Educação em saúde na qualidade de vida e envelhecimento ativo de um grupo de idosos evángelicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte , Rebeca Jordania de Barros
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1580
Resumo: The present work aims to analyze the impacts of health education on the quality of life and active aging of a group of elderly evangelicals. This is a field research with an explanatory descriptive character with a qualitative approach. It consists of a sample selected in a non-probabilistic way, being recruited for convenience consisting composed of 9 elderly participants Evangelical Church Assembléia de Deus in the municipality of João Pessoa, who were in 2 meetings where the practice of education was developed with the themes that involved the elderly health. After the intervention the data were collected in two moments through a structured interview script prepared by the researcher, with questions about the subjects covered in the lecture. The interviews were conducted by the WhatsApp® app, through audio recorder. The collected data were analyzed through Minayo's content analysis, organized into four categories: the elderly's perception of the factors that involve a healthy aging process; functional independence in aging; health education in promoting quality of life and spirituality in promoting healthy aging. The results showed a positive perspective of the elderly regarding aging, thus indicating the maintenance of health care, whether through physical practices or information obtained through health education and the spirituality that supervises the care of the mind, soul and spirit. Thus, the information corroborates that health education promotes health for the elderly population.
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spelling Educação em saúde na qualidade de vida e envelhecimento ativo de um grupo de idosos evángelicosGrupo de idososSaúdeEspiritualidadeCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALThe present work aims to analyze the impacts of health education on the quality of life and active aging of a group of elderly evangelicals. This is a field research with an explanatory descriptive character with a qualitative approach. It consists of a sample selected in a non-probabilistic way, being recruited for convenience consisting composed of 9 elderly participants Evangelical Church Assembléia de Deus in the municipality of João Pessoa, who were in 2 meetings where the practice of education was developed with the themes that involved the elderly health. After the intervention the data were collected in two moments through a structured interview script prepared by the researcher, with questions about the subjects covered in the lecture. The interviews were conducted by the WhatsApp® app, through audio recorder. The collected data were analyzed through Minayo's content analysis, organized into four categories: the elderly's perception of the factors that involve a healthy aging process; functional independence in aging; health education in promoting quality of life and spirituality in promoting healthy aging. The results showed a positive perspective of the elderly regarding aging, thus indicating the maintenance of health care, whether through physical practices or information obtained through health education and the spirituality that supervises the care of the mind, soul and spirit. Thus, the information corroborates that health education promotes health for the elderly population.O objetivo deste trabalho é analisar os impactos da educação em saúde na qualidade de vida e envelhecimento ativo de um grupo de idosos evangélicos. Trata-se de uma pesquisa de campo apresentando caráter exploratório descritivo com abordagem qualitativa. Consiste em uma amostra selecionada de forma não probabilística sendo recrutados por conveniência composta por 9 idosos participantes de uma Igreja Evangélica Assembleia de Deus no município de João Pessoa, que estiveram em 2 encontros onde foi desenvolvido a prática da educação em saúde com as temáticas que envolveram a saúde do idoso. Após a intervenção os dados foram coletados em dois momentos por meio de um roteiro de entrevista estruturado elaborado pelas pesquisadoras, com questões acerca dos assuntos abordados na palestra. As entrevistas foram realizadas pelo aplicativo Whatsapp®, por meio do gravador de áudio. Os dados coletados foram interpretados por meio da análise de conteúdo de Minayo, organizados em quatro categorias: percepção dos idosos sobre os fatores que envolvem processo de envelhecimento saudável; independência funcional no envelhecimento; educação em saúde na promoção da qualidade de vida e espiritualidade na promoção de um envelhecimento saudável. Os resultados apontaram uma perspectiva positiva dos idosos quanto ao envelhecimento, podendo indicar dessa forma a manutenção e melhoria do cuidado em saúde, seja elas por práticas físicas das informações obtidas pela educação em saúde e a espiritualidade que zela pelo cuidado da mente, alma e espírito. Dessa forma as informações corroboram que a educação em saúde promove saúde para a população idosa.Centro Universitário de João PessoaBrasilUNIPÊFonseca , Rachel Cavalcantihttp://lattes.cnpq.br/5777422435901033Duarte , Rebeca Jordania de Barros2021-02-19T18:11:22Z2021-02-202021-02-19T18:11:22Z2020-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1580porALMEIDA, Ana Paula Santana Coelho et al. Determinantes socioeconômicos do acesso a serviços de saúde em idosos: revisão sistemática. Revista de Saúde Pública, v. 51, p. 50, 2017. ALVES, José Eustáquio Diniz. Envelhecimento populacional e desenvolvimento humano nos municípios brasileiros. Revista Longeviver, São Paulo, ano 9, n. 58, p. 9-12, 01 de out 2018. ANDRADE Jacinto de, Paulo; RIBEIRO, Eduardo Pontual. Crescimento e envelhecimento populacional brasileiro: menos trabalhadores e trabalhadores mais produtivos?. 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