O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1059 |
Resumo: | The objective of this dissertation is to analyze the genre of book content online designed to meet the educational area of higher education in the form of teaching away. It will be shown that the handout of online content is constituted as a digital speech genre by making use of resources in both production and reception process appropriate for its communicative inter-flow multi-transmedia. Bakhtinian conceptions about genres as forms of social discourses and relatively stable types of statements constitute the main theoretical framework which will be supplemented with surveys of the sociodiscursivo focus predominantly from the conceptions of Bronckart (2009), Marcuschi (2005, 2008), Brait e Melo (2007), Faraco (2006) and Koch (2011a, b) To support the analysis, were selected as corpus of research two booklets of online content related to disciplines: "Consumer Law" applied to level courses technological superior and "Philosophy and Ethics" applied to the degrees of Administration and Accounting. Investigations departed from positions of Bakhtin on language, speech, text and listed as elements essential to the thematic content analysis, the stylistic forms and construction compositional. Keywords: Discourse; genre; digital; online content; distance education. |
id |
CUB_002283d0b3c72681bc93fc6b812eeced |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1059 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de casoThe digital genre: Workbook online content for distance education. A case studyDiscursoGêneroDigitalConteúdo onlineEducação à distânciaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThe objective of this dissertation is to analyze the genre of book content online designed to meet the educational area of higher education in the form of teaching away. It will be shown that the handout of online content is constituted as a digital speech genre by making use of resources in both production and reception process appropriate for its communicative inter-flow multi-transmedia. Bakhtinian conceptions about genres as forms of social discourses and relatively stable types of statements constitute the main theoretical framework which will be supplemented with surveys of the sociodiscursivo focus predominantly from the conceptions of Bronckart (2009), Marcuschi (2005, 2008), Brait e Melo (2007), Faraco (2006) and Koch (2011a, b) To support the analysis, were selected as corpus of research two booklets of online content related to disciplines: "Consumer Law" applied to level courses technological superior and "Philosophy and Ethics" applied to the degrees of Administration and Accounting. Investigations departed from positions of Bakhtin on language, speech, text and listed as elements essential to the thematic content analysis, the stylistic forms and construction compositional. Keywords: Discourse; genre; digital; online content; distance education.O objetivo dessa dissertação é analisar o gênero apostila de conteúdo online elaborado para atender à área educacional de nível superior na modalidade de ensino a distância. Será demonstrado que a apostila de conteúdo online constitui-se como um gênero discursivo digital por fazer uso de recursos tanto processo de produção quanto no processo de recepção, apropriados para seu fluxo comunicativo inter-multi-transmidiático. As concepções bakhtiniana sobre os gêneros como formas de discursos sociais e tipos relativamente estáveis de enunciados constituem o principal referencial teórico que será complementado com pesquisas de o enfoque sociodiscursivo, predominantemente a partir das concepções de Bronckart (2009), Marcuschi (2005, 2008), Brait e Melo (2007), Faraco (2006) e Koch (2011a,b) Para fundamentar as análises, foram selecionadas como corpus da pesquisa duas apostilas de conteúdo on-line referentes às disciplinas: "Direito do Consumidor" aplicada para os cursos de nível superior tecnológicos e "Filosofia e Ética" aplicada para as graduações de Administração e Contabilidade. As investigações partiram das posições de Bakhtin sobre língua, discurso, texto e enunciado como elementos essenciais de análise do conteúdo temático, das formas estilísticas e da construção composicional. Palavras-chave: discurso; gênero; digital; conteúdo online; educação à distância.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANCâmara, Naiá Sadi8473437310101321http://lattes.cnpq.br/8473437310101321Ludovice, Camila de Araújo Beraldo2484816022138902http://lattes.cnpq.br/2484816022138902Santos, Vera Lúcia Pereira dos2533650385397010http://lattes.cnpq.br/2533650385397010Silva, Sumaya Florence Tavares da2020-09-04T13:53:57Z2020-09-04T13:53:57Z2013-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Sumaya Florence Tavares da. Uma análise do gênero apostila de conteúdo online para a educação a distância: um estudo de caso. Franca, SP, 2013. 59 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2013.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1059porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-09-04T13:54:56Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1059Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-09-04T13:54:56Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso The digital genre: Workbook online content for distance education. A case study |
title |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso |
spellingShingle |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso Silva, Sumaya Florence Tavares da Discurso Gênero Digital Conteúdo online Educação à distância CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso |
title_full |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso |
title_fullStr |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso |
title_sort |
O Gênero Digital: Apostila de conteúdo online para a educação a distância. Um estudo de caso |
author |
Silva, Sumaya Florence Tavares da |
author_facet |
Silva, Sumaya Florence Tavares da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Câmara, Naiá Sadi 8473437310101321 http://lattes.cnpq.br/8473437310101321 Ludovice, Camila de Araújo Beraldo 2484816022138902 http://lattes.cnpq.br/2484816022138902 Santos, Vera Lúcia Pereira dos 2533650385397010 http://lattes.cnpq.br/2533650385397010 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Sumaya Florence Tavares da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discurso Gênero Digital Conteúdo online Educação à distância CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Discurso Gênero Digital Conteúdo online Educação à distância CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
The objective of this dissertation is to analyze the genre of book content online designed to meet the educational area of higher education in the form of teaching away. It will be shown that the handout of online content is constituted as a digital speech genre by making use of resources in both production and reception process appropriate for its communicative inter-flow multi-transmedia. Bakhtinian conceptions about genres as forms of social discourses and relatively stable types of statements constitute the main theoretical framework which will be supplemented with surveys of the sociodiscursivo focus predominantly from the conceptions of Bronckart (2009), Marcuschi (2005, 2008), Brait e Melo (2007), Faraco (2006) and Koch (2011a, b) To support the analysis, were selected as corpus of research two booklets of online content related to disciplines: "Consumer Law" applied to level courses technological superior and "Philosophy and Ethics" applied to the degrees of Administration and Accounting. Investigations departed from positions of Bakhtin on language, speech, text and listed as elements essential to the thematic content analysis, the stylistic forms and construction compositional. Keywords: Discourse; genre; digital; online content; distance education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-08-26 2020-09-04T13:53:57Z 2020-09-04T13:53:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Sumaya Florence Tavares da. Uma análise do gênero apostila de conteúdo online para a educação a distância: um estudo de caso. Franca, SP, 2013. 59 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2013. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1059 |
identifier_str_mv |
SILVA, Sumaya Florence Tavares da. Uma análise do gênero apostila de conteúdo online para a educação a distância: um estudo de caso. Franca, SP, 2013. 59 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2013. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1059 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311332393517056 |