A constituição discursiva de instituições bancárias na mídia: Itaú Personnalité e Banco do Brasil
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/720 |
Resumo: | The present work presents as theoretical support the studies of the speech accomplished by Pêcheux and mainly by other contemporary authors such as Maingueneau and Charaudeau. We understand that the media world participates in the popular imagination construction, which allows individuals and institutions to realize themselves and to sketch their identities. We took as object of comparative study two series of advertising transmitted in printed media in 2007, such as Piauí, Veja, Isto É, Cláudia, Época, Época Negócios and Você S/A: (a) Advertising from a Banco Itaú’s segment, the Itaú Personnalité, that aims to offer the customers, people with high incomes, a differentiated attendance option, and still, the Itaú Personnalité magazine’s first edition; (b) the most recent Banco do Brasil’s publicity campaign. It intends to analyze the process of those publicity speeches construction, the enunciative scenes and the ethos, observing which are the traces of identity of the referred institutions. |
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A constituição discursiva de instituições bancárias na mídia: Itaú Personnalité e Banco do BrasilThe discursive constitution of banking institutions in the media: Itaú Personnalité and Banco do BrasilDiscursoSentidoIdentidadeEthosCena enunciativaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThe present work presents as theoretical support the studies of the speech accomplished by Pêcheux and mainly by other contemporary authors such as Maingueneau and Charaudeau. We understand that the media world participates in the popular imagination construction, which allows individuals and institutions to realize themselves and to sketch their identities. We took as object of comparative study two series of advertising transmitted in printed media in 2007, such as Piauí, Veja, Isto É, Cláudia, Época, Época Negócios and Você S/A: (a) Advertising from a Banco Itaú’s segment, the Itaú Personnalité, that aims to offer the customers, people with high incomes, a differentiated attendance option, and still, the Itaú Personnalité magazine’s first edition; (b) the most recent Banco do Brasil’s publicity campaign. It intends to analyze the process of those publicity speeches construction, the enunciative scenes and the ethos, observing which are the traces of identity of the referred institutions.O presente trabalho apresenta como suporte teórico os estudos do discurso realizados por Pêcheux e, principalmente, os de autores contemporâneos, tais como Maingueneau e Charaudeau. Entende-se que o mundo midiático participa da construção do imaginário popular, o que permite aos indivíduos e instituições perceberem a si mesmos e esboçar suas identidades. Tomamos como objeto de estudo comparativo duas séries de propagandas veiculadas em mídias impressas em 2007, tais como as revistas Piauí, Veja, Isto É, Cláudia, Época, Época Negócios, e Você S/A: (a) propagandas de um segmento do Banco Itaú, o Itaú Personnalité, que tem por objetivo oferecer aos clientes, pessoas físicas de alta renda, uma opção diferenciada de atendimento, e, ainda, a primeira edição da revista Itaú Personnalité; (b) a mais recente campanha publicitária do Banco do Brasil (2007). Pretende-se analisar como se dá a construção desses discursos publicitários, as cenas enunciativas e o ethos, observando quais os traços de identidade das referidas instituições.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANLouzada, Maria Silvia Olivi2308474334614432http://lattes.cnpq.br/2308474334614432Mendonça, Marina Célia0688738118968425http://lattes.cnpq.br/0688738118968425Cavalcanti, Jauranice Rodrigues8945103097804336http://lattes.cnpq.br/8945103097804336Ferreira, Andréia Nogueira2020-06-01T19:20:11Z2020-06-01T19:20:11Z2009-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFERREIRA, Andréia Nogueira. A constituição discursiva de instituições bancárias na mídia: Itaú Personnalité e Banco do Brasil. Franca, 2009. 112 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2009.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/720porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-06-01T19:21:07Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/720Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-06-01T19:21:07Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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