THE LIMITS AND POSSIBILITIES OF THE NATION-STATE IN PROMOTING DECENT WORK AT THE UNITED NATIONS AGENDA 2030

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Olsson, Giovanni
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lavall, Tuana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Opinião Jurídica (Fortaleza)
Texto Completo: https://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridica/article/view/2589
Resumo: The United Nations (UN), in its latest global governance project, envisions the balanced performance of social, economic, environmental and political goals as the key to sustainable planetary development. Decent work, due to its emancipatory potential and affirming the human dignity, plays a strategic role in this process, deserving mention in the eighth Sustainable Development Goal (SDG). In this sense, this article verifies the limits and possibilities of the nation-state in performing decent work under the United Nations Agenda 2030, through bibliographic research, adopting the deductive method. The results show that while the nation-state can advance decent work through the adoption of broad public policies, the strengthening of small businesses, supporting solidarity economy initiatives, legislative reforms, and the enhancement of labor supervision, such success needs the convergent action of other actors, especially those representing economic interests, such as transnational corporations.
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spelling THE LIMITS AND POSSIBILITIES OF THE NATION-STATE IN PROMOTING DECENT WORK AT THE UNITED NATIONS AGENDA 2030LOS LÍMITES Y LAS POSIBILIDADES DEL ESTADO-NACIÓN EN LA PROMOCIÓN DEL TRABAJO DIGNO EN EL MARCO DE LA AGENDA 2030 DE LAS NACIONES UNIDASOS LIMITES E AS POSSIBILIDADES DO ESTADO-NAÇÃO NA PROMOÇÃO DO TRABALHO DECENTE NO MARCO DA AGENDA 2030 DA ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDASDecent work; Multidimensional sustainable development; 2030 Agenda; Nation-StateTrabajo digno; Desarrollo sostenible pluridimensional; Agenda 2030; Estado-naciónDireitoTrabalho decente; Desenvolvimento Sustentável Pluridimensional; Agenda 2030; Estado-naçãoThe United Nations (UN), in its latest global governance project, envisions the balanced performance of social, economic, environmental and political goals as the key to sustainable planetary development. Decent work, due to its emancipatory potential and affirming the human dignity, plays a strategic role in this process, deserving mention in the eighth Sustainable Development Goal (SDG). In this sense, this article verifies the limits and possibilities of the nation-state in performing decent work under the United Nations Agenda 2030, through bibliographic research, adopting the deductive method. The results show that while the nation-state can advance decent work through the adoption of broad public policies, the strengthening of small businesses, supporting solidarity economy initiatives, legislative reforms, and the enhancement of labor supervision, such success needs the convergent action of other actors, especially those representing economic interests, such as transnational corporations.La Organización de las Naciones Unidas (ONU), en su más reciente proyecto de gobierno global, vislumbra en la realización equilibrada de objetivos sociales, económicos, ambientales y políticos la clave para el desarrollo planetario en condiciones de sostenibilidad. El trabajo digno, por el potencial emancipatorio y afirmador de la dignidad humana que presenta, desempeña un papel estratégico en este proceso, mereciendo mención en el octavo Objetivo de Desarrollo Sostenible (ODS). En ese sentido, el presente artículo verifica cuáles son los límites y las posibilidades del Estado-nación en la efectivización del trabajo digno en el ámbito de la Agenda 2030 de las Naciones Unidas, a lo que procede por medio de pesquisa bibliográfica, adoptando el método deductivo. Los resultados indican que, aunque el Estado-nación pueda avanzar en la efectivización del trabajo digno mediante la adopción de políticas públicas amplias, fortalecimiento de las pequeñas empresas, apoyo a las iniciativas de economía solidaria, reformas legislativas y potencialización de la fiscalización del trabajo, tal éxito está condicionado a la actuación convergente de otros actores, principalmente los que representan intereses económicos, como las corporaciones transnacionales.A Organização das Nações Unidas (ONU), em seu mais recente projeto de governança global, vislumbra, na realização equilibrada de objetivos sociais, econômicos, ambientais e políticos, a chave para o desenvolvimento planetário em condições de sustentabilidade. O trabalho decente, pelo potencial emancipatório e afirmador da dignidade humana que apresenta, desempenha papel estratégico nesse processo, merecendo menção no oitavo Objetivo de Desenvolvimento Sustentável (ODS). Nesse sentido, o presente artigo verifica quais são os limites e as possibilidades do Estado-nação na efetivação do trabalho decente no âmbito da Agenda 2030 das Nações Unidas, o que se dá por meio de pesquisa bibliográfica, adotando o método dedutivo. Os resultados indicam que, embora o Estado-nação possa avançar na efetivação do trabalho decente mediante a adoção de políticas públicas amplas, fortalecimento de pequenas empresas, apoio às iniciativas de economia solidária, reformas legislativas e potencialização da fiscalização do trabalho, tal êxito condiciona-se à atuação convergente de outros atores, mormente os que representam interesses econômicos, como as corporações transnacionais.Instituto para o Desenvolvimento da Educacao (Centro Universitário Christus - Unichristus)CAPESFAPESCOlsson, GiovanniLavall, Tuana Paula2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigoapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridica/article/view/258910.12662/2447-6641oj.v18i28.p115-144.2020Revista Opinião Jurídica (Fortaleza); v. 18, n. 28 (2020); 115-144Revista Opinião Jurídica (Fortaleza); v. 18, n. 28 (2020); 115-144Revista Opinião Jurídica (Fortaleza); v. 18, n. 28 (2020); 115-144Revista Opinião Jurídica (Fortaleza); v. 18, n. 28 (2020); 115-1442447-66411806-042010.12662/2447-6641oj.v18i28.2020reponame:Revista Opinião Jurídica (Fortaleza)instname:Centro Universitário Christus (Unichristus)instacron:UNICHRISTUSporhttps://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridica/article/view/2589/1096https://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridica/article/view/2589/1152MundialDireitos autorais 2020 Revista Opinião Jurídica (Fortaleza)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-11-04T14:15:16Zoai:ojs.unichristus.emnuvens.com.br:article/2589Revistahttps://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridicaPRIhttps://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridica/oaiopiniaojuridica01@unichristus.edu.br || secretaria.oj@unichristus.edu.br2447-66411806-0420opendoar:2020-11-04T14:15:16Revista Opinião Jurídica (Fortaleza) - Centro Universitário Christus (Unichristus)false
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