Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
DOI: | 10.22420/rde.v16i36.1597 |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597 |
Resumo: | In this article we discuss the concepts of democratic school management and the project of educating cities from the perspective of Freirean Popular Education, based on a bibliographic study and a literature review carried out together with the works presented in the Popular Education working group (GT 6) from ANPED. The objective is to identify the theoretical articulations, based on Popular Education since Paulo Freire, with the themes: democratic management and educating cities, and thus, present contributions to an Integral Education directly linked to popular participation, citizenship and emancipation. The investigations suggest that it is necessary to resume research carried out in Graduate Programs in Education strito sensu in the area of Education about Educating Cities and Liberating Popular Education. Paulo Freire is an important reference on the construction of emancipatory social policies in educational territories, connected to Educating Cities, contributing to a radically democratic society project. |
id |
CNTE-1_6c065a6b22cd948296bfdee621c68d3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1597 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
spelling |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades EducadorasCidades EducadorasTerritórios EducadoresEducação PopularGestão DemocráticaPaulo Freire.Ciudades EducadorasTerritorios EducadoresEducación PopularGestión democráticaPaulo Freire.Educating CitiesEducator TerritoriesPopular EducationDemocratic managementPaulo FreireIn this article we discuss the concepts of democratic school management and the project of educating cities from the perspective of Freirean Popular Education, based on a bibliographic study and a literature review carried out together with the works presented in the Popular Education working group (GT 6) from ANPED. The objective is to identify the theoretical articulations, based on Popular Education since Paulo Freire, with the themes: democratic management and educating cities, and thus, present contributions to an Integral Education directly linked to popular participation, citizenship and emancipation. The investigations suggest that it is necessary to resume research carried out in Graduate Programs in Education strito sensu in the area of Education about Educating Cities and Liberating Popular Education. Paulo Freire is an important reference on the construction of emancipatory social policies in educational territories, connected to Educating Cities, contributing to a radically democratic society project.En este artículo discutimos los conceptos de gestión escolar democrática y el proyecto de ciudades educadoras desde la perspectiva de la Educación Popular freireana, a partir de un estudio bibliográfico y una revisión bibliográfica realizada junto a los trabajos presentados en el grupo de trabajo de Educación Popular (GT 6) de la ANPED. El objetivo es identificar las articulaciones teóricas, a partir de la Educación Popular desde Paulo Freire, con los temas: gestión democrática y ciudades educadoras, y así, presentar aportes para una Educación Integral directamente vinculada a la participación popular, la ciudadanía y la emancipación. Las investigaciones sugieren que es necesario retomar las investigaciones realizadas en los Programas de Posgrado en Educación strito sensu en el área de Educación sobre Ciudades Educadoras y Educación Popular Liberadora. Paulo Freire es un importante referente en la construcción de políticas sociales emancipatorias en los territorios educativos, vinculados a las Ciudades Educadoras, contribuyendo a un proyecto de sociedad radicalmente democrática.Neste artigo discutimos os conceitos de gestão democrática da escola e o projeto de Cidades Educadoras na perspectiva da Educação Popular, a partir de um estudo bibliográfico e do Estado do Conhecimento dos trabalhos apresentados no grupo de trabalho de Educação Popular (GT 6) da ANPED. Através da pesquisa constatou-se que Paulo Freire é uma referência na construção de políticas sociais emancipatórias conectadas às Cidades Educadoras, contribuindo para um projeto de sociedade radicalmente democrático. Concluiu-se também a necessidade da retomada de pesquisas de Programas de Pós-Graduação em Educação sobre Cidades Educadoras e Educação Popular libertadora, com o objetivo de se contrapor à concepção de Cidade Educadora sustentada pela lógica do Estado capitalista e da educação mercadológica.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/159710.22420/rde.v16i36.1597Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 737-7552238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597/1133Paulo, Fernanda dos SantosMadalena Costa, Daiannyinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:30Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1597Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25:30Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras |
title |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras |
spellingShingle |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras Paulo, Fernanda dos Santos Cidades Educadoras Territórios Educadores Educação Popular Gestão Democrática Paulo Freire. Ciudades Educadoras Territorios Educadores Educación Popular Gestión democrática Paulo Freire. Educating Cities Educator Territories Popular Education Democratic management Paulo Freire Paulo, Fernanda dos Santos Cidades Educadoras Territórios Educadores Educação Popular Gestão Democrática Paulo Freire. Ciudades Educadoras Territorios Educadores Educación Popular Gestión democrática Paulo Freire. Educating Cities Educator Territories Popular Education Democratic management Paulo Freire |
title_short |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras |
title_full |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras |
title_fullStr |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras |
title_full_unstemmed |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras |
title_sort |
Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras |
author |
Paulo, Fernanda dos Santos |
author_facet |
Paulo, Fernanda dos Santos Paulo, Fernanda dos Santos Madalena Costa, Daianny Madalena Costa, Daianny |
author_role |
author |
author2 |
Madalena Costa, Daianny |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paulo, Fernanda dos Santos Madalena Costa, Daianny |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cidades Educadoras Territórios Educadores Educação Popular Gestão Democrática Paulo Freire. Ciudades Educadoras Territorios Educadores Educación Popular Gestión democrática Paulo Freire. Educating Cities Educator Territories Popular Education Democratic management Paulo Freire |
topic |
Cidades Educadoras Territórios Educadores Educação Popular Gestão Democrática Paulo Freire. Ciudades Educadoras Territorios Educadores Educación Popular Gestión democrática Paulo Freire. Educating Cities Educator Territories Popular Education Democratic management Paulo Freire |
description |
In this article we discuss the concepts of democratic school management and the project of educating cities from the perspective of Freirean Popular Education, based on a bibliographic study and a literature review carried out together with the works presented in the Popular Education working group (GT 6) from ANPED. The objective is to identify the theoretical articulations, based on Popular Education since Paulo Freire, with the themes: democratic management and educating cities, and thus, present contributions to an Integral Education directly linked to popular participation, citizenship and emancipation. The investigations suggest that it is necessary to resume research carried out in Graduate Programs in Education strito sensu in the area of Education about Educating Cities and Liberating Popular Education. Paulo Freire is an important reference on the construction of emancipatory social policies in educational territories, connected to Educating Cities, contributing to a radically democratic society project. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597 10.22420/rde.v16i36.1597 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v16i36.1597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1597/1133 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 737-755 2238-4391 10.22420/rde.v16i36 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1822179467673468928 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22420/rde.v16i36.1597 |