O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
Texto Completo: | http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2299 |
Resumo: | This text proposes a discussion about the expansion of neo-Pentecostal churches in Brazil and their influence on Education and population with low education, seeking to highlight aspects that are still present in Brazilian education today, such as the history of religious education; the growth of the population that declares itself to be evangelical from neo-Pentecostal currents; the influences of popular culture on religious practices and finally the discussion on the Theology of Prosperity from a political and pedagogical point of view. To carry out this intention, bibliographical research and literature review were used. It was verified how overwhelming is the influence of conservative and neo-Pentecostal thinking on Education and public with low education levels. KEYWORDS: Religious Teaching; Public Education Policies; Neopentecostalism; |
id |
CLAEC-1_1991c955dd0d9df44f16f4144957ead6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2299 |
network_acronym_str |
CLAEC-1 |
network_name_str |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
repository_id_str |
|
spelling |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade ensino religiosoPolíticas Públicas de EducaçãoNeopentecostalismoThis text proposes a discussion about the expansion of neo-Pentecostal churches in Brazil and their influence on Education and population with low education, seeking to highlight aspects that are still present in Brazilian education today, such as the history of religious education; the growth of the population that declares itself to be evangelical from neo-Pentecostal currents; the influences of popular culture on religious practices and finally the discussion on the Theology of Prosperity from a political and pedagogical point of view. To carry out this intention, bibliographical research and literature review were used. It was verified how overwhelming is the influence of conservative and neo-Pentecostal thinking on Education and public with low education levels. KEYWORDS: Religious Teaching; Public Education Policies; Neopentecostalism;Este texto propone una discusión sobre la expansión de las iglesias neopentecostales en Brasil y su influencia en la educación y la población con bajo nivel educativo, buscando resaltar aspectos que todavía están presentes en la educación brasileña hoy, como la historia de la educación religiosa; el crecimiento de la población que se declara evangélica de las corrientes neopentecostales; las influencias de la cultura popular en las prácticas religiosas y finalmente la discusión sobre la Teología de la Prosperidad desde un punto de vista político y pedagógico. Para llevar a cabo este propósito se utilizó la investigación bibliográfica y la revisión de la literatura. Se verificó cuán abrumadora es la influencia del pensamiento conservador y neopentecostal en la Educación y en el público con bajo nivel educativo. PALABRAS CLAVE: Enseñanza Religiosa; Políticas de Educación Pública; Neopentecostalismo Ce texte propose une discussion sur l'expansion des églises néopentecôtistes au Brésil et leur influence sur l'éducation, en cherchant à mettre en évidence des aspects encore présents dans l'éducation brésilienne, tels que l'histoire de l'éducation religieuse ; la croissance de la population qui se déclare évangélique ; les influences de la culture populaire sur les pratiques religieuses et enfin la discussion sur la théologie de la prospérité d'un point de vue politique et pédagogique. Pour mener à bien cette intention, on a eu recours à la recherche bibliographique et à la revue de la littérature. Il a été constaté à quel point l'influence de la pensée conservatrice et néo-pentecôtiste dans l'éducation et le public peu scolarisé est écrasante.Este texto se propõe a uma discussão acerca da expansão das igrejas neopentecostais no Brasil e sua influência na Educação, procurando destacar aspectos que se fazem presentes, ainda hoje, na educação brasileira, como a história do ensino religioso; o crescimento da população que se declara evangélica; as influências da cultura popular sobre as práticas religiosas e finalmente a discussão sobre a Teologia da Prosperidade do ponto de vista político e pedagógico. Para dar cabo desta intenção, houve recurso à pesquisa bibliográfica e revisão de literatura. Constatou-se o quanto é avassaladora a influência do pensamento conservador e neopentecostal na Educação e público de baixa escolarização.Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura2022-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/229910.23899/relacult.v8i1.2299RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 8 n. 1 (2022)2525-787010.23899/relacult.v8i1reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedadeinstname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)instacron:CLAECporhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2299/1555Copyright (c) 2022 Walace Roza Pinelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinel, Walace Roza2022-10-23T13:42:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2299Revistahttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/indexONGhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/oairelacult@claec.org || periodicos@claec.org2525-78702525-7870opendoar:2022-10-23T13:42:31RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade |
title |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade |
spellingShingle |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade Pinel, Walace Roza ensino religioso Políticas Públicas de Educação Neopentecostalismo |
title_short |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade |
title_full |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade |
title_fullStr |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade |
title_full_unstemmed |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade |
title_sort |
O conservadorismo religioso e sua influência na educação de populações de baixa escolaridade |
author |
Pinel, Walace Roza |
author_facet |
Pinel, Walace Roza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinel, Walace Roza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino religioso Políticas Públicas de Educação Neopentecostalismo |
topic |
ensino religioso Políticas Públicas de Educação Neopentecostalismo |
description |
This text proposes a discussion about the expansion of neo-Pentecostal churches in Brazil and their influence on Education and population with low education, seeking to highlight aspects that are still present in Brazilian education today, such as the history of religious education; the growth of the population that declares itself to be evangelical from neo-Pentecostal currents; the influences of popular culture on religious practices and finally the discussion on the Theology of Prosperity from a political and pedagogical point of view. To carry out this intention, bibliographical research and literature review were used. It was verified how overwhelming is the influence of conservative and neo-Pentecostal thinking on Education and public with low education levels. KEYWORDS: Religious Teaching; Public Education Policies; Neopentecostalism; |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2299 10.23899/relacult.v8i1.2299 |
url |
http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2299 |
identifier_str_mv |
10.23899/relacult.v8i1.2299 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2299/1555 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Walace Roza Pinel https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Walace Roza Pinel https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura |
dc.source.none.fl_str_mv |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 8 n. 1 (2022) 2525-7870 10.23899/relacult.v8i1 reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade instname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) instacron:CLAEC |
instname_str |
Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) |
instacron_str |
CLAEC |
institution |
CLAEC |
reponame_str |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
collection |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
repository.name.fl_str_mv |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
relacult@claec.org || periodicos@claec.org |
_version_ |
1808042493790388224 |