O percurso do ator “Severino” em Morte e Vida Severina: uma leitura semiótica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/679 |
Resumo: | Through the theoretical framework on French Semiotics, this paper aims at analyzing the construction of the actor "Severino” in the book Morte e Vida Severina, written by João Cabral de Melo Neto, focusing on understanding his actant, thematic and pathemic roles. Our goal is to observe the manner in which Severino’s identity is molded and its relation with the space in which he is projected, a dramatic scenario in which the actor manifests himself as being not only the subject of performing, who fights to survive in an arid environment, but also as the subject of state, a passional subject, who oscillates between states of sadness and happiness, revealing the suffering of his fellow people, who are oppressed by drought, to the enunciatee. However, Severino never loses hope in life. Thus, the actor, in the thematic role of migrant, is the simulacrum of the northeastern man who emerges from the aridity of the land, and despite his suffering, he never gives up life, no matter how hard it is. Therefore, our objective is to analyze the construction of the actor “Severino” manifested in the text both as a systemic organization recognizable in the depths of the generation of sense as well as a relative contingency to the encounter between the poetic persona and the others. Elements of the generative course of sense will be applied to the text as methodological hypothesis related to the semiotics of action, as well as some aspects of the semiotics of passion. |
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O percurso do ator “Severino” em Morte e Vida Severina: uma leitura semióticaThe course of the actor Severino in the work Morte e Vida Severina:a semiotic approachSemiótica francesaAtorPercurso gerativoPaixõesJoão Cabral de Melo NetoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThrough the theoretical framework on French Semiotics, this paper aims at analyzing the construction of the actor "Severino” in the book Morte e Vida Severina, written by João Cabral de Melo Neto, focusing on understanding his actant, thematic and pathemic roles. Our goal is to observe the manner in which Severino’s identity is molded and its relation with the space in which he is projected, a dramatic scenario in which the actor manifests himself as being not only the subject of performing, who fights to survive in an arid environment, but also as the subject of state, a passional subject, who oscillates between states of sadness and happiness, revealing the suffering of his fellow people, who are oppressed by drought, to the enunciatee. However, Severino never loses hope in life. Thus, the actor, in the thematic role of migrant, is the simulacrum of the northeastern man who emerges from the aridity of the land, and despite his suffering, he never gives up life, no matter how hard it is. Therefore, our objective is to analyze the construction of the actor “Severino” manifested in the text both as a systemic organization recognizable in the depths of the generation of sense as well as a relative contingency to the encounter between the poetic persona and the others. Elements of the generative course of sense will be applied to the text as methodological hypothesis related to the semiotics of action, as well as some aspects of the semiotics of passion.Este trabalho analisa, com base no referencial teórico da semiótica francesa, a construção do ator “Severino” em Morte e Vida Severina, de João Cabral de Melo Neto, com o objetivo de apreender seus papéis actanciais, temáticos e patêmicos. Procuramos observar o modo como se molda a identidade do sujeito Severino e sua relação com o espaço em que é projetado, um dramático cenário em que o ator se manifesta não somente como sujeito do fazer, que luta para sobreviver num ambiente árido, mas também como um sujeito de estado, um sujeito passional, que oscila entre estados de tristeza e de alegria, revelando ao enunciatário o sofrimento de seu povo oprimido pela seca. Severino, no entanto, não perde a esperança na vida. Desse modo, o ator, no papel temático de retirante, é o simulacro do homem nordestino que emerge da aridez da terra e, apesar de seu sofrimento, não desiste da vida, mesmo que severina. Portanto, nosso objetivo é analisar a construção do ator “Severino”, que se manifesta no texto, seja como organização sistêmica reconhecível nas profundidades da geração do sentido, seja como contingência relativa ao encontro do eu com o outro. Para isso, aplicaremos ao texto elementos do percurso gerativo de sentido, enquanto hipótese metodológica relacionada à semiótica da ação, assim como aspectos da semiótica das paixões.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANAbriata, Vera Lucia Rodella0008939878371016http://lattes.cnpq.br/0008939878371016Silva, Maria Auxiliadora de BritoLudovice, Camila de Araújo Beraldo2484816022138902http://lattes.cnpq.br/2484816022138902Fantucci, Raquel Facina Vendramini2020-05-18T20:34:53Z2020-05-18T20:34:53Z2015-04-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFANTUCCI, Raquel Facina Vendramini. O percurso do ator Severino em Morte e Vida Severina: uma leitura semiótica. Franca, SP, 2015. 74 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2015.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/679porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-05-18T20:35:55Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/679Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-05-18T20:35:55Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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