O Lobo do Homem: ética, moral e poder no realismo clássico das relações internacionais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3571 |
Resumo: | The present essay seeks to ressignify the usual interpretation of normativity in classical realism, especially that of the first great debate of international relations, or the debate between realists and idealists. That is to propose that, beyond first impressions, granted by Edward H. Carr and his view on political realism, there is space for comprehending the role of morality in classical realist theory - that overcomes its purely instrumental character in the analysis. We affirm that the classical realist school considers morality a relevant element for the analysis of international politics, as it is the social criterion through which political decisions are defined, in addition to these same authors prescribing conducts for state rulers - such as prudence. To corroborate these statements, we traced the roots of the realist tradition in modern philosophy such as Machiavelli and Hobbes, in addition to a critical bibliographic review of the main representatives of the classical realist school, Edward H. Carr, Hans J. Morgenthau and Raymond Aron, supported by the recent developments in the historiography of the discipline. In addition, the main national and international commentators on this debate were also used, together with contemporary and modern philosophers and their understandings of normativity |
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O Lobo do Homem: ética, moral e poder no realismo clássico das relações internacionaisRealismoNormatividadeHobbesMaquiavelPrimeiro debate das Relações InternacionaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICA INTERNACIONAL::RELACOES INTERNACIONAIS, BILATERAIS E MULTILATERAISThe present essay seeks to ressignify the usual interpretation of normativity in classical realism, especially that of the first great debate of international relations, or the debate between realists and idealists. That is to propose that, beyond first impressions, granted by Edward H. Carr and his view on political realism, there is space for comprehending the role of morality in classical realist theory - that overcomes its purely instrumental character in the analysis. We affirm that the classical realist school considers morality a relevant element for the analysis of international politics, as it is the social criterion through which political decisions are defined, in addition to these same authors prescribing conducts for state rulers - such as prudence. To corroborate these statements, we traced the roots of the realist tradition in modern philosophy such as Machiavelli and Hobbes, in addition to a critical bibliographic review of the main representatives of the classical realist school, Edward H. Carr, Hans J. Morgenthau and Raymond Aron, supported by the recent developments in the historiography of the discipline. In addition, the main national and international commentators on this debate were also used, together with contemporary and modern philosophers and their understandings of normativityO presente trabalho busca ressignificar a interpretação da normatividade no realismo clássico, especialmente aquele do primeiro grande debate das Relações Internacionais, ou o debate entre realistas e idealistas. Isso significa propor que, apesar das primeiras impressões, concedidas especialmente por Edward H. Carr e sua visão do realismo político, além de interpretações posteriores, há lugar na teoria realista clássica para uma compreensão do papel da moral - inclusive superando seu caráter puramente instrumental de análise. Afirmamos que a escola realista clássica considera a moral um elemento relevante para a análise da política internacional já que é o critério social por meio do qual são definidas as decisões políticas, além desses mesmos autores prescreverem condutas aos governantes estatais - como a prudência. Para corroborar com tais afirmações, foram traçadas as raízes da corrente realista na filosofia moderna em Maquiavel e Hobbes, além de efetuada revisão bibliográfica crítica dos principais representantes da escola realista clássica, Edward H. Carr, Hans J. Morgenthau e Raymond Aron, amparada com os andamentos recentes da historiografia da disciplina. Além disso, também foram utilizados os principais comentadores nacionais e internacionais desse debate, aliados a filósofos contemporâneos e modernos e suas compreensões de normatividade.Universidade PositivoBrasilRelações InternacionaisUPRaskin, Henrique Braunsteinhttp://lattes.cnpq.br/0402267829510675Souza, Gabriel Teixeira Figueiredo de2022-04-28T19:23:46Z20222022-04-28T19:23:46Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3571porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2022-04-28T19:24:37Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3571Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2022-04-28T19:24:37Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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