Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107 |
Resumo: | The study that gave rise to this article followed the trajectory of a cohort of students from a public Higher Education Institution. Using longitudinal data from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS, by its acronym in Portuguese) corresponding to 1,882 new entrants in 2013, and their enrollment status six years after enrollment, the study investigates which characteristics of students, and the institution are associated with dropout and completion. In 2019/2, 11.2% of the freshmen in 2013 remained at the Institution, 27.4% had completed and 54.6% had dropped out. It was found that being a woman, entering the age group of up to 20 years old, living in the rural area, studying for a bachelor’s degree, and receiving social support are factors associated with lower chances of dropout and greater chances of completing the course and, still, that some results, such as the greatest chances of completion and permanence for rural students, are more linked to the specific configuration of UFFS and to positive initiatives implemented within. |
id |
CESGRANRIO_f6a27c1bc924237a2470f98a8cb6a721 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/3107 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of studentsAcceso, deserción y egreso en la Educación Superior pública: evidencias para una cohorte de estudiantesAcesso, evasão e conclusão no Ensino Superior público: evidências para uma coorte de estudantes *Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFSEducación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFSEducação; Sociologia; Políticas educacionaisEnsino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFSThe study that gave rise to this article followed the trajectory of a cohort of students from a public Higher Education Institution. Using longitudinal data from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS, by its acronym in Portuguese) corresponding to 1,882 new entrants in 2013, and their enrollment status six years after enrollment, the study investigates which characteristics of students, and the institution are associated with dropout and completion. In 2019/2, 11.2% of the freshmen in 2013 remained at the Institution, 27.4% had completed and 54.6% had dropped out. It was found that being a woman, entering the age group of up to 20 years old, living in the rural area, studying for a bachelor’s degree, and receiving social support are factors associated with lower chances of dropout and greater chances of completing the course and, still, that some results, such as the greatest chances of completion and permanence for rural students, are more linked to the specific configuration of UFFS and to positive initiatives implemented within.El estudio que dio origen a este artículo siguió la trayectoria de una cohorte de estudiantes de una Institución de Educación Superior pública. Utilizando datos longitudinales de la Universidad Federal de Fronteira Sur, correspondientes a 1.882 nuevos ingresos en 2013, y su estado de matrícula 6 años después de la admisión. El estudio investiga qué características de los estudiantes y de la Institución se asocian con la deserción y la finalización del curso. En 2019/2, el 11,2% de los nuevos ingresantes en 2013 permanecieron en la Institución, el 27,4% habían concluido y el 54,6% habían dado de baja. Se constató que: a) ser mujer; b) entrante en el grupo de edad de hasta 20 años; c) residir en zonas rurales; d) estudiante de pregrado y, e) recibir apoyo social son factores asociados con menores posibilidades de deserción y mayores posibilidades de completar el curso. Y también que algunos resultados, como mayores oportunidades de finalización y permanencia para los estudiantes de las zonas rurales, están más vinculados a la configuración específica de la UFFS y las iniciativas positivas implementadas dentro de ella.O estudo que deu origem a esse artigo acompanhou a trajetória de uma coorte de estudantes de uma Instituição de Ensino Superior pública. Usando dados longitudinais da Universidade Federal da Fronteira Sul, correspondentes a 1.882 ingressantes em 2013, e de sua situação de matrícula 6 anos após o ingresso. O estudo investiga quais características dos estudantes e da Instituição estão associadas à evasão e à conclusão de curso. Em 2019/2, 11,2% dos ingressantes de 2013 permaneciam na Instituição, 27,4% haviam concluído e 54,6% tinham evadido. Verificou-se que: a) ser mulher; b) ingressante na faixa etária de até 20 anos; c) residente na zona rural; d) estudante de curso de bacharelado e, e) receber apoio social são fatores associados a menores chances de evasão e a maiores chances de conclusão do curso. E, ainda, que alguns resultados, como as maiores oportunidades de conclusão e de permanência para estudantes da zona rural, estão mais ligados à configuração específica da UFFS e a iniciativas positivas concretizadas no seu interior. * O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (Capes) - Código de Financiamento 001Fundação CesgranrioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal da Fronteira SulPontifícia Universidade Católica do Rio de JaneiroNierotka, Rosileia LuciaBonamino, Alicia Maria Catalano deCarrasqueira Lopes, Karina2022-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/310710.1590/S0104-40362022003003107Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print1809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1719https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/remotohttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1721AmericasHistóricaUma coorte - não aleatóriaDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-13T14:47:27Zoai:ojs.localhost:article/3107Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-12-13T14:47:27Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students Acceso, deserción y egreso en la Educación Superior pública: evidencias para una cohorte de estudiantes Acesso, evasão e conclusão no Ensino Superior público: evidências para uma coorte de estudantes * |
title |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students |
spellingShingle |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students Nierotka, Rosileia Lucia Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFS Educación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFS Educação; Sociologia; Políticas educacionais Ensino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFS |
title_short |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students |
title_full |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students |
title_fullStr |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students |
title_full_unstemmed |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students |
title_sort |
Access, dropout, and completion in public Higher Education: evidence for a cohort of students |
author |
Nierotka, Rosileia Lucia |
author_facet |
Nierotka, Rosileia Lucia Bonamino, Alicia Maria Catalano de Carrasqueira Lopes, Karina |
author_role |
author |
author2 |
Bonamino, Alicia Maria Catalano de Carrasqueira Lopes, Karina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Universidade Federal da Fronteira Sul Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nierotka, Rosileia Lucia Bonamino, Alicia Maria Catalano de Carrasqueira Lopes, Karina |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFS Educación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFS Educação; Sociologia; Políticas educacionais Ensino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFS |
topic |
Higher Education; Access; Dropout; Conclusion; UFFS Educación Superior; Acceso; Evasión; Conclusión; UFFS Educação; Sociologia; Políticas educacionais Ensino superior; Acesso, Evasão; Conclusão; UFFS |
description |
The study that gave rise to this article followed the trajectory of a cohort of students from a public Higher Education Institution. Using longitudinal data from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS, by its acronym in Portuguese) corresponding to 1,882 new entrants in 2013, and their enrollment status six years after enrollment, the study investigates which characteristics of students, and the institution are associated with dropout and completion. In 2019/2, 11.2% of the freshmen in 2013 remained at the Institution, 27.4% had completed and 54.6% had dropped out. It was found that being a woman, entering the age group of up to 20 years old, living in the rural area, studying for a bachelor’s degree, and receiving social support are factors associated with lower chances of dropout and greater chances of completing the course and, still, that some results, such as the greatest chances of completion and permanence for rural students, are more linked to the specific configuration of UFFS and to positive initiatives implemented within. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107 10.1590/S0104-40362022003003107 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362022003003107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1719 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/remoto https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3107/1721 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas Histórica Uma coorte - não aleatória |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; Ahead of Print 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034119811072 |