A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Fernanda Ferreira Borges de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2333
Resumo: The diverse current trends of the environment concerns such as development, sustainable growth and active participation of the society in the preservation and conservation of the environment are placed as basic conditions to be established in the models that guide the modern societies. Considering this, the paper of the social and environmental education is unquestionable. It must be used as a tool that allows a change of the reality. This work presents a proposal to consider the Social and Environmental Education as tool in the management of the hydrical resources in the south region of the APA of the Passaúna, located near Curitiba. The most important aim of this research is to establish lines of direction for execution of projects that integrate socioambiental education for the residents of the APA of the Passauana’s south region and respective indicators of effectiveness of the social educational activities. The methodology used follows the model called Analysis of Social Educational Intervention (ANISE), that it is constituted by three phases: recognition, diagnosis and decision-taking process. As a result, a Program of Social and Enviromental Intervention was elaborated for APA of the Passaúna. This Program is emphasized in the hydrical resources.
id CUB_5fc18adcead8548c14982a6d9ea615e1
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2333
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PRAPAEducação SocioambientalPassaúnaRecursos hídricosCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIAThe diverse current trends of the environment concerns such as development, sustainable growth and active participation of the society in the preservation and conservation of the environment are placed as basic conditions to be established in the models that guide the modern societies. Considering this, the paper of the social and environmental education is unquestionable. It must be used as a tool that allows a change of the reality. This work presents a proposal to consider the Social and Environmental Education as tool in the management of the hydrical resources in the south region of the APA of the Passaúna, located near Curitiba. The most important aim of this research is to establish lines of direction for execution of projects that integrate socioambiental education for the residents of the APA of the Passauana’s south region and respective indicators of effectiveness of the social educational activities. The methodology used follows the model called Analysis of Social Educational Intervention (ANISE), that it is constituted by three phases: recognition, diagnosis and decision-taking process. As a result, a Program of Social and Enviromental Intervention was elaborated for APA of the Passaúna. This Program is emphasized in the hydrical resources.Agência 1As diversas tendências atuais das questões ambientais como desenvolvimento, sustentabilidade e participação ativa da sociedade na preservação e conservação do meio ambiente são colocadas como condições básicas a serem estabelecidas nos modelos que norteiam as sociedades contemporâneas. Neste contexto, é indiscutível o papel da educação socioambiental, utilizada como uma ferramenta de intervenção e transformação da realidade. Este trabalho visa apresentar discutir e propor a educação socioambiental como ferramenta na gestão dos recursos hídricos na região sul da APA do Passaúna, localizada na região metropolitana de Curitiba. A pesquisa possui como principal objetivo o estabelecimento de diretrizes bases para execução de projetos participativos e integrados de educação socioambiental para a comunidade da região sul da APA do Passaúna e respectivos indicadores de efetividade das atividades sócio-educativas. A metodologia e as ações basearam-se no modelo denominado Análise de Intervenção Sócio-educativa (ANISE), que é constituído por três fases: reconhecimento, diagnóstico e tomada de decisões. Como resultado, foi elaborado um Programa de Intervenção Socioambiental para APA do Passaúna com ênfase nos recursos hídricos. Foram sugeridas algumas ações e atividades de intervenção educativo-participativas de gestão ambiental de recursos hídricos com os seus respectivos indicadores de efetividade, que possibilitem mudanças de hábito e comportamento da população que reside na região sul da APA e que resultem na melhoria da qualidade e quantidade da água e da vida do ser humano com o meio ambiente.Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e TecnologiaBrasilDepartamento 1PPG1IBICTMaranho, Leila Teresinhahttp://lattes.cnpq.br/3269388039410529Oliveira, Fernanda Ferreira Borges de2021-06-25T20:15:14Z20072021-06-25T20:15:14Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2333porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-06-25T20:15:15Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2333Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-06-25T20:15:15Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
title A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
spellingShingle A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
Oliveira, Fernanda Ferreira Borges de
APA
Educação Socioambiental
Passaúna
Recursos hídricos
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA
title_short A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
title_full A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
title_fullStr A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
title_full_unstemmed A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
title_sort A educação socioambiental como ferramenta para a gestão de recursos hídricos na APAdo Passaúna - PR
author Oliveira, Fernanda Ferreira Borges de
author_facet Oliveira, Fernanda Ferreira Borges de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Maranho, Leila Teresinha
http://lattes.cnpq.br/3269388039410529
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Fernanda Ferreira Borges de
dc.subject.por.fl_str_mv APA
Educação Socioambiental
Passaúna
Recursos hídricos
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA
topic APA
Educação Socioambiental
Passaúna
Recursos hídricos
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA
description The diverse current trends of the environment concerns such as development, sustainable growth and active participation of the society in the preservation and conservation of the environment are placed as basic conditions to be established in the models that guide the modern societies. Considering this, the paper of the social and environmental education is unquestionable. It must be used as a tool that allows a change of the reality. This work presents a proposal to consider the Social and Environmental Education as tool in the management of the hydrical resources in the south region of the APA of the Passaúna, located near Curitiba. The most important aim of this research is to establish lines of direction for execution of projects that integrate socioambiental education for the residents of the APA of the Passauana’s south region and respective indicators of effectiveness of the social educational activities. The methodology used follows the model called Analysis of Social Educational Intervention (ANISE), that it is constituted by three phases: recognition, diagnosis and decision-taking process. As a result, a Program of Social and Enviromental Intervention was elaborated for APA of the Passaúna. This Program is emphasized in the hydrical resources.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007
2007
2021-06-25T20:15:14Z
2021-06-25T20:15:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2333
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
Brasil
Departamento 1
PPG1
IBICT
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
Brasil
Departamento 1
PPG1
IBICT
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311357041344512