A construção da subjetividade dos atores em letras de canções de João Bosco e Aldir Blanc
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/980 |
Resumo: | This work has used French Semiotics theoretical framework to analyze four lyrics of João Bosco and Almir Blanc’s songs. We aimed at describing actor’s subjectivity which are revealed in these lyrics. We have resorted to elements systematized by Algirdas Julien Greimas and Joseph Courtés, Jacques Fontanille and divulged by Brazilian semioticists Diana Luz Pessoa de Barros and José Luiz Fiorin whose titles we have also resorted to. We have applied elements of the meaning generative process and some aspects of Semiotics of passion on the texts in order to describe male and female actors fulfilled on them. Their actantial roles associated to the narrative level, their thematic roles associated to the discoursive level and their pathematic roles regarding their states of soul were observed. Our corpus is constituted by the lyrics of the songs “Dois pra lá, dois pra cá”, “Incompatibilidade de gênios”, “Miss Suéter” and “Feminismo no Estácio” in which male and female actors are manifested. These actors’ involvement is established by contractual or controversial relations by which they have their subjectivity revealed. Key words: French semiotics; actor; subjectivity; passion; João Bosco and Aldir Blanc. |
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A construção da subjetividade dos atores em letras de canções de João Bosco e Aldir BlancActors’ subjectivity construction in João Bosco and Aldir Blanc’s song lyricsSemiótica francesaAtorSubjetividadePaixãoJoão BoscoAldir BlancCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis work has used French Semiotics theoretical framework to analyze four lyrics of João Bosco and Almir Blanc’s songs. We aimed at describing actor’s subjectivity which are revealed in these lyrics. We have resorted to elements systematized by Algirdas Julien Greimas and Joseph Courtés, Jacques Fontanille and divulged by Brazilian semioticists Diana Luz Pessoa de Barros and José Luiz Fiorin whose titles we have also resorted to. We have applied elements of the meaning generative process and some aspects of Semiotics of passion on the texts in order to describe male and female actors fulfilled on them. Their actantial roles associated to the narrative level, their thematic roles associated to the discoursive level and their pathematic roles regarding their states of soul were observed. Our corpus is constituted by the lyrics of the songs “Dois pra lá, dois pra cá”, “Incompatibilidade de gênios”, “Miss Suéter” and “Feminismo no Estácio” in which male and female actors are manifested. These actors’ involvement is established by contractual or controversial relations by which they have their subjectivity revealed. Key words: French semiotics; actor; subjectivity; passion; João Bosco and Aldir Blanc.Este trabalho utiliza-se do arcabouço teórico da Semiótica francesa para analisar quatro letras de canções de João Bosco e Aldir Blanc com o objetivo de descrever a subjetividade dos atores que nelas se manifestam. Valemo-nos de elementos da teoria sistematizados por Algirdas Julien Greimas e Joseph Courtés, Jacques Fontanille e divulgados pelos semioticistas brasileiros Diana Luz Pessoa de Barros e José Luiz Fiorin a cujas obras também recorremos. Aplicamos aos textos elementos do percurso gerativo de sentido e aspectos da semiótica das paixões com a finalidade de descrever os atores masculinos e femininos que nelas se concretizam, observando seus papéis actanciais, relacionados ao nível narrativo, seus papéis temáticos, associados ao nível discursivo, e seus papéis patêmicos que dizem respeito a seus estados de alma. As letras das canções que constituem o nosso córpus são ”Dois pra lá, dois pra cá”, “Incompatibilidade de gênios”, e “Miss Suéter” e “Feminismo no Estácio” em que se manifestam atores masculinos e femininos cujo envolvimento se estabelece por meio de relações contratuais e polêmicas por meio das quais revelam a sua subjetividade. Palavras-chave: semiótica francesa; ator; subjetividade; paixão; João Bosco e Aldir Blanc.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANAbriata, Vera Lucia Rodella0008939878371016http://lattes.cnpq.br/0008939878371016Schwartzmann, Matheus Nogueira6915498874486160http://lattes.cnpq.br/6915498874486160Signori, Mônica Baltazar Diniz5524678730650668http://lattes.cnpq.br/5524678730650668Boutelet, Vinícius de Almeida2020-08-28T19:28:31Z2020-08-28T19:28:31Z2013-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBOUTELET, Vinicius de Almeida. A construção da subjetividade dos atores em letras de canções de João Bosco e Aldir Blanc. Franca, SP, 2013. 74 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2013.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/980porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-08-28T19:33:55Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/980Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-08-28T19:33:55Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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