Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/856 |
Resumo: | This dissertation offers an analysis of the dialogues that open the units of study in textbooks of teaching English as a foreign language to secondary students in Brazil. The aim of this research is to learn about the representation of orality in textbooks from a sociointerationist perspective of language and by applying a linguistic approach which includes the studies of Conversation Analysis, Text Linguistics and Phonetics and Phonology of the suprasegmental elements. The investigation of the textual and prosodic features of the dialogues together with an analysis of the domains of social activity, themes and types of composition of the texts analyzed led to a characterization of the textbook dialogue gender. This has allowed some reflection on the concepts of language found in the gender studied, a notion of language as an abstract system of rules. The theoretical approach of this research does not focus on the applicability of the analysis to teaching which was the concern of the previous studies; therefore, its objective is centered on the production of this type of gender. Due to the pedagogical nature of the corpus, the results of the research can also serve as basis for future studies in Applied Linguistics. Besides that, the prosodic analysis of the audio CDs, which has not been performed before, played a significant role on the conclusions drawn in this research. Keywords: textbook dialogue; prosody; Text Linguistics; gender; concepts of language. |
id |
CUB_063197a82278c3db445ff40d9609c86f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/856 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesaProsodic and textual aspects of the didactic dialogue genre in the English language teaching manualDiálogo didáticoProsódiaLinguística textualGêneroConcepção de línguaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis dissertation offers an analysis of the dialogues that open the units of study in textbooks of teaching English as a foreign language to secondary students in Brazil. The aim of this research is to learn about the representation of orality in textbooks from a sociointerationist perspective of language and by applying a linguistic approach which includes the studies of Conversation Analysis, Text Linguistics and Phonetics and Phonology of the suprasegmental elements. The investigation of the textual and prosodic features of the dialogues together with an analysis of the domains of social activity, themes and types of composition of the texts analyzed led to a characterization of the textbook dialogue gender. This has allowed some reflection on the concepts of language found in the gender studied, a notion of language as an abstract system of rules. The theoretical approach of this research does not focus on the applicability of the analysis to teaching which was the concern of the previous studies; therefore, its objective is centered on the production of this type of gender. Due to the pedagogical nature of the corpus, the results of the research can also serve as basis for future studies in Applied Linguistics. Besides that, the prosodic analysis of the audio CDs, which has not been performed before, played a significant role on the conclusions drawn in this research. Keywords: textbook dialogue; prosody; Text Linguistics; gender; concepts of language.O presente trabalho apresenta uma análise de diálogos de abertura das unidades dos manuais didáticos de língua inglesa destinados ao ensino de língua estrangeira durante as séries de 5ª a 8ª do Ensino Fundamental brasileiro. O objetivo desta pesquisa é conhecer como a oralidade é representada nesse material didático em uma perspectiva sociointeracionista de linguagem a partir de uma abordagem lingüística. Os princípios teóricos de linhas de pesquisa da área de Lingüística considerados foram: Análise da Conversação, Lingüística Textual e Fonética e Fonologia dos elementos prosódicos. Por meio de um levantamento das características prosódicas e textuais aliado a uma análise sobre a esfera de atividade, temas e tipo de composição dos diálogos, tornou-se possível caracterizar o gênero diálogo didático. Essa caracterização permitiu uma reflexão sobre a concepção de língua presente nesse gênero, qual seja, a de língua como um sistema abstrato de regras. A abordagem teórica adotada neste trabalho possibilita um olhar que não está condicionado a questões de aplicação da análise lingüística ao ensino especificamente; assim, o foco desta pesquisa gira em torno da produção de um gênero didático e não de sua adequação a uma determinada abordagem de ensino, como já foi investigado em outras dissertações. Por outro lado, suas conclusões também podem servir de base para estudos de natureza aplicada ao ensino devido à natureza pedagógica do corpus. Além disso, uma análise prosódica do material de áudio que acompanha as séries didáticas selecionadas é apresentada. Esse exame é inédito e teve um papel decisivo na formulação das considerações finais sobre os resultados desta pesquisa. Palavras-chave: diálogo didático; prosódia; Lingüística Textual; gênero; concepção de língua.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANFigueiredo, Maria Flávia0501927833510978http://lattes.cnpq.br/0501927833510978Mendonça, Marina Célia0688738118968425http://lattes.cnpq.br/0688738118968425Barbirato, Rita de Cássia6962819573963727http://lattes.cnpq.br/6962819573963727Córdula, Maíra Sueco Maegava2020-07-29T17:54:02Z2020-07-29T17:54:02Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCÓRDULA, Maíra Sueco Maegava. Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa. Franca, 2008. 140 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2008.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/856porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-07-29T17:55:08Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/856Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-07-29T17:55:08Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa Prosodic and textual aspects of the didactic dialogue genre in the English language teaching manual |
title |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa |
spellingShingle |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa Córdula, Maíra Sueco Maegava Diálogo didático Prosódia Linguística textual Gênero Concepção de língua CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa |
title_full |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa |
title_fullStr |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa |
title_full_unstemmed |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa |
title_sort |
Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa |
author |
Córdula, Maíra Sueco Maegava |
author_facet |
Córdula, Maíra Sueco Maegava |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Figueiredo, Maria Flávia 0501927833510978 http://lattes.cnpq.br/0501927833510978 Mendonça, Marina Célia 0688738118968425 http://lattes.cnpq.br/0688738118968425 Barbirato, Rita de Cássia 6962819573963727 http://lattes.cnpq.br/6962819573963727 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Córdula, Maíra Sueco Maegava |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diálogo didático Prosódia Linguística textual Gênero Concepção de língua CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Diálogo didático Prosódia Linguística textual Gênero Concepção de língua CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This dissertation offers an analysis of the dialogues that open the units of study in textbooks of teaching English as a foreign language to secondary students in Brazil. The aim of this research is to learn about the representation of orality in textbooks from a sociointerationist perspective of language and by applying a linguistic approach which includes the studies of Conversation Analysis, Text Linguistics and Phonetics and Phonology of the suprasegmental elements. The investigation of the textual and prosodic features of the dialogues together with an analysis of the domains of social activity, themes and types of composition of the texts analyzed led to a characterization of the textbook dialogue gender. This has allowed some reflection on the concepts of language found in the gender studied, a notion of language as an abstract system of rules. The theoretical approach of this research does not focus on the applicability of the analysis to teaching which was the concern of the previous studies; therefore, its objective is centered on the production of this type of gender. Due to the pedagogical nature of the corpus, the results of the research can also serve as basis for future studies in Applied Linguistics. Besides that, the prosodic analysis of the audio CDs, which has not been performed before, played a significant role on the conclusions drawn in this research. Keywords: textbook dialogue; prosody; Text Linguistics; gender; concepts of language. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008 2020-07-29T17:54:02Z 2020-07-29T17:54:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CÓRDULA, Maíra Sueco Maegava. Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa. Franca, 2008. 140 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2008. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/856 |
identifier_str_mv |
CÓRDULA, Maíra Sueco Maegava. Aspectos prosódicos e textuais do gênero diálogo didático em manual de ensino de língua inglesa. Franca, 2008. 140 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2008. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/856 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311345441996800 |