A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barboza Roschild, Adriana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Duarte Leon, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
Texto Completo: http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2077
Resumo: This research aims to analyze the education of blacks in the post-abolition period. Especially, approaching how the insertion of black children happened in Brazilian public schools. To perform this research, a qualitative approach was used, based on bibliographic research. Since the formation of Brazil, which dates from the colonial period, Brazilian population has a high number of black individuals, many were brought from Africa to work in the country as slaves. In Brazilian territory, the slavery regime occurred in different regions, for example in the city of Pelotas. The education of black children in Brazil and in the Pelotense municipality was performed mainly in order to train workers for the labor market, many suffered various types of violence, including physical assaults. However, even with such adversities, black population never stopped fighting for their rights, among them the education.
id CLAEC-1_486cd70142e9e5e9e1df8e00ea2c1324
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2077
network_acronym_str CLAEC-1
network_name_str RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
repository_id_str
spelling A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITIONUN ESTUDIO SOBRE LA EDUCACIÓN DE NINÕS NEGROS EN PELOTAS EN LA POST- ABOLICIÓNUM ESTUDO SOBRE A EDUCAÇÃO DAS CRIANÇAS NEGRAS EM PELOTAS NO PÓS-ABOLIÇÃOEducation; black children; Post-abolition; Pelotas.Educación; ninõs negros; Post-abolición; Pelotas.Educação; crianças negras; Pós-abolição; Pelotas.This research aims to analyze the education of blacks in the post-abolition period. Especially, approaching how the insertion of black children happened in Brazilian public schools. To perform this research, a qualitative approach was used, based on bibliographic research. Since the formation of Brazil, which dates from the colonial period, Brazilian population has a high number of black individuals, many were brought from Africa to work in the country as slaves. In Brazilian territory, the slavery regime occurred in different regions, for example in the city of Pelotas. The education of black children in Brazil and in the Pelotense municipality was performed mainly in order to train workers for the labor market, many suffered various types of violence, including physical assaults. However, even with such adversities, black population never stopped fighting for their rights, among them the education.Esta investigación tiene como objetivo analizar la educación de los negros em el período posterior a la abolición. Especialmente, para abordar como los ninõs negros ingresaron a las escuelas públicas brasileñas. Para la realización de esta investigación se utilizo um enfoque cualitativo, basado em la investigación bibliográfica. Desde la formación de Brasil, que data del período colonial, la población brasileña há tenido um alto número de individuos negros, muchos de los cuales fueron traídos de África, para trabajar em el país como esclavos. En el territorio brasileño, régimen esclavista se desarrolló em diferentes regiones, por ejemplo en la ciudad de Pelotas. La educación de los ninõs negros en Brasil y en el municipio de Pelotas, se llevó a cabo principalmente con el fin de capacitar a los trabajadores para el mercado laboral, muchos sufrieron diversos tipos de violencia, entre ellos, agresión física. Sin embargo, incluso con tales adversidades, la población negra nunca dejó de luchar por sus derechos, entre ellos, la educación.  Esta pesquisa tem como finalidade analisar a educação dos negros no período pós-abolição. Especialmente, abordar como aconteceu a inserção das crianças negras na escola pública brasileira. Para a realização desta pesquisa utilizou-se a abordagem qualitativa, a partir da pesquisa bibliográfica. Desde a formação do Brasil, que data do período colonial, a população brasileira conta com um elevado número de indivíduos negros, muitos foram trazidos da África, para trabalharem no país como escravizados. No território brasileiro, o regime escravocrata ocorreu em diferentes regiões, em exemplo na cidade de Pelotas. A educação das crianças negras no Brasil e no município pelotense, foi realizada principalmente no intuito de formar trabalhadores para o mercado de trabalho, muitos sofriam vários tipos de violência, dentre elas, agressões físicas. Porém, mesmo com tais adversidades, a população negra nunca deixou de lutar pelos seus direitos, dentre eles, a educação.  Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2077RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 7 (2021): Edição Especial - Eventos CLAEC2525-787010.23899/relacult.v7i4reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedadeinstname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)instacron:CLAECporhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2077/1339Copyright (c) 2021 Adriana Barboza Roschild, Adriana Duarte Leonhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarboza Roschild, Adriana Duarte Leon, Adriana 2021-08-20T20:21:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2077Revistahttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/indexONGhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/oairelacult@claec.org || periodicos@claec.org2525-78702525-7870opendoar:2021-08-20T20:21:03RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)false
dc.title.none.fl_str_mv A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
UN ESTUDIO SOBRE LA EDUCACIÓN DE NINÕS NEGROS EN PELOTAS EN LA POST- ABOLICIÓN
UM ESTUDO SOBRE A EDUCAÇÃO DAS CRIANÇAS NEGRAS EM PELOTAS NO PÓS-ABOLIÇÃO
title A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
spellingShingle A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
Barboza Roschild, Adriana
Education; black children; Post-abolition; Pelotas.
Educación; ninõs negros; Post-abolición; Pelotas.
Educação; crianças negras; Pós-abolição; Pelotas.
title_short A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
title_full A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
title_fullStr A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
title_full_unstemmed A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
title_sort A STUDY ON BLACK CHILDREN EDUCATION IN PELOTAS IN THE POST-ABOLITION
author Barboza Roschild, Adriana
author_facet Barboza Roschild, Adriana
Duarte Leon, Adriana
author_role author
author2 Duarte Leon, Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barboza Roschild, Adriana
Duarte Leon, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Education; black children; Post-abolition; Pelotas.
Educación; ninõs negros; Post-abolición; Pelotas.
Educação; crianças negras; Pós-abolição; Pelotas.
topic Education; black children; Post-abolition; Pelotas.
Educación; ninõs negros; Post-abolición; Pelotas.
Educação; crianças negras; Pós-abolição; Pelotas.
description This research aims to analyze the education of blacks in the post-abolition period. Especially, approaching how the insertion of black children happened in Brazilian public schools. To perform this research, a qualitative approach was used, based on bibliographic research. Since the formation of Brazil, which dates from the colonial period, Brazilian population has a high number of black individuals, many were brought from Africa to work in the country as slaves. In Brazilian territory, the slavery regime occurred in different regions, for example in the city of Pelotas. The education of black children in Brazil and in the Pelotense municipality was performed mainly in order to train workers for the labor market, many suffered various types of violence, including physical assaults. However, even with such adversities, black population never stopped fighting for their rights, among them the education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2077
url http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2077
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2077/1339
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Adriana Barboza Roschild, Adriana Duarte Leon
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Adriana Barboza Roschild, Adriana Duarte Leon
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura
publisher.none.fl_str_mv Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura
dc.source.none.fl_str_mv RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 7 (2021): Edição Especial - Eventos CLAEC
2525-7870
10.23899/relacult.v7i4
reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
instname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)
instacron:CLAEC
instname_str Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)
instacron_str CLAEC
institution CLAEC
reponame_str RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
collection RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
repository.name.fl_str_mv RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)
repository.mail.fl_str_mv relacult@claec.org || periodicos@claec.org
_version_ 1808042493118251008