Critical Pedagogy: The radicality of domination-resistance dialectic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Maria Amélia Santoro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1183
Resumo: Pedagogy as a practice of education and freedom is immersed in unequal power relations, which requires the necessary critical reading of its practice to identify the place of construction of its intentionality: in favor of the oppressed or in favor of the dominant, who intend to secure their privileges and their systems of oppression. This article seeks to answer the question: are pedagogical practices in contemporary schools structured to create possibilities of resistance to historical oppressions, or are these practices organized to maintain the mechanisms that perpetuate inequalities? Studies indicate that the school has been oppressed by practices of domination over centuries, and it is urgent to organize itself for the organization of an insurgent educational project aimed at emancipating individuals and based on the assumptions of critical pedagogy. Keywords: Critical pedagogy. Emancipation. Practices of domination    
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spelling Critical Pedagogy: The radicality of domination-resistance dialecticPedagogia crítica: a radicalidade da dialética dominação-resistênciaKeywords: critical pedagogy; emancipation; domination practicesPedagogia crítica. Emancipação. Práticas de dominaçãoEducação. Pedagogia como Ciência da Educação. Pedagogia CríticaPedagogy as a practice of education and freedom is immersed in unequal power relations, which requires the necessary critical reading of its practice to identify the place of construction of its intentionality: in favor of the oppressed or in favor of the dominant, who intend to secure their privileges and their systems of oppression. This article seeks to answer the question: are pedagogical practices in contemporary schools structured to create possibilities of resistance to historical oppressions, or are these practices organized to maintain the mechanisms that perpetuate inequalities? Studies indicate that the school has been oppressed by practices of domination over centuries, and it is urgent to organize itself for the organization of an insurgent educational project aimed at emancipating individuals and based on the assumptions of critical pedagogy. Keywords: Critical pedagogy. Emancipation. Practices of domination    A Pedagogia como prática da educação e da liberdade está mergulhada em relações desiguais de poder, o que lhe impõe a necessária leitura crítica de sua prática para identificar o lugar da construção de sua intencionalidade: a favor dos que são oprimidos; ou a favor dos dominantes que pretendem assegurar seus privilégios e seus sistemas de opressão. O presente artigo procura responder à questão: as práticas pedagógicas na escola contemporânea estruturam-se para criar possibilidades de resistências às opressões constituídas ou essas práticas se organizam para a manutenção dos mecanismos que perpetuam as desigualdades? Os estudos indicam que a escola vem sendo oprimida por práticas seculares de dominação e urge articular-se para a organização de um projeto educativo insurgente, voltado à emancipação dos sujeitos e fundamentado nos pressupostos da pedagogia crítica. Palavras-chave: pedagogia crítica; emancipação; práticas de dominação    EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/118310.58422/repesq.2021.e1183REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 726-7422177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1183/955https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Maria Amélia Santoro2023-06-21T21:37:52Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1183Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:37:52Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
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