueira Lopes, Karina
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Universidade Federal da Fronteira Sul
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
dc.contributor.author.fl_str_mv Nierotka, Rosileia Lucia
Bonamino, Alicia Maria Catalano de
Carrasqueira Lopes, Karina
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFS
Educación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFS
Educação; Sociologia; Políticas educacionais
Ensino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFS
topic Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFS
Educación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFS
Educação; Sociologia; Políticas educacionais
Ensino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFS
description The study that gave rise to this article followed the trajectory of a cohort of students from a public Higher Education Institution. Using longitudinal data from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS, by its acronym in Portuguese) corresponding to 1,882 new entrants in 2013, and their enrollment status six years after enrollment, the study investigates which characteristics of students, and the institution are associated with dropout and completion. In 2019/2, 11.2% of the freshmen in 2013 remained at the Institution, 27.4% had completed and 54.6% had dropped out. It was found that being a woman, entering the age group of up to 20 years old, living in the rural area, studying for a bachelor’s degree, and receiving social support are factors associated with lower chances of dropout and greater chances of completing the course and, still, that some results, such as the greatest chances of completion and permanence for rural students, are more linked to the specific configuration of UFFS and to positive initiatives implemented within.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-17
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107
10.1590/S0104-40362022003003107
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362022003003107
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1719
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/remoto
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1721
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Americas
Histórica
Uma coorte - não aleatória
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034119811072