Transdisciplinarity as a Methodological Opening Option: Overcoming Rational-Modern Thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adamatti, Bianka
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Neto, Pedro Bigolin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa e Educação Jurídica
Texto Completo: http://www.indexlaw.org/index.php/rpej/article/view/1314
Resumo: Under western view, modernity is synonymous with positive qualities or attributions, seen as the milestone of the techno-scientific revolution and the idea of the human being as a rational agent. However, all knowledge produced in this temporal space ignores the knowledge from the periphery (or colonies), exalting only those produced by Eurocentric thinking. In the light of the above, the objective of this essay is to demonstrate that transdisciplinarity can become an alternative for the dialogue of knowledge, in which knowledge produced in various realities would dialogue.  
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spelling Transdisciplinarity as a Methodological Opening Option: Overcoming Rational-Modern ThinkingA transdisciplinaridade como opção de abertura metodológica: a superação do pensamento racional-modernoTransdisciplinarity; Modernity; Rationality; Knowledge; MethodologyTransdisciplinaridade; Modernidade; Racionalidade; Conhecimento; MetodologiaUnder western view, modernity is synonymous with positive qualities or attributions, seen as the milestone of the techno-scientific revolution and the idea of the human being as a rational agent. However, all knowledge produced in this temporal space ignores the knowledge from the periphery (or colonies), exalting only those produced by Eurocentric thinking. In the light of the above, the objective of this essay is to demonstrate that transdisciplinarity can become an alternative for the dialogue of knowledge, in which knowledge produced in various realities would dialogue.  Sob o olhar ocidental, a modernidade é sinônimo de qualidades ou atribuições positivas, vista como o marco da revolução tecnocientífica e da ideia de ser humano como agente racional. Entretanto, todo o conhecimento produzido neste espaço temporal ignora os saberes oriundos da periferia (ou colônias), exaltando somente aqueles produzidos pelo pensamento eurocêntrico. Diante do exposto inicialmente, o objetivo deste trabalho é demonstrar que a transdisciplinaridade pode vir a ser uma alternativa para o diálogo dos saberes, em que o conhecimento produzido em várias realidades dialogaria.Conselho Nacional de Pesquisa e Pos-Graduacao em Direito - CONPEDIAdamatti, BiankaNeto, Pedro Bigolin2016-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://www.indexlaw.org/index.php/rpej/article/view/131410.26668/IndexLawJournals/2525-9636/2016.v2i2.1314Revista de Pesquisa e Educação Jurídica; v. 2, n. 2 (2016): Julho-Dezembro; 161-1762525-96362525-9636reponame:Revista de Pesquisa e Educação Jurídicainstname:Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)instacron:CONPEDIporhttp://www.indexlaw.org/index.php/rpej/article/view/1314/pdfDireitos autorais 2017 Bianka Adamatti, Pedro Bigolin Netohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-11T16:48:46Zoai:ojs.indexlaw.org:article/1314Revistahttp://www.indexlaw.org/index.php/rpejONGhttp://www.indexlaw.org/index.php/rpej/oai||indexlawjournals@gmail.com2525-96362525-9636opendoar:2020-09-11T16:48:46Revista de Pesquisa e Educação Jurídica - Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)false
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