A conduta estratégica dos atores sociais no processo de estruturação e institucionalização do programa jovem aprendiz: o estudo de caso de Curitiba e região após 2000

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Maria Emília Dionísio da
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2924
Resumo: This study aimed to analyze the process of structuring and institutionalization of the Learning in Curitiba and Metropolitan Region Program after the year 2000 (Act no. 10 097). We sought to identify those who work directly in the process of implementing the program and select those that produce the greatest impact in the case. We adopted a predominantly descriptive, qualitative approach, using multiple sources of data on the use of the strategy of case study. The level of analysis was interorganizational and analysis unit was established by the strategic conduct of people that are responsible for implementation and program management organizations studied. Data were collected through observation, interviews and review of documents and treaties based on document analysis and content analysis. We conclude that the Law no. 10.097/2000 is a benchmark, but does not mean that their existence (even coercive) to determine and standardize the program for different social actors, since certain legal aspects are not explicit but are interpreted by them, which modify practices and determine actions according to their understandings and interests. The actors do not react directly to aspects of the law, but the meanings assigned to them.
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spelling A conduta estratégica dos atores sociais no processo de estruturação e institucionalização do programa jovem aprendiz: o estudo de caso de Curitiba e região após 2000Planejamento estratégicoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOThis study aimed to analyze the process of structuring and institutionalization of the Learning in Curitiba and Metropolitan Region Program after the year 2000 (Act no. 10 097). We sought to identify those who work directly in the process of implementing the program and select those that produce the greatest impact in the case. We adopted a predominantly descriptive, qualitative approach, using multiple sources of data on the use of the strategy of case study. The level of analysis was interorganizational and analysis unit was established by the strategic conduct of people that are responsible for implementation and program management organizations studied. Data were collected through observation, interviews and review of documents and treaties based on document analysis and content analysis. We conclude that the Law no. 10.097/2000 is a benchmark, but does not mean that their existence (even coercive) to determine and standardize the program for different social actors, since certain legal aspects are not explicit but are interpreted by them, which modify practices and determine actions according to their understandings and interests. The actors do not react directly to aspects of the law, but the meanings assigned to them.O presente estudo almejou analisar o processo de estruturação e institucionalização do Programa de Aprendizagem em Curitiba e região Metropolitana após o ano 2000 (Lei nº. 10.097). Procurou-se identificar aqueles que atuam diretamente no processo de implementação do programa e selecionar os que produzem maior impacto no caso estudado. Foi adotada uma abordagem predominantemente descritivoqualitativa, com a utilização de múltiplas fontes de dados sob a utilização da estratégia de estudo de caso. O nível de análise foi interorganizacional e a unidade de análise foi constituída pelas condutas estratégicas das pessoas responsáveis pela implementação e gestão do programa pelas organizações estudadas. Os dados foram obtidos através de Observação, entrevistas e análise dos documentos e tratados com base em análise documental e análise de conteúdo. Concluímos que a Lei nº. 10.097/2000 é um parâmetro de referência, mas não significa que a sua existência (ainda que coercitiva) determine e padronize o programa para os diferentes atores sociais, pois determinados aspectos legais, não estão explícitos mas são interpretados por eles, que modificam práticas e determinam ações, de acordo com seus entendimentos e interesses. Os atores não reagem diretamente aos aspectos da lei, mas aos significados atribuídos por eles.Universidade PositivoBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUPNogueira, Eloy Eros S.http://lattes.cnpq.br/0151793073074667Costa, Maria Emília Dionísio da2021-10-21T19:59:46Z20102021-10-21T19:59:46Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2924porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-11-04T15:15:45Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2924Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-11-04T15:15:45Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
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