Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/322 |
Resumo: | This paper presents the process of Requirements Gathering, Business Modeling, Analysis, Design, Implementation, Testing, Configuration and Deployment of SISPROVAS, a software application with the general objective of assisting the university professor in the tasks of item registration, generation of tests and return of return talks to undergraduate students. In light of Sommerville (2011), we considered the design and writing methodology of computational algorithms for the implementation of the system and, in light of Bloxham (2007) and Biggs (2011), the characteristics of student evaluations through the application From there, the computer program was written in the Pascal and Interbase Database programming language to make it possible for the teacher to keep track of items by discipline and to generate individual tests for students by lottery. items randomly from the item database previously registered in the system. |
id |
CUB_0c836c18d1fac0c0f6b4315cd18d7909 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/322 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provasEducação superior - AprendizagemSoftware educativo - SISPROVASElaboração de provasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis paper presents the process of Requirements Gathering, Business Modeling, Analysis, Design, Implementation, Testing, Configuration and Deployment of SISPROVAS, a software application with the general objective of assisting the university professor in the tasks of item registration, generation of tests and return of return talks to undergraduate students. In light of Sommerville (2011), we considered the design and writing methodology of computational algorithms for the implementation of the system and, in light of Bloxham (2007) and Biggs (2011), the characteristics of student evaluations through the application From there, the computer program was written in the Pascal and Interbase Database programming language to make it possible for the teacher to keep track of items by discipline and to generate individual tests for students by lottery. items randomly from the item database previously registered in the system.Este trabalho apresenta o processo de Levantamento de Requisitos, Modelagem de negócios, Análise, Projeto, Implementação, Testes, Configuração e Implantação do SISPROVAS, um aplicativo de software com o objetivo geral de auxiliar o professor universitário nas tarefas de cadastro de itens, geração de provas e devolução das tratativas de retorno aos alunos da graduação. Considerou-se, à luz de Sommerville (2011), a metodologia de concepção e escrita dos algoritmos computacionais para a implementação do sistema e à luz de Bloxham (2007) e Biggs (2011), as características das avaliações de alunos por meio da aplicação de provas, e a partir daí, o programa de computador foi escrito em linguagem de programação Pascal e Banco de Dados Interbase, de modo a tornar possível ao professor manter o controle de itens por disciplina e gerar provas individuais aos alunos por meio de sorteio de itens randomicamente a partir do banco de itens previamente cadastrado no sistema.Universidade da Cidade de São PauloBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado Profissional em Formação de Gestores EducacionaisUNICIDRibeiro, Vanda Mendeshttp://lattes.cnpq.br/8388465478503636Alavarse, Ocimarhttp://lattes.cnpq.br/9343561539084695Martins, Wilson Amaral2020-02-07T18:40:12Z2020-02-07T18:40:12Z2019-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMARTINS, Wilson Amaral. Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas. Orientadora: Profa. Dra. Vanda Mendes Ribeiro. 2019. 54f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo. 2019.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/322porBIGGS, John B. Teaching for quality learning at university: What the student does. Reino Unido: McGraw-hill education, 2011. BIGGS, John B.; TANG, Catherine. Teaching for quality learning at university: what the student does. 4th ed. Berkshire: McGraw-Hill: Society for Research into Higher Education: Open University Press, 2011. BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Assessment and Classroom Learning, Assessment in Education. Volume 5. Reino Unido: King’s College London, 1998. BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. Reino Unido: NFER/Nelson, 1998 b. BLOXHAM, Sue; BOYD, Pete. Developing effective assessment in higher education: a practical guide. Berkshire: Open University Press, 2007. BOUD, Davi. Sustainable assessment: rethinking assessment for the learning society, Studies in Continuing Education. Volume 22. Reino Unido, 2000. CHUEIRI, Mary Stela. Concepções sobre a Avaliação Escolar. Estudos em Avaliação Educacional. 2008. CROOK, Charles; GROSS, Harriet; DYMOTT, Roy. Assessment relationships in higher education: the tension of process and practice. Reino Unido: British Educational Research Journal, 2006. ELTON, Lewis; JOHNSTON, Brenda. Assessment in Universities: A Critical Review of Research. Nova Yorke: Higher Education Academy, 2002. EARL, Lorna M. Assessment as Learning. The keys to effective schools: Educational reform as continuous improvement. 2. ed. Califórnia: Thousand Oaks, Corwin Press, 2007. ENTWISTLE, Noel J. The Experience of Learning: Implications for Teaching and Studying in Higher Education. Edinburgo: Scottish Academic Press, 1997. GIBBS, Graham. Why assessment is changing. In: BRYAN, Cordelia; CLEGG, Karen (Ed.). Innovative assessment in higher education. Oxon: Routledge, 2006. p. 11-22. GIBBS, Graham; SIMPSON, Claire. Conditions under which assessment supports students’ learning. Learning and Teaching in Higher Education, n. 1, p. 3-31, 2005. HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação Mediadora: Uma relação dialógica na construção do conhecimento. (Disponível em http://www.crmariocovas.sp.gov.br/ pdf/ideias_22_p051-059_c.pdf) - último acesso em 22 de out de 2019. KNEALE, Pauline. The rise of the "strategic student": how can we adapt to cope? Reino Unido: Kogan Page, 1997 KNIGHT, Peter T.; YORKE, Mantz. Employability and good learning in Higher Education. Teaching in Higher Education, v. 8, n. 1, p. 1-14, 2003. KRAUSE, Kerri-Lee. The university essay writing experience: a pathway for academic integration during transition. Higher Education Research & Development, v. 20, n. 2, p. 147-168, 2001. LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem. Jornal do Brasil. 2000. (Disponível em http://www.luckesi.com.br/textos/art_avaliacao/art_avaliacao_entrev - último acesso em 22 de out de 2019. MORGAN, Alistair; BEATY, Lyz. The Experience of Learning. Edinburgo: Scottish Academic Press, 1997. MURPHY, Roger. Evaluating new priorities for assessment in higher education. In: BRYAN, Cordelia; CLEGG, Karen (Ed.). Innovative assessment in higher education. Oxon: Routledge, 2006. p. 37-47. NORTHEDGE, Andy; MCARTHUR, Jan. Guiding students into a discipline. The university and its disciplines: Teaching and learning within and beyond disciplinary boundaries. Reino Unido: Routledge Falmer, 2008. PROSSER, Michael; TRIGWELL, Keith. Understanding Learning and Teaching: The Experience in Higher Education. Reino Unido: Open University Press, 1999. RAMSDEN, Paul. Learning to teach in higher education. 2nd ed. London: Routledge Falmer, 2003. SNYDER, Benson. The Hidden Curriculum. Nova Yorke: Knopf, 1971. SOMMERVILLE, Ian. Engenharia de Software. 11. ed. São Paulo: Pearson, 2011. TOPPING, Keith J. Formative peer assessment of academic writing between postgraduate students, Assessment and Evaluation in Higher Education. Volume 25. Reino Unido: Society for Research into Higher Education, 2000. YORKE, Mantz. Formative assessment in higher education: moves towards theory and the enhancement of pedagogic practice. Higher Education, v. 45, n. 4, p. 477-501, June 2003. ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-03-30T14:59:49Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/322Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-03-30T14:59:49Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas |
title |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas |
spellingShingle |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas Martins, Wilson Amaral Educação superior - Aprendizagem Software educativo - SISPROVAS Elaboração de provas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas |
title_full |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas |
title_fullStr |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas |
title_full_unstemmed |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas |
title_sort |
Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas |
author |
Martins, Wilson Amaral |
author_facet |
Martins, Wilson Amaral |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ribeiro, Vanda Mendes http://lattes.cnpq.br/8388465478503636 Alavarse, Ocimar http://lattes.cnpq.br/9343561539084695 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Wilson Amaral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação superior - Aprendizagem Software educativo - SISPROVAS Elaboração de provas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação superior - Aprendizagem Software educativo - SISPROVAS Elaboração de provas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper presents the process of Requirements Gathering, Business Modeling, Analysis, Design, Implementation, Testing, Configuration and Deployment of SISPROVAS, a software application with the general objective of assisting the university professor in the tasks of item registration, generation of tests and return of return talks to undergraduate students. In light of Sommerville (2011), we considered the design and writing methodology of computational algorithms for the implementation of the system and, in light of Bloxham (2007) and Biggs (2011), the characteristics of student evaluations through the application From there, the computer program was written in the Pascal and Interbase Database programming language to make it possible for the teacher to keep track of items by discipline and to generate individual tests for students by lottery. items randomly from the item database previously registered in the system. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13 2020-02-07T18:40:12Z 2020-02-07T18:40:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARTINS, Wilson Amaral. Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas. Orientadora: Profa. Dra. Vanda Mendes Ribeiro. 2019. 54f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo. 2019. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/322 |
identifier_str_mv |
MARTINS, Wilson Amaral. Avaliação da aprendizagem na educação superior com apoio de software: SISPROVAS - aplicativo para elaboração, pontuação e devolutivas de provas. Orientadora: Profa. Dra. Vanda Mendes Ribeiro. 2019. 54f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo. 2019. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/322 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
BIGGS, John B. Teaching for quality learning at university: What the student does. Reino Unido: McGraw-hill education, 2011. BIGGS, John B.; TANG, Catherine. Teaching for quality learning at university: what the student does. 4th ed. Berkshire: McGraw-Hill: Society for Research into Higher Education: Open University Press, 2011. BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Assessment and Classroom Learning, Assessment in Education. Volume 5. Reino Unido: King’s College London, 1998. BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. Reino Unido: NFER/Nelson, 1998 b. BLOXHAM, Sue; BOYD, Pete. Developing effective assessment in higher education: a practical guide. Berkshire: Open University Press, 2007. BOUD, Davi. Sustainable assessment: rethinking assessment for the learning society, Studies in Continuing Education. Volume 22. Reino Unido, 2000. CHUEIRI, Mary Stela. Concepções sobre a Avaliação Escolar. Estudos em Avaliação Educacional. 2008. CROOK, Charles; GROSS, Harriet; DYMOTT, Roy. Assessment relationships in higher education: the tension of process and practice. Reino Unido: British Educational Research Journal, 2006. ELTON, Lewis; JOHNSTON, Brenda. Assessment in Universities: A Critical Review of Research. Nova Yorke: Higher Education Academy, 2002. EARL, Lorna M. Assessment as Learning. The keys to effective schools: Educational reform as continuous improvement. 2. ed. Califórnia: Thousand Oaks, Corwin Press, 2007. ENTWISTLE, Noel J. The Experience of Learning: Implications for Teaching and Studying in Higher Education. Edinburgo: Scottish Academic Press, 1997. GIBBS, Graham. Why assessment is changing. In: BRYAN, Cordelia; CLEGG, Karen (Ed.). Innovative assessment in higher education. Oxon: Routledge, 2006. p. 11-22. GIBBS, Graham; SIMPSON, Claire. Conditions under which assessment supports students’ learning. Learning and Teaching in Higher Education, n. 1, p. 3-31, 2005. HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação Mediadora: Uma relação dialógica na construção do conhecimento. (Disponível em http://www.crmariocovas.sp.gov.br/ pdf/ideias_22_p051-059_c.pdf) - último acesso em 22 de out de 2019. KNEALE, Pauline. The rise of the "strategic student": how can we adapt to cope? Reino Unido: Kogan Page, 1997 KNIGHT, Peter T.; YORKE, Mantz. Employability and good learning in Higher Education. Teaching in Higher Education, v. 8, n. 1, p. 1-14, 2003. KRAUSE, Kerri-Lee. The university essay writing experience: a pathway for academic integration during transition. Higher Education Research & Development, v. 20, n. 2, p. 147-168, 2001. LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem. Jornal do Brasil. 2000. (Disponível em http://www.luckesi.com.br/textos/art_avaliacao/art_avaliacao_entrev - último acesso em 22 de out de 2019. MORGAN, Alistair; BEATY, Lyz. The Experience of Learning. Edinburgo: Scottish Academic Press, 1997. MURPHY, Roger. Evaluating new priorities for assessment in higher education. In: BRYAN, Cordelia; CLEGG, Karen (Ed.). Innovative assessment in higher education. Oxon: Routledge, 2006. p. 37-47. NORTHEDGE, Andy; MCARTHUR, Jan. Guiding students into a discipline. The university and its disciplines: Teaching and learning within and beyond disciplinary boundaries. Reino Unido: Routledge Falmer, 2008. PROSSER, Michael; TRIGWELL, Keith. Understanding Learning and Teaching: The Experience in Higher Education. Reino Unido: Open University Press, 1999. RAMSDEN, Paul. Learning to teach in higher education. 2nd ed. London: Routledge Falmer, 2003. SNYDER, Benson. The Hidden Curriculum. Nova Yorke: Knopf, 1971. SOMMERVILLE, Ian. Engenharia de Software. 11. ed. São Paulo: Pearson, 2011. TOPPING, Keith J. Formative peer assessment of academic writing between postgraduate students, Assessment and Evaluation in Higher Education. Volume 25. Reino Unido: Society for Research into Higher Education, 2000. YORKE, Mantz. Formative assessment in higher education: moves towards theory and the enhancement of pedagogic practice. Higher Education, v. 45, n. 4, p. 477-501, June 2003. ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade da Cidade de São Paulo Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais UNICID |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade da Cidade de São Paulo Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais UNICID |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311353717358592 |