Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Maíra Ferreira de Araújo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2315
Resumo: In our society, the appearance and the way of expressing oneself visually count a lot for a full social relationship. For people with disabilities, who have historically been marginalized from social life, fashion has a new meaning, constituting a possibility of breaking barriers and a means for inclusion. In recent years, the participation of this group in advertising campaigns has occurred exponentially and has been linked, mainly, to the increase of its presence in traditional media. The specific branch “inclusive fashion” covered a unique space and attention that was not known. This work aims to assess how the body of the person with a disability is portrayed by the media and advertising. The analysis is made in a comparative way between different reports extracted from the mainstream media, through discursive semiotics, prepared by Algirdas Julien Greimas and collaborators. In particular, we will work with the interaction regimes, the forms of otherness, the lifestyles and the sense of sociosemiotics developed by Landowski to understand how the relationship between a normative identity and minority alterities in the universe of fashion works. We hope, therefore, to contribute to the discussion about the processes of social inclusion in the world of fashion today and about which bodies are excluded from the debate on this topic. Keywords: semiotics; deficiency; media; interaction
id CUB_c6ec9b00f734cb7cdc175fbfeef64e69
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2315
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de modaInclusive Fashion: a semiotic analysis of representation of people with disabilities in the fashion marketLinguística - Semiótica - ModaDeficiênciaIdentidadeInclusãoInteraçãoMídiaSociossemióticaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAIn our society, the appearance and the way of expressing oneself visually count a lot for a full social relationship. For people with disabilities, who have historically been marginalized from social life, fashion has a new meaning, constituting a possibility of breaking barriers and a means for inclusion. In recent years, the participation of this group in advertising campaigns has occurred exponentially and has been linked, mainly, to the increase of its presence in traditional media. The specific branch “inclusive fashion” covered a unique space and attention that was not known. This work aims to assess how the body of the person with a disability is portrayed by the media and advertising. The analysis is made in a comparative way between different reports extracted from the mainstream media, through discursive semiotics, prepared by Algirdas Julien Greimas and collaborators. In particular, we will work with the interaction regimes, the forms of otherness, the lifestyles and the sense of sociosemiotics developed by Landowski to understand how the relationship between a normative identity and minority alterities in the universe of fashion works. We hope, therefore, to contribute to the discussion about the processes of social inclusion in the world of fashion today and about which bodies are excluded from the debate on this topic. Keywords: semiotics; deficiency; media; interactionEm nossa sociedade, a aparência e a forma de se expressar visualmente contam muito para um pleno relacionamento social. Para as pessoas com deficiência, que historicamente foram marginalizadas do convívio social, a moda ressignifica-se, constituindo uma possibilidade de quebra de barreiras e um meio para a inclusão. Nos últimos anos, a participação desse grupo em campanhas de publicidade ocorreu de forma exponencial e esteve ligada, principalmente, ao aumento de sua presença em mídias tradicionais. O ramo específico “moda inclusiva” abrangeu um espaço e uma atenção singulares de que não se tinha notícia. Este trabalho objetiva avaliar o modo como o corpo da pessoa com deficiência é retratado pela mídia e pela publicidade. A análise é feita de modo comparativo entre diferentes reportagens extraídas da grande mídia, por meio da semiótica discursiva, elaborada por Algirdas Julien Greimas e colaboradores. Em particular, trabalharemos com os regimes de interação, as formas de alteridade, os estilos de vida e sentido da sociossemiótica desenvolvida por Landowski para entender como funciona a relação entre uma identidade normativa e as alteridades minoritárias no universo da moda. Esperamos, assim, contribuir para a discussão sobre os processos de inclusão social no universo da moda na atualidade e sobre quais corpos são excluídos do debate acerca deste tema. Palavras-chave: semiótica; deficiência; mídia; interaçãoUniversidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANBueno, Alexandre Marcelo4102309176261051http://lattes.cnpq.br/4102309176261051Abriata, Vera Lúcia Rodella0008939878371016http://lattes.cnpq.br/0008939878371016Santos, Flávia Karla Ribeiro4659399470778709http://lattes.cnpq.br/4659399470778709Franco, Maíra Ferreira de Araújo2021-06-21T12:23:38Z2021-06-21T12:23:38Z2020-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFRANCO, Maíra Ferreira de Araújo. Moda inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda. Franca, SP, 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2020https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2315porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-06-21T12:24:39Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2315Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-06-21T12:24:39Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
Inclusive Fashion: a semiotic analysis of representation of people with disabilities in the fashion market
title Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
spellingShingle Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
Franco, Maíra Ferreira de Araújo
Linguística - Semiótica - Moda
Deficiência
Identidade
Inclusão
Interação
Mídia
Sociossemiótica
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
title_full Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
title_fullStr Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
title_full_unstemmed Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
title_sort Moda Inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda
author Franco, Maíra Ferreira de Araújo
author_facet Franco, Maíra Ferreira de Araújo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bueno, Alexandre Marcelo
4102309176261051
http://lattes.cnpq.br/4102309176261051
Abriata, Vera Lúcia Rodella
0008939878371016
http://lattes.cnpq.br/0008939878371016
Santos, Flávia Karla Ribeiro
4659399470778709
http://lattes.cnpq.br/4659399470778709
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Maíra Ferreira de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística - Semiótica - Moda
Deficiência
Identidade
Inclusão
Interação
Mídia
Sociossemiótica
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Linguística - Semiótica - Moda
Deficiência
Identidade
Inclusão
Interação
Mídia
Sociossemiótica
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description In our society, the appearance and the way of expressing oneself visually count a lot for a full social relationship. For people with disabilities, who have historically been marginalized from social life, fashion has a new meaning, constituting a possibility of breaking barriers and a means for inclusion. In recent years, the participation of this group in advertising campaigns has occurred exponentially and has been linked, mainly, to the increase of its presence in traditional media. The specific branch “inclusive fashion” covered a unique space and attention that was not known. This work aims to assess how the body of the person with a disability is portrayed by the media and advertising. The analysis is made in a comparative way between different reports extracted from the mainstream media, through discursive semiotics, prepared by Algirdas Julien Greimas and collaborators. In particular, we will work with the interaction regimes, the forms of otherness, the lifestyles and the sense of sociosemiotics developed by Landowski to understand how the relationship between a normative identity and minority alterities in the universe of fashion works. We hope, therefore, to contribute to the discussion about the processes of social inclusion in the world of fashion today and about which bodies are excluded from the debate on this topic. Keywords: semiotics; deficiency; media; interaction
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-10
2021-06-21T12:23:38Z
2021-06-21T12:23:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FRANCO, Maíra Ferreira de Araújo. Moda inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda. Franca, SP, 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2020
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2315
identifier_str_mv FRANCO, Maíra Ferreira de Araújo. Moda inclusiva: uma análise semiótica da representação da pessoa com deficiência no mercado de moda. Franca, SP, 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2020
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2315
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311336340357120