Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulo, Fernanda dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Madalena Costa, Daianny
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
DOI: 10.22420/rde.v16i36.1597
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597
Resumo: In this article we discuss the concepts of democratic school management and the project of educating cities from the perspective of Freirean Popular Education, based on a bibliographic study and a literature review carried out together with the works presented in the Popular Education working group (GT 6) from ANPED. The objective is to identify the theoretical articulations, based on Popular Education since Paulo Freire, with the themes: democratic management and educating cities, and thus, present contributions to an Integral Education directly linked to popular participation, citizenship and emancipation. The investigations suggest that it is necessary to resume research carried out in Graduate Programs in Education strito sensu in the area of ​​Education about Educating Cities and Liberating Popular Education. Paulo Freire is an important reference on the construction of emancipatory social policies in educational territories, connected to Educating Cities, contributing to a radically democratic society project.
id CNTE-1_6c065a6b22cd948296bfdee621c68d3d
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1597
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
spelling Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades EducadorasCidades EducadorasTerritórios EducadoresEducação PopularGestão DemocráticaPaulo Freire.Ciudades EducadorasTerritorios EducadoresEducación PopularGestión democráticaPaulo Freire.Educating CitiesEducator TerritoriesPopular EducationDemocratic managementPaulo FreireIn this article we discuss the concepts of democratic school management and the project of educating cities from the perspective of Freirean Popular Education, based on a bibliographic study and a literature review carried out together with the works presented in the Popular Education working group (GT 6) from ANPED. The objective is to identify the theoretical articulations, based on Popular Education since Paulo Freire, with the themes: democratic management and educating cities, and thus, present contributions to an Integral Education directly linked to popular participation, citizenship and emancipation. The investigations suggest that it is necessary to resume research carried out in Graduate Programs in Education strito sensu in the area of ​​Education about Educating Cities and Liberating Popular Education. Paulo Freire is an important reference on the construction of emancipatory social policies in educational territories, connected to Educating Cities, contributing to a radically democratic society project.En este artículo discutimos los conceptos de gestión escolar democrática y el proyecto de ciudades educadoras desde la perspectiva de la Educación Popular freireana, a partir de un estudio bibliográfico y una revisión bibliográfica realizada junto a los trabajos presentados en el grupo de trabajo de Educación Popular (GT 6) de la ANPED. El objetivo es identificar las articulaciones teóricas, a partir de la Educación Popular desde Paulo Freire, con los temas: gestión democrática y ciudades educadoras, y así, presentar aportes para una Educación Integral directamente vinculada a la participación popular, la ciudadanía y la emancipación. Las investigaciones sugieren que es necesario retomar las investigaciones realizadas en los Programas de Posgrado en Educación strito sensu en el área de Educación sobre Ciudades Educadoras y Educación Popular Liberadora. Paulo Freire es un importante referente en la construcción de políticas sociales emancipatorias en los territorios educativos, vinculados a las Ciudades Educadoras, contribuyendo a un proyecto de sociedad radicalmente democrática.Neste artigo discutimos os conceitos de gestão democrática da escola e o projeto de Cidades Educadoras na perspectiva da Educação Popular, a partir de um estudo bibliográfico e do Estado do Conhecimento dos trabalhos apresentados no grupo de trabalho de Educação Popular (GT 6) da ANPED. Através da pesquisa constatou-se que Paulo Freire é uma referência na construção de políticas sociais emancipatórias conectadas às Cidades Educadoras, contribuindo para um projeto de sociedade radicalmente democrático. Concluiu-se também a necessidade da retomada de pesquisas de Programas de Pós-Graduação em Educação sobre Cidades Educadoras e Educação Popular libertadora, com o objetivo de se contrapor à concepção de Cidade Educadora sustentada pela lógica do Estado capitalista e da educação mercadológica.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/159710.22420/rde.v16i36.1597Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 737-7552238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597/1133Paulo, Fernanda dos SantosMadalena Costa, Daiannyinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:30Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1597Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25:30Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
title Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
spellingShingle Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
Paulo, Fernanda dos Santos
Cidades Educadoras
Territórios Educadores
Educação Popular
Gestão Democrática
Paulo Freire.
Ciudades Educadoras
Territorios Educadores
Educación Popular
Gestión democrática
Paulo Freire.
Educating Cities
Educator Territories
Popular Education
Democratic management
Paulo Freire
Paulo, Fernanda dos Santos
Cidades Educadoras
Territórios Educadores
Educação Popular
Gestão Democrática
Paulo Freire.
Ciudades Educadoras
Territorios Educadores
Educación Popular
Gestión democrática
Paulo Freire.
Educating Cities
Educator Territories
Popular Education
Democratic management
Paulo Freire
title_short Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
title_full Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
title_fullStr Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
title_full_unstemmed Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
title_sort Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
author Paulo, Fernanda dos Santos
author_facet Paulo, Fernanda dos Santos
Paulo, Fernanda dos Santos
Madalena Costa, Daianny
Madalena Costa, Daianny
author_role author
author2 Madalena Costa, Daianny
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paulo, Fernanda dos Santos
Madalena Costa, Daianny
dc.subject.por.fl_str_mv Cidades Educadoras
Territórios Educadores
Educação Popular
Gestão Democrática
Paulo Freire.
Ciudades Educadoras
Territorios Educadores
Educación Popular
Gestión democrática
Paulo Freire.
Educating Cities
Educator Territories
Popular Education
Democratic management
Paulo Freire
topic Cidades Educadoras
Territórios Educadores
Educação Popular
Gestão Democrática
Paulo Freire.
Ciudades Educadoras
Territorios Educadores
Educación Popular
Gestión democrática
Paulo Freire.
Educating Cities
Educator Territories
Popular Education
Democratic management
Paulo Freire
description In this article we discuss the concepts of democratic school management and the project of educating cities from the perspective of Freirean Popular Education, based on a bibliographic study and a literature review carried out together with the works presented in the Popular Education working group (GT 6) from ANPED. The objective is to identify the theoretical articulations, based on Popular Education since Paulo Freire, with the themes: democratic management and educating cities, and thus, present contributions to an Integral Education directly linked to popular participation, citizenship and emancipation. The investigations suggest that it is necessary to resume research carried out in Graduate Programs in Education strito sensu in the area of ​​Education about Educating Cities and Liberating Popular Education. Paulo Freire is an important reference on the construction of emancipatory social policies in educational territories, connected to Educating Cities, contributing to a radically democratic society project.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597
10.22420/rde.v16i36.1597
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597
identifier_str_mv 10.22420/rde.v16i36.1597
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597/1133
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 737-755
2238-4391
10.22420/rde.v16i36
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1822179467673468928
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.22420/rde.v16i36.1597