Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Sunamita
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Delboni, Tânia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1844
Resumo: It is a research that bets on invention as a practice-policy of experimentation with other ways of thinking-making curricula and teacher training as an opening to other possible worlds. It aims to problematize, in spaces of continuing education, micropolitical movements that resist the mechanisms of hegemonization of education and leverage an inventive curriculum, forged in the daily lives of schools. It is constituted by collective arrangements with professors in the areas of History and Geography, in the commitment to affirm political practices that mobilize difference and desire, which are open to subjectivation processes through other ways of being in the world. The research moves in the encounter with the philosophy of difference and uses rhizomatic cartography as a methodological approach, making it possible to wander-fly on witches' brooms to transit through a field of forces that destroys representation, form. It points to teacher training as a place of invention and resistance to ways of thinking about existence subordinated to the logic of capital.
id CNTE-1_7ebd149680d033830e85c23232ef90d1
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1844
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxaFormação docente.Currículos.Invenção.Práticas-políticas.Formación de profesores. currículums Invención. Prácticas-políticasTeacher training. Resumes. Invention. Practices-policiesIt is a research that bets on invention as a practice-policy of experimentation with other ways of thinking-making curricula and teacher training as an opening to other possible worlds. It aims to problematize, in spaces of continuing education, micropolitical movements that resist the mechanisms of hegemonization of education and leverage an inventive curriculum, forged in the daily lives of schools. It is constituted by collective arrangements with professors in the areas of History and Geography, in the commitment to affirm political practices that mobilize difference and desire, which are open to subjectivation processes through other ways of being in the world. The research moves in the encounter with the philosophy of difference and uses rhizomatic cartography as a methodological approach, making it possible to wander-fly on witches' brooms to transit through a field of forces that destroys representation, form. It points to teacher training as a place of invention and resistance to ways of thinking about existence subordinated to the logic of capital.Es una investigación que apuesta por la invención como práctica-política de experimentación con otras formas de pensar-hacer currículos y la formación docente como apertura a otros mundos posibles. Pretende problematizar, en espacios de formación permanente, movimientos micropolíticos que resisten los mecanismos de hegemonización de la educación y aprovechan un currículo inventivo, forjado en el cotidiano de las escuelas. Está constituido por arreglos colectivos con profesores de las áreas de Historia y Geografía, en el compromiso de afirmar prácticas políticas que movilizan la diferencia y el deseo, que se abren a procesos de subjetivación a través de otras formas de estar en el mundo. La investigación se mueve en el encuentro con la filosofía de la diferencia y utiliza como abordaje metodológico la cartografía rizomática, posibilitando deambular en escobas de bruja para transitar por un campo de fuerzas que destruye la representación, la forma. Señala la formación docente como lugar de invención y resistencia a formas de pensar la existencia subordinadas a la lógica del capital.Este é o relato de uma pesquisa que aposta na invenção como prática-política de experimentação de outros modos de pensar-fazer currículos e formação docente, com abertura a outros mundos possíveis. Objetiva problematizar, nos espaços de formação continuada, movimentos micropolíticos que resistem aos mecanismos de hegemonização da educação e potencializam um currículo inventivo, forjado nos cotidianos das escolas. Constitui-se por agenciamentos coletivos com professores/as de História e Geografia, para afirmar práticaspolíticas mobilizadoras da diferença e do desejo, abertas aos processos de subjetivação por outros modos de ser/estar no mundo. A pesquisa movimenta-se no encontro com a filosofia da diferença, utilizando a cartografia rizomática como abordagem metodológica, possibilitando vaguear-voar em vassouras de bruxa para transitar por um campo de forças que destitui a representação, a forma. Aponta a formação docente como lugar de invenção e resistência aos modos de pensar a existência subordinados à lógica do capital.     CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/184410.22420/rde.v17i39.1844Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1844/1209Souza, SunamitaDelboni, Tâniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:44Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1844Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:44Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
title Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
spellingShingle Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
Souza, Sunamita
Formação docente.
Currículos.
Invenção.
Práticas-políticas.
Formación de profesores. currículums Invención. Prácticas-políticas
Teacher training. Resumes. Invention. Practices-policies
title_short Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
title_full Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
title_fullStr Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
title_full_unstemmed Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
title_sort Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa
author Souza, Sunamita
author_facet Souza, Sunamita
Delboni, Tânia
author_role author
author2 Delboni, Tânia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Sunamita
Delboni, Tânia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente.
Currículos.
Invenção.
Práticas-políticas.
Formación de profesores. currículums Invención. Prácticas-políticas
Teacher training. Resumes. Invention. Practices-policies
topic Formação docente.
Currículos.
Invenção.
Práticas-políticas.
Formación de profesores. currículums Invención. Prácticas-políticas
Teacher training. Resumes. Invention. Practices-policies
description It is a research that bets on invention as a practice-policy of experimentation with other ways of thinking-making curricula and teacher training as an opening to other possible worlds. It aims to problematize, in spaces of continuing education, micropolitical movements that resist the mechanisms of hegemonization of education and leverage an inventive curriculum, forged in the daily lives of schools. It is constituted by collective arrangements with professors in the areas of History and Geography, in the commitment to affirm political practices that mobilize difference and desire, which are open to subjectivation processes through other ways of being in the world. The research moves in the encounter with the philosophy of difference and uses rhizomatic cartography as a methodological approach, making it possible to wander-fly on witches' brooms to transit through a field of forces that destroys representation, form. It points to teacher training as a place of invention and resistance to ways of thinking about existence subordinated to the logic of capital.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1844
10.22420/rde.v17i39.1844
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1844
identifier_str_mv 10.22420/rde.v17i39.1844
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1844/1209
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas
2238-4391
10.22420/rde.v17i39
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340581670912