Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo |
Texto Completo: | http://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/91 |
Resumo: | This work aims at the study and analysis of theories of "commodity fetishism" developed by Karl Marx and the "fetishism of subjectivity" of Zygmunt Bauman, the substitution of relations between people and objects for disposal and those of the natural environment through manipulation mechanisms arising from Capitalism Control. Will also be analyzed the difference between consumption and consumerism and whether and to what extent the latter via modulation of individual and social subjectivities away the man of your being and converts it to object. To do so, joining analysis of modern capitalism and its media tools on a global scale in human alienation and the natural environment. |
id |
CONPEDI-5_cb91ff4934afb6899c57e967a41b9570 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.indexlaw.org:article/91 |
network_acronym_str |
CONPEDI-5 |
network_name_str |
Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model UntenableManipulação das Preferências de Consumo: Alienação Humana e Degradação Ambiental nos Caminhos de um Modelo Social InsustentávelFetishism, Capitalism, Advertising, Consumerism, Environmental and human alienationFetichismo, Capitalismo, Publicidade, Consumismo, Alienação humana e ambientalThis work aims at the study and analysis of theories of "commodity fetishism" developed by Karl Marx and the "fetishism of subjectivity" of Zygmunt Bauman, the substitution of relations between people and objects for disposal and those of the natural environment through manipulation mechanisms arising from Capitalism Control. Will also be analyzed the difference between consumption and consumerism and whether and to what extent the latter via modulation of individual and social subjectivities away the man of your being and converts it to object. To do so, joining analysis of modern capitalism and its media tools on a global scale in human alienation and the natural environment.Este trabalho tem por objetivo a análise das teorias do fetichismo da mercadoria desenvolvida por Karl Marx e do fetichismo da subjetividade de Zygmunt Bauman, na substituição das relações entre pessoas por objetos, a alienação daquelas e a degradação do meio ambiente natural através de mecanismos de manipulação decorrentes do Capitalismo Mundial Integrado. Também será analisada a influência da publicidade voltada ao consumo conspícuo e suas manobras na modulação de subjetividades individuais e coletivas, afastando o homem e o meio de suas essências para converter ambos em objetos mercantis. Para tanto, adentraremos na análise do capitalismo moderno e suas ferramentas midiáticas em escala global na alienação humana e do meio ambiente natural, num modelo de organização social cada vez mais insustentável.Conselho Nacional de Pesquisa e Pos-Graduacao em Direito - CONPEDICarvalho, Marcio Mamede Bastos de2015-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/9110.26668/IndexLawJournals/2526-0030/2015.v1i1.91Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo; v. 1, n. 1 (2015): JANEIRO-DEZEMRBO; 167-1902526-00302526-0030reponame:Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumoinstname:Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)instacron:CONPEDIporhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/91/89Direitos autorais 2016 Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-01T19:44:42Zoai:ojs.indexlaw.org:article/91Revistahttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrcONGhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/oai||indexlawjournals@gmail.com2526-00302526-0030opendoar:2017-03-01T19:44:42Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo - Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable Manipulação das Preferências de Consumo: Alienação Humana e Degradação Ambiental nos Caminhos de um Modelo Social Insustentável |
title |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable |
spellingShingle |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable Carvalho, Marcio Mamede Bastos de Fetishism, Capitalism, Advertising, Consumerism, Environmental and human alienation Fetichismo, Capitalismo, Publicidade, Consumismo, Alienação humana e ambiental |
title_short |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable |
title_full |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable |
title_fullStr |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable |
title_full_unstemmed |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable |
title_sort |
Manipulation of Consumer Preferences: Human Alienation and Environmental Deterioration in the Ways of a Social Model Untenable |
author |
Carvalho, Marcio Mamede Bastos de |
author_facet |
Carvalho, Marcio Mamede Bastos de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Marcio Mamede Bastos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fetishism, Capitalism, Advertising, Consumerism, Environmental and human alienation Fetichismo, Capitalismo, Publicidade, Consumismo, Alienação humana e ambiental |
topic |
Fetishism, Capitalism, Advertising, Consumerism, Environmental and human alienation Fetichismo, Capitalismo, Publicidade, Consumismo, Alienação humana e ambiental |
description |
This work aims at the study and analysis of theories of "commodity fetishism" developed by Karl Marx and the "fetishism of subjectivity" of Zygmunt Bauman, the substitution of relations between people and objects for disposal and those of the natural environment through manipulation mechanisms arising from Capitalism Control. Will also be analyzed the difference between consumption and consumerism and whether and to what extent the latter via modulation of individual and social subjectivities away the man of your being and converts it to object. To do so, joining analysis of modern capitalism and its media tools on a global scale in human alienation and the natural environment. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/91 10.26668/IndexLawJournals/2526-0030/2015.v1i1.91 |
url |
http://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/91 |
identifier_str_mv |
10.26668/IndexLawJournals/2526-0030/2015.v1i1.91 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/91/89 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Conselho Nacional de Pesquisa e Pos-Graduacao em Direito - CONPEDI |
publisher.none.fl_str_mv |
Conselho Nacional de Pesquisa e Pos-Graduacao em Direito - CONPEDI |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo; v. 1, n. 1 (2015): JANEIRO-DEZEMRBO; 167-190 2526-0030 2526-0030 reponame:Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo instname:Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI) instacron:CONPEDI |
instname_str |
Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI) |
instacron_str |
CONPEDI |
institution |
CONPEDI |
reponame_str |
Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo |
collection |
Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo - Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI) |
repository.mail.fl_str_mv |
||indexlawjournals@gmail.com |
_version_ |
1798316409288130560 |